Näin kotityöt kuluttavat: Jopa 785 kaloria tunnissa - katso listaus - Terveys - Ilta-Sanomat

Näin kotityöt kuluttavat: Jopa 785 kaloria tunnissa - katso listaus

Hyötyliikunta kotona ja mökillä on hyvää treeniä. Syke nousee ja kaloreita kuluu huomaamatta.

4.8.2013 10:19

Maalaamalla, mattoja pesemällä, remontoimalla, siivoamalla, rikkaruohoja kitkemällä sekä haravan tai lapion varressa saat mainion, kehoa monipuolisesti rasittavan lihaskuntoharjoituksen ja jumpan. Ja valmista tulee.

Miksi siis kuluttaisit aikaa kuntosalilla, jos sinulla on sellainen kotona? Veturinkuljettaja sekä sivutoiminen aikuisliikunnanohjaaja ja personal trainer Veli-Matti Viljanmaa nauttii erityisen paljon ulkotöistä ja varsinkin lumen kolaamisesta. Mökillä ja kolmilapsisen perheen omakotitalossa riittää töitä joka ikinen päivä niin paljon, ettei Viljanmaa edes yritä ehtiä kuntosalille tai kävelylenkille.

Hän pyrkii tietoisesti välttämään erilaisten, työtä helpottavien laitteiden hankintaa, jotta työ kuormittaisi kehoa mahdollisimman paljon.

- Pakko kyllä myöntää, että omistamme päältä ajettavan ruohonleikkurin. Meillä on nurmikkoa niin paljon, ettemme ikinä ehtisi leikata sitä työnnettävällä leikkurilla. Jos aikaa olisi, mielelläni käyttäisin työnnettävää leikkuria, toteaa Viljanmaa, joka ei aio hankkia miesten suosikkihärpäkettä, paineilmakompressoria, eikä liioin lehtipuhallinta.

- Lasten uimapatjat täytetään edelleen pumppaamalla eikä kompressorilla. Ja harava on hyvä kuntoiluväline.

Mökilläkin riittää hyötyliikuntatöitä. Vesakkoa Viljanmaa raivaa yhdessä poikansa kanssa.

- Metsänhoitohommat ovat hyviä. Vesurin ja pokasahan kanssa kaadamme pienempiä puita. Eilen töiden jälkeen maalasin kesämökin ulkoseinät. Viisi tuntia siinä meni, ja jos jonkin näköisessä asennossa jouduin maalaamaan. Homma kävi kyllä ihan täydestä jumpasta.

Nuorempana, kun vielä hiihti kilpaa, Viljanmaa kävi treeniohjelman mukaisesti lapioimassa hiekkaa hiekkamontulla. Myös ruohonleikkuri sai usein kyytiä.

- Juuri lapiointi, samoin kuin polttopuiden tekeminen on hyvää peruskestävyysharjoittelua. Aivan yhtä lailla hien saa pintaan imuroimalla ja mattoja puistelemalla. Lumen kolaaminen talvella on aivan äärimmäisen tehokasta, ja se käy jopa voimaharjoittelusta, kun tekee lapsille mäen ja puskee lunta kukkulalle.

Kerrostalossa asuvien kannattaa siivota usein. Kun kantaa matot ulos, puistelee tai tamppaa ne ja kipittä portaita ylös, on monipuolinen treeni taattu. Mattojen pesukin on todella tehokasta. Naapureiden ja tuttujen tonteille voi myös tarjoutua lumenluonti- tai ruohonleikkuuavuksi.

- Kun asuimme Raumalla, kaupunki oli mielissään, jos asukkailta sai puistonraivausapua. Jos mielenkiintoa ja aikaa löytyy, kannattaa kysyä kotikunnasta, millaisia vapaaehtoistöitä olisi tarjolla.

Vaikka Viljanmaan perhe periaatteessa tarvitsisi kaksi autoa, he ovat päättäneet pärjätä yhdellä. Kun isä käy autolla töissä 80 kilometrin työmatkan takia, lasten on pakko pyöräillä kouluun, harjoituksiin ja kavereille säällä kuin säällä. Myös vanhemmat pyöräilevät paljon.

- Ihmisten arkiaktiivisuus on vähentynyt aivan merkittävästi, sillä yhä harvempi tekee ruumiillista työtä. Ja jos tekee, siinäkin käytetään konetta apuna.

Ota kotityöt treenin kannalta

70-kiloinen kuluttaa puolessa tunnissa:

Imurointi 130 kcal Kaupassa käynti ostoskärryjä työntäen 130 kcal Reipas koiran ulkoiluttaminen 184 kcal Kävely lastenvaunuja työntäen 140 Kcal Kävely kohtalaisen ripeällä tahdilla (5 km/h) 125 kcal Haravointi 147 kcal Lumityöt 220 kcal Mattojen piiskaus 147 kcal Reipas portaiden nousu 294 kcal Puutarhanhoito 147 kcal Lasten kanssa leikkiminen 147 kcal Lähde: EnergyNet-laskuri

75-kiloinen kuluttaa tunnissa:

Sohvalla makoilu 80 kcal Nettisurffaus 90 kcal Penkkiurheilu 119 kcal Autolla ajo 120 kcal Imurointi  276 kcal Mattojen piiskaus 315 kcal Leikkiminen lasten kanssa 315 kcal Puutarhanhoito 315 kcal Puiden pilkkominen 472 kcal Portaiden nousu  630 kcal Lumityöt  743 kcal Metsätyö 785 kcal Lähde: Kuortaneen urheiluopisto

IS testasi

IS testasi sykemittarin ja Sports Tracker -sovelluksen avulla, miten hyvin nurmikonleikkaaminen toimii kuntotreeninä. Välineenä oli tavallinen, työnnettävä leikkuri.

Aika: 1,06 h Matka: 2,91 km Keskinopeus: 2,6 km/h Maksiminopeus: 10,4 km/h Energiankulutus 65- kiloisella: 490 kcal Keskisyke: 123 bpm Maksimisyke: 142 bpm Teksti: Pirjo Latva-Mantila

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?