Nämä mittarit kertovat, oletko terve - laske oma kuntotasosi - Terveys - Ilta-Sanomat

Nämä mittarit kertovat, oletko terve - laske oma kuntotasosi

Kuvituskuva
Julkaistu: 23.7.2013 17:49

Listasimme yhteen eri mittarit, joiden avulla pystytään arvioida ihmisen terveydentila.

Nämä mittarit kertovat kuntosi:

Tupakointi Tumppaa kokonaan: aski päivässä lyhentää elinikää 6-7 vuotta. Tupakointi aiheuttaa keuhkosyöpää ja muita syöpä- ja keuhkosairauksia sekä sydän- ja verisuonisairauksia.

Alkoholi Mies: enintään 24 ja nainen 16 annosta viikossa siten, ettei kertakäytön raja ylity minään päivänä. Kertakäytön raja on vuorokaudessa naisilla viisi ja miehillä seitsemän alkoholiannosta. Terveyden kannalta paras ratkaisu on rajoittaa alkoholinkäyttö enintään yhteen annokseen päivässä. Alkoholismi lyhentää myös elinikää ja lisää riskiä sairastua moniin sairauksiin.

Uni Terve aikuinen tarvitsee unta keskimäärin 7,5 tuntia yössä, mutta tarve vaihtelee yksilöllisesi. Kasautuva univaje altistaa sydän- ja verisuonisairauksille.

Arvioi oma unentarpeesi esimerkiksi lomalla, kun olet vapaa-ajalla noudattanut vähintään pari viikkoa säännöllistä uni-valverytmiä.

Ravinto Muista lautasmalli: puolet kasviksia, neljännes perunaa, riisiä, pastaa tai muita viljavalmisteita, neljännes kala-, liha- tai munaruokaa, jonka voit korvata palkokasveja, pähkinöitä tai siemeniä sisältävällä kasvisruoalla. Juomaksi rasvatonta maitoa, piimää tai vettä. Täysjyväleipää, kasvirasvalevitettä. Vältä suolaa ja sokeria.

Liikunta Harrasta esimerkiksi reipasta kävelyä ainakin 2,5 tuntia viikossa, vaikka puoli tuntia kerrallaan viitenä päivänä viikossa. Kaikille aikuisille suositellaan myös luustolihasten voimaa ja kestävyyttä ylläpitävää tai lisäävää liikuntaa kuten kuntosaliharjoittelua vähintään kahdesti viikossa.

Painoindeksi Painoindeksi on henkilön paino jaettuna pituuden neliöllä. Esimerkiksi 70-kiloisen, 175-senttisen henkilön painoindeksi = 70 kg/(1,75m x 1,75m)=23 kg/m2. Normaalipainon indeksi on noin 19-25.

Keskivartalolihavuus Ihmisellä on vyötärölihavuus, kun mittanauhan ympärys ylittää naisilla 90 ja miehillä 100 senttiä.

Vyötärön mittaus on aiheellista, kun painoindeksi on 25-32. Aseta mittanauha siten, että se kulkee molemmissa kyljissä lonkkaluiden yläpuolella sijaitsevan pehmeän kohdan päältä, paljaalla iholla. Tee mittaus kevyen uloshengityksen aikana.

Verenpaine Normaali verenpainelukema on alle 130/85 mmHg (millimetriä elohopeaa). Tyydyttävä taso on välillä 130-139/85-89. Kun lukema on 140/90 tai enemmän, verenpaine on kohonnut.

Verensokeri Normaali paastoverensokeri on 3,5-5,5 mmol/l (millimoolia litrassa), ruokailun jälkeen 5-8 mmol/l. Jatkuvasti koholla oleva verensokeri voi johtaa insuliiniresistenssiin, metaboliseen oireyhtymään (MBO) ja aikuisiän eli kakkostyypin diabeteksen puhkeamiseen. MBO lisää myös riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

Kolesteroli Kolesterolin tavoitearvot terveellä, aikuisella ihmisellä ovat: kokonaiskolesteroli alle 5,0 mmol/l, (millimoolia litrassa), LDL-kolesteroli alle 3,0 mmol/l, HDL-kolesteroli yli 1,0 mmol/l ja triglyseridit alle 2,0 mmol/l. Kohonnut veren kolesterolimäärä lisää merkittävästi valtimotaudin, sydäninfarktiin ja aivohalvauksen riskiä.

Lähteet: www.paihdelinkki.fi, www.duodecim.fi, www.ttl.fi

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta