Istuminen voi tappaa - katso tämän päivän tärkeät suositukset - Terveys - Ilta-Sanomat

Istuminen voi tappaa - katso tämän päivän tärkeät suositukset

Suomalaiset altistavat itsensä vakaville sairauksille istumalla aivan liikaa.

12.5.2013 8:35 | Päivitetty 12.5.2013 10:40

Suomalaiset istuvat aivan liikaa. Pitkäkestoinen ja liiallinen istuminen altistaa tuki- ja liikuntaelimistön vaivoille sekä monille vakaville sairauksille.

Mitä enemmän aikaa käytetään istumiseen, sitä suuremmaksi kasvavat ennenaikaisen kuoleman, sepelvaltimotaudin, tyypin 2 diabeteksen ja metabolisen oireyhtymän riskit.

Paavo Nurmi -keskuksen lääkärin Harri Helajärven mukaan suomalainen istuu päivittäin keskimäärin seitsemän tuntia. Yhä useamman työmatkat, työpäivä ja vapaa-aika kuluvat istuma-asennossa.

Istuminen alkaa jo teini-iässä: Helajärven mukaan 17-vuotiailla on todettu hälyttävän paljon passiivisen elämäntavan aiheuttamia verisuonimuutoksia.

Helajärvi on sitä mieltä, etteivät nykyiset liikuntasuositukset voi mitenkään riittää pitämään yllä istuma-asennossa viihtyvien suomalaisten terveyttä.

- Jos teet puolen tunnin lenkin viisi kertaa viikossa sekä kaksi lihaskuntotreeniä, mieti, onko se riittävästi, kun menet autolla töihin, istut päivän toimistossa, kotimatkan autossa, ja vietät illan kotona tv:n ja netin ääressä. Pitäisi ajatella, miten sitä arkea eletään ja miten tehdään työtä.

Elintaso kohenee - passiivisuus lisääntyy 

Passiivisuus on lisääntynyt harppauksin, kun elintaso on kohentunut ja teknologia yleistynyt.

Meillä on mopoautot, autot, kaukosäätimet, puhelimet ja sosiaalinen media. Meidän ei tarvitse kävellä enää edes puhelimeen.

Suomalaiset ovat olleet kansainvälisissä tutkimuksissa aika vahvoilla liikunnan suhteen; lapsuus- ja nuoruusiässä olemme tilastossa edelleen aika korkealla, mutta teini-iässä tapahtuu romahdus, ja putoamme viimeisten maiden joukkoon.

Istumisen pitkä kokonaiskesto ja erityisesti sen yhtäjaksoisuus on haitallista. Jo pienetkin katkot ja jalkeille nousut vähentävät istumisen haitallisuutta selvästi. Helajärvi suositteleekin miettimään päivän rakennetta sekä nousemaan ylös tuolilta.

Onko printterin pakko olla siinä vieressä, ja voisiko työkaverille käydä sanomassa asioita sähköpostin sijaan henkilökohtaisesti? Kerroksesta toiseen siirryttäessä kannattaa käyttää portaita, ja työssä sekä telkkarin ääressä voi pitää pieniä jaloittelutaukoja.

Jopa yli 10 tuntia päivässä

UKK-instituutissa tutkitaan parhaillaan suomalaisten liikuntatottumuksia uudenlaisen, yksityiskohtaisia tietoja antavan kiihtyvyysmittarimenetelmän avulla.

Tuloksia on odotettavissa vasta syksyllä, mutta jo nyt on näyttöä siitä, että suomalaiset käyttävät aivan liian paljon aikaa istumiseen.

UKK-instituutin erikoistutkija Jaana Suni mittasi kiihtyvyysmittarin avulla myös omaa päivittäistä istumistaan ja järkyttyi.

- Istumista tuli helposti yli kymmenen tuntia päivässä. Sen jälkeen rupesin tekemään työtäni seisten, kertoo Suni ja suosittelee nostettavaa työtasoa muillekin päätteen ääressä ahertaville.

Liiku ja hengästy

Nykyisten suositusten mukaan 18-64-vuotiaiden tulisi harrastaa reipasta ja hengästyttävää liikuntaa vähintään kolme kertaa viikossa.

Viikoittain pitäisi liikkua ainakin kaksi ja puoli tuntia. Jos liikkuu rasittavasti, tunti ja vartti viikossa riittää.

Lisäksi suositellaan lihaskuntoa kohentavaa ja liikehallintaa kehittävää liikuntaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

Mitä enemmän joutuu istumaan, sitä tärkeämpää on liikkuminen. UKK-instituutin Jaana Sunin mukaan ihmiskeho tarvitsee uuden liikunta-annoksen 48 tunnin välein, jotta aineenvaihdunta toimisi hyvin.

Kestävyysharjoittelun tiedetään laskevan verenpainetta, kasvattavan insuliiniherkkyyttä ja parantavan rasva-aineiden palamista 24-48 tunnin ajan harjoituksen jälkeen. Samalla myös lihavuuden, masennuksen ja ennenaikaisen kuoleman riski pienenee.

Liikunta-annoksen voi tarjoilla elimistölle jopa kymmenen minuutin pätkissä, kunhan annokset ovat riittävän kuormittavia ja vähimmäisviikkotuntimäärä täyttyy.

Liikunta on kohtuullisesti kuormittavaa, jos hengästyy jonkin verran ja pystyy puhumaan liikkuessaan. Rasittavassa liikunnassa hengästyminen ja hikoilu on kovempaa.

Itse olen viisikymppinen, ja minulle rasittavaa liikuntaa on se, kun esimerkiksi juoksen ylämäet sauvojen kanssa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?