Terveys

Tämä taitaa olla amerikkalaista höpöhöpöä

Julkaistu:

Myönteisyys kannattaa. Mutta kuinka olla positiivinen, jos kaikki menee päin prinkkalaa?
Tämä on taas näitä aamuja! Olen nukkunut pommiin, lapset hangoitelleet vastaan, koira kakannut matolle ja kaatosade kastellut juuri föönatun tukan.

Työpaikan ovella huomaan, että avaimet ovat kotona, ja olen myöhässä palaverista.

Suusta tulee ärräpää. Positiivinen ajattelu ei voisi olla valovuosia kauempana, vaikka kaikki toitottavat sen voimaa. Taitaa olla tyhmää jenkkimeininkiä koko positiivisuushöpinä!

- Huonot päivät ja negatiivisuus kuuluvat elämään, lohduttaa valmentavan psykologian maisteri Makke Leppänen Corendosta.

Hän ei usko amerikkalaiseen positiivisuusmalliin, jossa hymyillään vaikka hampaat irvessä. Päinvastoin hän arvostaa kaikkia tunteita - epämiellyttäviäkin.

- Negatiivisuudellahan on evoluutiossa tärkeä merkitys. Jos olet savannilla, ja leijona tulee vastaan, ei siinä auta positiivinen ajattelu. Siinä tulee primitiivitunne eli pelko, joka johtaa negatiiviseen ajatukseen ja sen kautta reaktioon eli pakenemiseen tai puolustautumiseen.
Negatiivisista tunteista ei kannata tuntea syyllisyyttä, Leppänen sanoo.

Tunnista tunteesi


Tärkeintä on tunnistaa ja hyväksyä omat tunteensa. Sillä tavoin niihin saa etäisyyttä eikä niitä jää märehtimään. Karmean aamun jälkeen päivä voi muuttua ihan hyväksi, jos ei jää negatiiviseen kierteeseen vellomaan.

Lukuisissa tutkimuksissa on todistettu myönteisyyden voima. Optimistiset ihmiset ovat onnellisempia, elävät pitkään, suoriutuvat työssä muita paremmin eivätkä koe, että työnteko on hampaiden kiristelyä.

Monissa meissä asuu märehtijä, joka pyörittää illat pitkät samaa huolilevyä päässään. Kuinka katkaista tuo märehdintä?

- Ensin täytyy hyväksyä, että märehtijä on yksi mielen rooli. Sitten siihen voi ottaa etäisyyttä esimerkiksi katsomalla ylhäältäpäin, että tuolla se mieli märehtii. Ihminenhän ei ole yhtä kuin tauottomasti höpöttävä mielensä.

Myös huolipäiväkirja on tehokas keino pysäyttää märehdintä. Kirjoittaessaan saa etäisyyttä huoliinsa ja tunnetila muuttuu.

Miten pärjätä ikävän työkaverin kanssa?


On vaikeaa pysyä positiivisena, jos joutuu istumaan nälvivän työkaverin vieressä. Palautteen antaminenkaan ei auta.

Mikä neuvoksi?

- Toista et pysty muuttamaan, vaan ainoastaan asennettasi häneen. Minä yritän tuonkaltaisissa tilanteissa ajatella, mitä hyvää siinä ihmisessä on. Lisäksi mielikuvissani hyppään hänen saappaisiin ja mietin, miksi hänellä on paha olo. Nämä harjoitukset laimentavat nälvijän aiheuttamaa epämiellyttävyyden tunnetta.

Mieli toimii kuin lihas


Itsessäänkin kannattaa kiinnittää huomiota hyviin puoliin. Naisilla varsinkin on tapana löytää itsestään huonoja puolia ja unohtaa hyvät.

Mitä jos leveiden reisien sijaan keskittyisikin kauniisiin silmiinsä ja upeaan hymyynsä?

Ihmismielellä on uskomaton voima. Mieli toimii kuin lihas. Kun toistaa jotain asiaa, muodostuu uusia aivoyhteyksiä.

- Puhutaan 21 päivän säännöstä. Jos sen ajan toistaa itselleen vaikka jotain hyvää piirrettään, sen alkaa nähdä automaattisesti itsessään, Makke Leppänen sanoo.

Tunteet tarttuvat tutkitusti ihmisestä toiseen. Jos yrittää ajatella myönteisesti, onnistuu ehkä tekemään koko maailmasta hieman paremman paikan.

Lue lisää myönteisyydestä Makke Leppäsen blogista www.positiivinenpsykologia.fi

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt