Avantouinti lievittää kipuja, piristää ja ehkäisee stressiä - Terveys - Ilta-Sanomat

Kyytiä kivuille ja stressille - viisi mahtavaa syytä pulahtaa avantoon

Avantouinti virkistää mieltä ja karaisee kehoa. Lue tästä, mitä hyvää se tekee terveydelle.

6.2.2013 11:51

1. Lievittää kipuja

  • Urheilijat käyttävät kylmäaltistusta palauttamiseen ja vammojen hoitoon.

  • Reumapotilaat kertovat saaneensa avantouinnista apua kipuihin.

  • Kylmässä iho jäähtyy ja elimistö yrittää heikentää lämpöhukkaa ja supistaa verisuonia. Aivolisäkkeen hormonituotanto vilkastuu, mikä vauhdittaa esimerkiksi lisämunuaisen ja kilpirauhasen toimintaa.

  • Elimistössä vapautuu myös noradrenaliini-nimistä hormonia, jonka on todettu selkäytimeen annettuna lievittävän kipuja.

2. Piristää mieltä

  • Kylmä vaikuttaa aivojen mielialaa nostaviin välittäjäaineisiin.

  • Stressihormonien eritys lisääntyy suurissa lämpötilavaihteluissa. Kiihtyneenä keho käyttää stressihormonit lämpötasapainon ylläpitämiseen, jolloin uinnista tulee rauhallinen olo. Apaattisena taas adrenaliinitaso nousee ja mieli virkistyy.

3. Voi ehkäistä flunssaa

  • Moni kertoo, että flunssat loppuivat avantouintiin.

  • Asiantuntija ei usko, että avannon avulla voisi täysin välttyä flunssilta. Yksilölliset erot ovat suuria: moni ei pode flunssia, vaikka ei olisi kastanut varvastakaan avantoon.

4. Siedättää stressille

  • Kylmäkaraisu parantaa stressinsietokykyä, sillä kylmä on yksi voimakkaimmista stressitilanteista.

  • Muutoksen aikaansaaminen edellyttää mielellään jopa päivittäistä avannossa käyntiä. Silloin alkaa tapahtua jo fysiologisiakin muutoksia.

5. Saattaa tuottaa hyvää ruskeaa rasvaa

  • Kylmässä hermosolut tuottavat elimistön viestiaineisiin kuuluvaa beeta-3-agonistia, joka saa valkoiset rasvasolut erittämään kudoshormoni prostaglandiinia. Sen ansiosta valkoisista rasvasoluista tulee ruskeita, jotka eivät varastoi vaan polttavat energiaa.

  • Avantouinti ei kuitenkaan ole tehokkain tapa ruskeiden rasvasolujen määrän nostamiseen. Parhaat tulokset saadaan, kun kodin ja työpaikan sisälämpötiloja lasketaan tuntuvasti viileämmäksi.

Asiantuntija: Kylmäkaraisun terveysvaikutuksia tutkinut dosentti Pirkko Huttunen.

Teksti: Hanni Maula Oletko kokeillut avantouintia? Millaisia vaikutuksia olet huomannut avantoon pulahtamisella olevan? Kerro kokemuksesi jutun kommenttikentässä!

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?