Kyytiä kivuille ja stressille - viisi mahtavaa syytä pulahtaa avantoon

Julkaistu:

Liv
Avantouinti virkistää mieltä ja karaisee kehoa. Lue tästä, mitä hyvää se tekee terveydelle.
1. Lievittää kipuja
  • Urheilijat käyttävät kylmäaltistusta palauttamiseen ja vammojen hoitoon.
  • Reumapotilaat kertovat saaneensa avantouinnista apua kipuihin.
  • Kylmässä iho jäähtyy ja elimistö yrittää heikentää lämpöhukkaa ja supistaa verisuonia. Aivolisäkkeen hormonituotanto vilkastuu, mikä vauhdittaa esimerkiksi lisämunuaisen ja kilpirauhasen toimintaa.
  • Elimistössä vapautuu myös noradrenaliini-nimistä hormonia, jonka on todettu selkäytimeen annettuna lievittävän kipuja.
2. Piristää mieltä
  • Kylmä vaikuttaa aivojen mielialaa nostaviin välittäjäaineisiin.
  • Stressihormonien eritys lisääntyy suurissa lämpötilavaihteluissa. Kiihtyneenä keho käyttää stressihormonit lämpötasapainon ylläpitämiseen, jolloin uinnista tulee rauhallinen olo. Apaattisena taas adrenaliinitaso nousee ja mieli virkistyy.
3. Voi ehkäistä flunssaa
  • Moni kertoo, että flunssat loppuivat avantouintiin.
  • Asiantuntija ei usko, että avannon avulla voisi täysin välttyä flunssilta. Yksilölliset erot ovat suuria: moni ei pode flunssia, vaikka ei olisi kastanut varvastakaan avantoon.
4. Siedättää stressille
  • Kylmäkaraisu parantaa stressinsietokykyä, sillä kylmä on yksi voimakkaimmista stressitilanteista.
  • Muutoksen aikaansaaminen edellyttää mielellään jopa päivittäistä avannossa käyntiä. Silloin alkaa tapahtua jo fysiologisiakin muutoksia.
5. Saattaa tuottaa hyvää ruskeaa rasvaa
  • Kylmässä hermosolut tuottavat elimistön viestiaineisiin kuuluvaa beeta-3-agonistia, joka saa valkoiset rasvasolut erittämään kudoshormoni prostaglandiinia. Sen ansiosta valkoisista rasvasoluista tulee ruskeita, jotka eivät varastoi vaan polttavat energiaa.
  • Avantouinti ei kuitenkaan ole tehokkain tapa ruskeiden rasvasolujen määrän nostamiseen. Parhaat tulokset saadaan, kun kodin ja työpaikan sisälämpötiloja lasketaan tuntuvasti viileämmäksi.
Asiantuntija: Kylmäkaraisun terveysvaikutuksia tutkinut dosentti Pirkko Huttunen.

Teksti: Hanni Maula

Oletko kokeillut avantouintia? Millaisia vaikutuksia olet huomannut avantoon pulahtamisella olevan? Kerro kokemuksesi jutun kommenttikentässä!


Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt