Liikunnalla lisää liksaa - katso, miten paljon treeneistä hyötyy!

Julkaistu:

Treenillä on yllättäviä lisähyötyjä, joista ei paljon puhuta. Tiedämme jo, että liikunta muun muassa bodaa aivoja ja piristää petipuuhia. Mutta mitä muuta yllättävää?
Tässä vielä pari painavaa syytä lisää aloittaa treenin:

Liikkumalla lisää liksaa!


Äskettäin havaittiin, että kolme kertaa viikossa treenaavat tienaavat 6 prosenttia enemmän kuin sohvalla vapaa-aikansa viettävät työtoverinsa.

Jos SuomiMies vaivautuu lenkille yli kolme kertaa viikossa, hankkii hän jo 10 prosenttia paksumman tilipussin kuin sohvalla viihtyvä kollegansa. Mutta miksi näin käy? Liikunta tehostaa aivojen toimintaa, vähentää stressiä ja lisää positiivisia tunnetiloja.

Harjoittelu lisää myös tyytyväisyyttä omaan työhön. Tässä todennäköisiä syitä paksummalle palkkapussille: työyhteisöissä yleensä huomataan aikaansaavat ja positiiviset ihmiset.

Jos toinen tekee hommat nopeammin ja paremmin, se tuskin jää esimiehiltä huomaamatta. Positiivisista, valittelut vähemmälle jättävistä ihmisistä pidetään enemmän, ja optimistinen asenne työhön saa yrittämään heikkoinakin hetkinä.

Treenin lisääminen ei tietenkään ole tae tilipussin karttumiseen. Mutta jos kuntoilu on päässyt repsahtamaan, on työn vaatimuksista vaikeampi selvitä. Rapakuntoisella SuomiMiehellä paukut loppuvat usein jo 5 tunnin kohdalla, eikä työpäivän viimeisinä tunteina saa mitään aikaan.

Kestävyystreeni näyttää tehokkaimmalta tavalta kartuttaa tulojaan, mutta pääasia on, että lähdet liikkeelle. Jo kolme kertaa viikossa toimii, mutta yli kolme kertaa toimii vielä paremmin!

Treeni vahvistaa vastustuskykyä

Liikunta saattaa parantaa usein flunssan kourissa kärvistelevän SuomiMiehen vastustuskykyä. Liikunta lisää vastustuskykyä tehostavien valkosolujen määrää ja vaikuttaa pöpöt loitolla pitäviin immuunitekijöihin.

Keskiraskas treeni näyttää parantavan vastustuskykyä parhaiten. Ihmisillä, jotka kävelevät reippaasti noin 40 minuuttia päivittäin, on jopa puolet vähemmän flunssia ja kurkkukipuja kuin sohvaperunoilla.

Liika rehkiminen sen sijaan saattaa heikentää vastustuskykyä. Kovan rääkin, kuten maratonin, jälkeen vastustuskykyyn tulee eräänlainen kuoppa. Silloin elimistö on alttiimpi viruksille. Yliharjoittelutilan partaalla pyörivä rankka treeni heikentää sekin immuniteettia.

Jos tähän vielä yhdistetään stressi ja huonolaatuinen ruoka, heikkenee vastustuskyky entisestään. Nämä muutokset johtuvat ainakin osittain stressihormonien vaikutuksista immuunijärjestelmään.

Sääolosuhteet eivät juuri vaikuta vastustuskykyyn. Treeni kylmässä tai kuumassa ei altista flunssalla sen enempää kuin normaaleissa sääoloissa treenaaminen, vaikka niin usein luullaan. Sateellakin saa siis liikkua, jos intoa riittää.


Jos SuomiMies vaivautuu lenkille yli kolme kertaa viikossa, hankkii hän jo 10 prosenttia paksumman tilipussin kuin sohvalla viihtyvä kollegansa.



Keskiraskas treeni näyttää parantavan vastustuskykyä parhaiten.



Kuvat: KKI-ohjelma/Studio Juho Sorri


Lähteet:
Kosteas, V. 2012. The effect of on earnings: Evidence from NLSY. Journal of Labour Research. 33:225–250.
Walsh, NP ym. 2011. Position statement. Part two: Maintaining immune health. immunologu review. 2011;17:64–103.
Nieman DC, Henson DA, Austin MD, Brown VA. The immune response to a 30-minute walk. Med Sci Sports Exerc 37:57–62, 2005

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt