Estä vaarallinen lämpöhalvaus - Näin treenaat helteellä

Julkaistu:

Liikunta on lähtenyt hyvin käyntiin talven ja kevään aikana. Sitten paukahtaa päälle hirmuhelteet.
Treeni ei usein tule ensimmäisenä mieleen, kun SuomiMies hikoilee jo lepotilassa enemmän kuin Tom Jones konsanaan. Helletreenejä voi kuitenkin helpottaa muutamilla vinkeillä. Myös vaarallisen lämpöhalvauksen voi välttää helpoilla konsteilla.

Helle pistää kropan koville

Helteellä SuomiMiehen kroppa on ihmeissään, kun lämpöä puskee sisältä ja ulkoa. Ihmisen lihakset ovat melkoisia energiantuhlaajia. Vain 25 prosenttia kulutetusta energiasta päätyy liikuttamaan kroppaamme, loput muuttuvat lämmöksi. Lämpöä kroppa tuottaa niin paljon, että lenkkeily sujuu paukkupakkasillakin yllättävän pienissä tamineissa. Mutta entä sitten, kun mittari hyppääkin –25 asteesta saman verran plussalle. Kroppa alkaa olla hädissään liikalämmön poistamisen kanssa. Eipä ihme, jos kuntoilemaan ei pahemmin tee mieli.

Kestävyystreenissä liikalämpenemisen riski kasvaa selvästi, kun lämpötila nousee +23–28 asteeseen. Kova kuntoilu yli 28 asteen lämpötilassa nostaa liikalämpenemisen riskit jo erittäin suureksi. Kovatehoisia treenejä kannattaa siis helteessä välttää, mutta kuntoilua ei kannata lopettaa, sillä kesätauon jälkeen aloittaminen on aina vaikeampaa. Seuraavat vinkit tekevät hellekuntoilusta helpompaa, miellyttävämpää ja turvallisempaa:
  1. Treenaa aamulla tai illalla. Helteeltä suojaudut parhaiten välttämällä sitä. Aamulla ja illalla lämpötila on yleensä hieman matalampi. Joka tapauksessa auringosta säteilevän lämmön määrä on pienempi ja se helpottaa treeniä ja vähentää riskiä SuomiMiehen ”ylikuumenemiseen”.
  2.  

  3. Vältä kenttiä ja avonaisia lenkkireittejä. Avonaisessa maastossa auringosta säteilee enemmän lämpöä. Myös lämmin maa lisää kropan lämpökuormaa. Treenaa mieluummin metsäisellä pururadalla ja jätä futismatsit iltahämärään.
  4.  

  5. Juo reippaasti. Yleensä treenin aikana on hyvä juoda noin 0,4–0,8 litraa tunnissa. Helteellä SuomiMiehen kannattaa kitata 1–1,2 litraa vettä tunnissa. Jos heität veden sekaan hieman suolaa, imeytyy se paremmin. Teelusikallinen per litra on hyvä määrä. Ohrapirtelö ei sen sijaan sovi nesteytykseen.
  6.  

  7. Totuttele helleliikuntaa rauhassa. Kroppa tottuu kuumaan ilmaan nopeasti. Jo muutamassa päivässä pintaverenkierto tehostuu ja hikoilu lisääntyy. Aloita hellejakson treenit hieman kevyemmin. Parin treeninkerran jälkeen homma tuntuu jo helpommalta ja voit sitten lisätä treenin tehoa ja kestoa.
  8.  

  9. Pukeudu vaaleisiin vaatteisiin, jotka johtavat kosteutta. Naftaliinista kaivettu musta nylonpaita ei ole paras vaihtoehto. Vaalea urheilupaita taas toimii hyvin. Se heijastaa osan auringonsäteilystä pois ja hiki pääsee haihtumaan iholta.
  10.  

  11. Suosi uintia ja puntinvääntöä. Vesi jäähdyttää kroppaa mukavasti, eikä lämpö piinaa yhtä pahasti. Punttitreenissä taas pidetään vähän väliä taukoja ja sitä yleensä tehdään varjossa.

Lisää SuomiMiehen liikuntavinkkejä www.suomimies.fi
Kuvat: KKI-ohjelma/Petteri Kivimäki

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt