Näin selätät selkäkivun ilman pillereitä

Julkaistu:

Liikunta tehoaa hyvin lieviin selkäkipuihin. Katso tästä vinkit!
Selkäkipu on suomalaisille tuttu piina - 80 prosentilla on selkäkipuja jossain vaiheessa elämäänsä.

Kivulle on kuitenkin vaihtoehto. Jos selässä tuntuu hieman kipua, ei kannata heti ensimmäiseksi tarttua lääkepurkkiin, vaan pohtia kivun syitä, elintapoja ja lähteä liikkeelle.

- Selälle liike on lääke. Ensiarvoisen tärkeää on arkiliikunta, jota voi lisätä ihan pienillä nikseillä, neuvoo Selkäliiton toiminnanjohtaja, fysioterapeutti ja terveystieteiden maisteri
Kirsi Töyrylä-Aapio. Hän myös kehottaa jumppaamaan pari kertaa viikossa.

- Mikään yksittäinen liike ei toki selkää paranna, mutta monipuolinen ja säännöllinen jumppa auttaa.

- Akuutti selkäkipu, joka rajoittaa elämää, on toki eri asia, ja sen hoidossa lääkärillä käynti ja lääkehoito ovat ensiarvoisen tärkeää. Mutta akuutinkaan selkäkivun aikana ei saa jäädä sänkyyn makaamaan, vaan liikkua parhaansa mukaan.

Hetkellisellä ryhdistäytymisellä ei pitkälle pötkitä, jumppa ja liikunta olisi hyvä olla elämäntapaa. Kun selkäkivut helpottavat, ei kannata laiskistua, sillä se voi kostautua.

- Selkäkivuilla on taipumus uusiutua. Kun selkä on oireillut kerran, palaa kipu useimmin. Kehon kunnossa pitäminen tulisi olla jatkuvaa.


Vinkkejä selän hoitamiseen:

  • Pienillä muutoksilla on suuria vaikutuksia. Lisää liikuntaa vaivihkaa, aineenvaihdunta pysyy käynnissä ja lihakset sekä välilevyt kunnossa.
  •  

  • Kävele tai pyöräile välillä vaikka osa työmatkaa. Kävele hieman ulkona lounastauolla.
  •  

  • Tauota työ. Nouse tunnin välein ja tee jotain pientä, esimerkiksi ojenna vartalosi tai hae juomista. Työtä voi myös tehdä seisten.
  •  

  • Laita ruokaostokset kahteen kassiin, tämä on selkäystävällisempää. Kävele välillä kauppaan ja kanna ostokset repussa.
  •  

  • Vaihda istuessakin asentoa, älä jämähdä.
  •  

  • Stressi on yksi selkäkivun riskitekijä. Stressaantuneen lihasjännitys nousee, eikä veri kierrä, jonka vuoksi niska ja hartiat kipeytyvät. Muista siis rentoutua tauolla.
  •  

  • Katso, että liikut esimerkiksi kuntosalilla oikein. Pyydä asiantuntijaa tarkistamaan liikkeesi ja valitsemaan oikean kokoiset painot. Muista myös lämmitellä kunnolla ennen voimaharjoittelua.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt