Hydrospinning, vesijumppa, uinti, vesijuoksu - nämä sopivat aloittelijalle - Terveys - Ilta-Sanomat

Oletko rapakunnossa? Aloita kunnonkohotus näillä lajeilla

Julkaistu: 9.5.2012 11:00

Väsyttää, laiskottaa, kolottaa ja kilojakin on kertynyt. Mikä neuvoksi, jos kunto on tyystin kateissa?

Kevät ja valo on hyvä syy ottaa ensimmäiset askeleet pois sohvan nurkasta ja aloittaa kuntoilu sekä paremman fiiliksen metsästys.

Liikunnanohjaaja ja personal trainer Katja Keränen suosittelee aloittelijoille erilaisia vesilajeja.

- Hydrospinningin tapaan kaikki vesijumpat, uinti ja vesijuoksu ovat hyviä lajeja. Vedessä on vastusta ja toisaalta kannattelua, joten siellä jokainen saa tasoaan vastaavat tehot irti liikunnasta.

Jos vesi kammoksuttaa, kuivallakin maalla voi aloittaa kuntoremontin.

- Reipas kävely sauvoilla tai ilman on sopivaa liikuntaa aloittelijalle. Kävellä pitää kuitenkin niin, että kevyesti hengästyy ja hikoilee. Myös käsivarsia pitää heilutella kunnolla mukana, Keränen sanoo.

Lihakset kuntoon! Lihaskuntoa kannattaa myös treenata, sillä vahvojen lihasten ansiosta muun muassa ryhti paranee ja keho kuluttaa enemmän kaloreita levossakin.

- Aloittelijalle sopii lihaskuntoharjoittelu oman kehon painolla, kuten pilatestyyppisessä harjoittelussa, tai vastuspainoja käyttäen esimerkiksi kuntosalilla. Lihaskuntoliikkeitä voi tehdä myös esimerkiksi kävelylenkin päätteeksi ulkona: punnerruksia kaidetta vasten, kyykkyjä ja vatsalihasliikkeitä selin makuulla, Keränen vinkkaa. Ei pidä unohtaa kehoa huoltavaa liikuntaa.

- Tärkeää on harjoittaa myös liikkuvuutta ja kehonhallintaa venyttelyn ja vaikkapa joogan avulla. Aloittelijan kannattaa aloittaa jooga alkeiskurssilla. Kun pääsee alkuun, joogata voi myös omin päin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?