Älypuhelin, rintaliivit, työtuoli, kengät, ylipaino, kiire - yllättävät selkäkipujen aiheuttajat - Terveys - Ilta-Sanomat

Kärsitkö selkäkivuista? Syy voi löytyä näistä yllättävistä tekijöistä

Yhä useampi kärsii selkäkivuista. Lue lista kuudesta yllättävästä tekijästä, jotka voivat aiheuttaa selkäkipuja.

26.4.2012 6:03

Selkäkivut ovat nykyään harmillisen yleinen vaiva, joka asiantuntijoiden mukaan johtuu useimmiten jostakin hyvin pienestä syystä. Tiesitkö, että jokapäiväiset tavat, kuten esimerkiksi älypuhelimen yllä kumartelu, voivat rasittaa selkärankaa ja sitä ympäröiviä lihaksia aiheuttaen kipuja?

CBS News listasi nämä kuusi yllättävää selkäkipujen aiheuttajaa:

  • Hieno työtuolisi

Jopa kallis, egonominen työtuoli voi tehdä pahaa selälle, jos siinä istuu koko päivän ilman taukoa. Sen lisäksi, että istuminen vähentää verenkiertoa selkärankaa suojaaviin välilevyihin, se myös lisää selkärankaan kohdistuvaa painetta 30 prosenttia enemmän kuin seisominen tai käveleminen.

Venyttele siis työpöytäsi ääressä ja nouse tunnin välein jaloittelemaan. Älä oleta, että sisäänrakennettu lannetuki tekee tuolista selälle ystävällisen. Monille ihmisille lannetuesta ei ole mitään hyötyä, varsinkaan silloin, jos se on asetettu väärään asentoon.

Huolimatta siitä, millaisella tuolilla istut, pidä pääsi suorassa kirjoittaessasi tai lukiessasi. Vältä kumartelua ja säädä tuolisi niin, että se kallistuu hiukan taaksepäin. Näin se helpottaa hiukan selkään kohdistuvaa painetta. Muista myös pitää jalat tukevasti lattiassa.

  • Vääränlaiset kengät

Kun tepastelet korkokengissä, jalkasi osuu maahan varpaat edellä eikä normaalilla kantapää-varpaat-askelluksella. Tämä rasittaa polvia, lantiota ja selkää. Lisäksi korkokenkien käyttäminen muuttaa kehon suuntaa niin, ettei paino jakaannu tasaisesti selkärangan yli. Tämä epätasaisuus voi aiheuttaa kipua ja loukkaantumisia polvista selkään asti.

Toinen huono valinta ovat kengät, joissa ei ole ollenkaan takaosaa (kuten varvassandaalit). Myös näissä kengissä kehon paino jakaantuu epätasaisesti lisäten selkärankaan kohdistuvaa painetta.

  • Älypuhelin tai tablettitietokone

Asiantuntijan mukaan mobiiliteknologia ei ole tehnyt hyvää ihmisten selälle ja niskoille. Älypuhelimen, läppäreiden ja tablettitietokoneiden yllä kumartelu rasittaa niskan lihaksia, ja kipu voi ulottua selkärankaan ja alaselkään.

Jos käytät paljon edellä mainittuja laitteita, muista pitää säännöllisesti tauko. Yritä myös käyttää laitteita niin, että katsoisit suoraan eteenpäin.

  • Ylimääräiset kilot

Vain muutama ylimääräinen sentti vyötäröllä riittää aiheuttamaan sen, että lantio kallistuu eteenpäin ja pois oikeasta linjasta kehon yrittäessä säilyttää tasapainonsa. Tämä aiheuttaa ylimääräistä rasitusta alaselkään. Kipuja voi helpottaa venyttelemällä useita kertoja päivässä. Tietenkin myös ylimääräisten kilojen pudottamisesta on apua.

  • Vääränlaiset rintaliivit

Suuririntaiset naiset luonnollisesti kantavat enemmän painoa edessään kuin pienirintaiset. Suuret tinnat voivat aiheuttaa kumartelua, mikä johtaa kipeisiin niska- ja selkälihaksiin. Apua voi hakea hankkimalla kunnolliset rintaliivit, jotka tukevat rintoja oikein.

Tutkimusten mukaan monet naiset käyttävät vääränkokoisia rintaliivejä, vaikka oikea koolla on suuri merkitys. Siksi kannattaa käydä sovittamassa rintaliivejä ammattilaisen luona.

  • Liian kiireinen aikataulu

Uupumuksesta kärsii myös selkä. Lihakset on suunniteltu supistumaan ja rentoutumaan, mutta stresaantuneena ne saattavat supistua niin paljon, että alkavat lopulta krampata. Stressi myös lisää kortisolihormonin määrää, mikä taas aiheuttaa tulehduksia ja voi johtaa kipuihin.

Lähde: Tohtori.fi

Faktaa vai fiktiota? 8 väitettä selkäkivusta

Pitkään jatkuneen selkäkivun takana voivat olla yllättävät asiat

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?