Sydän - näin pidät siitä huolta - Terveys - Ilta-Sanomat

7 tapaa suojella sydäntäsi

Ihmisten tulisi pitää huolta sydämestään, jo ennenkuin mikään on vialla. Muutamalla elämäntapamuutoksella saatat ehkäistä sydäntauteja myöhemmällä iällä.

Sydän on lihas, jota tulee harjoittaa ihan kuten muitakin lihaksia. The American Heart Association suosittelee 150 minuuttia kevyttä liikuntaa viikossa ja voimaharjoittelua kahdesti viikossa.­

11.10.2011 7:45

Sydän on erittäin vahva lihas, joka työskentelee jatkuvasti. Mutta sydän ei kuitenkaan kestä mitä vaan, ja ihmisten tulisi pitää huolta sydämestään, jo ennenkuin mikään on vialla. Muutamalla elämäntapamuutoksella saatat ehkäistä sydäntauteja myöhemmällä iällä.

1. Harrasta enemmän seksiä

Seksin harrastaminen vähintään kaksi kertaa viikossa laskee verenpainetta ja vähentää stressiä, mikä taas vähentää sydäntaudin riskiä. Lääkärit ovat sitä mieltöä, että kiihottuminen saattaa vapauttaa verenkiertoa ja sydämen toimintaa edistäviä hormoneja. Terveysvaikutukset ovat samat, vaikka kyse olisi itsetyydyksestä.

2. Viiniä ruoan kanssa

Kohtuullinen alkoholin käyttö saattaa edistää sydänterveyttä. Lasillinen punaviiniä päivässä vähentää riskiä kuolla sydäntautiin noin 25 %.

3. Vähennä suolaa

Liiallinen suolakäyttö kerää elimistöön nestettä, mikä lisää veren määrää ja rasittaa sydäntä. Tämän takia kannattaa vältäää yletöntä suolan käyttöä ja suolaisten naposteltavien syömistä.

4. Nuku tarpeeksi

Liian vähäinen uni saattaa nostaa verenpainetta. Lähes 20 % 24-32-vuotiaista kärsii korkeasta verenpaineesta, joka saattaa aikanaan johtaa sydänongelmiin, kertoo professori Barbara Phillips University of Kentucky College of Medicine:stä.

5. Liiku, liiku

Sydän on lihas, jota tulee harjoittaa ihan kuten muitakin lihaksia. The American Heart Association suosittelee 150 minuuttia kevyttä liikuntaa viikossa ja voimaharjoittelua kahdesti viikossa. Harjoittelun aika ei kuitenkaan ole niin tärkeää, kuin liikunnan säännöllisyys.

6. Rauhoitu

Stressi on suuri sydäntaudin riskitekijä. Jatkuvasti stressaantuneella ihmisellä on korkeat stressihormonitasot, jotka voivat johtaa korkeaan verenpaineeseen ja sykkeeseen. Suuret kortisolitasot voivat myös vahingoittaa verisuonten seinämiä, mikä vaikeuttaa ravintoaineiden kulkeutumista verisuonissa. Harjoittele joogaamista pari kertaa viikossa, vähentääksesi stressiä.

7. Käytä hammaslankaa

Ientulehdus ei ainoastaan ole epämukavaa ja luotaantyöntävää, vaan myös haitaksi sydämmelle. Jos suussa on jatkuvasti bakteereja, elimistö on jaktuvasti hälytystilassa, mikä vahingoittaa mm. sydäntäsi. Naisella on kaksikertainen mahdollisuus saada sydänkohtaus, jos hänellä on ientulehdus.

Hammaslanka on hyvä ase ientulehdusta vastaan. Käytä hammaslankaa iltaisin hammaspesun jälkeen, ja saatat pelastaa itsesi ikävältä sydänvaivalta.

Lähde: msnbc.msn.com

Lähde ja kananmunat – terveellinen aamupala vai kolesterolipommi?: Tohtori.fi

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?