Selkäuinti kehittää kestävyyskuntoa - Terveys - Ilta-Sanomat

SuomiMies seikkailee: Selkäuinti kehittää kestävyyskuntoa

Virtaviivainen asento vähentää veden vastusta ja tuo lisää vauhtia. Kuvat: Studio Juha Sorri

Virtaviivainen asento vähentää veden vastusta ja tuo lisää vauhtia. Kuvat: Studio Juha Sorri

Julkaistu: 1.4.2011 6:00

SuomiMies seikkailee on 30-60-vuotiaille miehille suunnattu kampanja, joka sisältää fiksua syömistä, järkevää liikkumista ja rentoa oloa. Jutut ilmestyvät kerran viikossa.

Uinti kehittää erityisesti kestävyyskuntoa sekä ylävartalon lihasvoimaa.

Uintireenistä saa vaihtelevaa sekä kehoa monipuolisesti kehittävää opettelemalla eri lajien uintitekniikat.

Jos olet liikkeellä pitkästä aikaa, jo 10-15 min kestoinen pulahdus rauhallisella vauhdilla kohentaa kuntoasi. Lisää uintimatkaa ja vauhtia vähitellen kunnon kasvaessa.

Virtaviivainen asento vähentää veden vastusta ja tuo lisää vauhtia. Katseen suuntaaminen kohti kattoa suoristaa vartalon selkäuinnissa. Potku lähtee lantiosta asti kuin ruoskanisku. Liike muistuttaa tohvelin potkaisua pois jalasta.

Käsi solahtaa korvaa hipoen veteen, pikkusormen puoli ensimmäisenä. Olet löytänyt hyvän otteen vedestä, kun tunnet veden paineen kämmenessäsi.

Tsekkaa varusteesi:

- Istuvat uimalasit lisäävät uintitreenin nautittavuutta, samoin sopivan napakat uimahousut tai -puku.

- Ostaessasi uima-asua, valitse tavallista pienempi koko, sillä useimmat kankaat joustavat kastuttuaan.

Lisää SuomiMiehen liikuntavinkkejä www.suomimies.fi

Taitosi kehittyvät jo muutaman uintikerran jälkeen. Rennon uintitekniikan löytäminen vie jonkin aikaa.

Taitosi kehittyvät jo muutaman uintikerran jälkeen. Rennon uintitekniikan löytäminen vie jonkin aikaa.

Käsi solahtaa korvaa hipoen veteen, pikkusormen puoli ensimmäisenä. Olet löytänyt hyvän otteen vedestä, kun tunnet veden paineen kämmenessäsi.

Käsi solahtaa korvaa hipoen veteen, pikkusormen puoli ensimmäisenä. Olet löytänyt hyvän otteen vedestä, kun tunnet veden paineen kämmenessäsi.

Tuoreimmat osastosta