Väsyttääkö? - 9 keinoa saada nopeasti energiaa - Terveys - Ilta-Sanomat

Väsyttääkö? - 9 keinoa saada nopeasti energiaa

Perheenäidin tehtävät ovat moninaiset, eivätkä ne lopu koskaan. On lastenhoitoa, pyykkäämistä, ruoanlaittoa, siivoamista... Ei siis ihmekään, että joskus tehokkaammaltakin äidiltä loppuu virta. Tässä Parents.com -sivuston kokoamat 10 vinkkiä, joilla väsähtänyt äiti saa nopeasti lisäenergiaa.

Tietyt tuoksut voivat lisätä tarkkaavaisuuttasi ja auttaa sinua keskittymään.

20.10.2010 6:01

1. Naura ääneen

Aina kun kikatat, hörähdät tai hykertelet, aivoistasi vapautuu endorfiineja. Endorfiinit ovat kemikaaleja, jotka aiheuttavat hyvän olon tunnetta. Näin tunnet olosi virkeäksi ja piristyneeksi.

Endorfiinit tehostavat myös vastustuskykyä, torjuvat sydänsairauksia ja vähentävät masennusriskiä.

2. Liiku

Liikunta tehostaa verenkiertoa, lievittää lihasjännitystä ja saa aivot vapauttamaan endorfiineja. Lisäksi liikunta auttaa sinua saamaan enemmän happea ja tehostaa aineenvaihduntaasi. Kokeile liikkua 5-10 minuuttia joka kerta, kun tunnet olosi väsyneeksi.

Tässä muutamia liikkeitä, joita voit kokeilla:

" Marssi paikallasi

" Hyppää narua

" Pikakävele

" Kiipeä portaita

" Juokse ympäri pihaa lastesi kanssa

" Tee kyykkyjä ja hyppyjä

" Tanssi vauva käsivarsillasi

3. Kokeile hierontaa

Hieronta stimuloi hermopäätteitä, mikä saa veren virtaamaan nopeammin. Kokeile mitä tahansa näistä helpoista, tee-se-itse -liikkeistä.

" Käytä sormenpäitäsi ja hiero niillä hellästi päänahkaa tai ohimoita pyörivällä liikkeellä noin kahden minuutin ajan.

" Hiero voimakkaasta kumpaakin korvannipukkaasi etusormen ja peukalon välissä minuutin ajan.

" Aseta etusormesi korviesi taakse, paina 10 sekunnin ajan, vapauta ote ja toista liike.

4. Haistele asioita

Tiesitkö, että tietyt tuoksut voivat lisätä tarkkaavaisuuttasi ja auttaa sinua keskittymään? Jos haluat latautua nopeasti, hengitä niin syvään kuin mahdollista esimerkiksi sitruunanlohkoa, limeä, appelsiinia tai greippiä. Jos olet eksoottisemmalla tuulella, kokeile murtaa tuoretta mintun tai rosmariinin lehteä. Voit myös siemailla kupillista piparminttuteetä. Nämä aromit voivat myös elvyttää aisteja.

5. Juo

Yllätys yllätys - yleisin syy ihmisten väsymykseen on nestehukka. Miksikö? No siksi, että mitä vähemmän kehossasi on vettä, sitä vähemmän verenkierrossasi on happea. Oiva parannuskeino on juoda noin kahdeksan lasillista vettä päivän aikana, tai juoda sitä kulaus aina silloin, kun energia tuntuu loppuvan.

6. Kokeile Tai Chia

Tämä muinainen taidemuoto on hieno tapa tyhjentää mieli, tehostaa verenkiertoa ja rauhoittaa mielialaa. Voit kokeilla tätä todella helppoa liikettä, jota kutsutaan Aluksi:

Seiso niin, että jalkasi ovat erillään toisistaan noin hartian leveydeltä. Pidä selkä suorana ja katse suoraan eteenpäin. Anna käsivarsiesi levätä sivuillasi. Pysy rentona ja hengitä koko ajan normaalisti. Nosta käsivarret hitaasti eteesi ja anna ranteidesi ja sormiesi roikkua löysinä. Kun ranteesi saavuttavat hartioidesi korkeuden, ojenna sormesi hitaasti samalla kun taivutat kyynärpäitäsi ja vedät käsivartesi takaisin kohti kehoasi. Laske käsivartesi, kunnes ne lepäävät taas mukavasti sivuillasi. Toista tämä viisi kertaa.

7. Valitse välipalat viisaasti

Terveellinen yhdistelmä hiilihydraatteja ja proteiinia tarjoaa sinulle pidennetyn vahvistuksen verensokeritasoosi, jolloin saat energiaa moneksi tunniksi. Tässä ehdotuksia sopiviksi välipaloiksi:

" Puolikas bageli maapähkinävoilla

" Kupillinen täysjyvämuroja rasvattomalla maidolla ja tuoreiden hedelmien kanssa

" Puoli kupillista pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä

8. Kuuntele musiikkia

Yksi helpoimmista keinoista saada lisäenergiaa on kuunnella sellaista musiikkia, josta pitää. Musiikin syke ja rytmi stimuloi aivojasi, jolloin tunnet olosi valppaammaksi. Asiantuntijat suosittelevat valitsemaan kappaleen, joka alkaa hitaasti temmon lisääntyessä vähitellen.

9. Seiso suorana

Asennon korjaaminen ei vie aikaasi juuri lainkaan, ja se on tehokas keino lisätä energiaa. Jos asentosi on kumara, kylkiluusi pusertuvat ja keuhkojesi on vaikeampi laajentua, jolloin aivoihin virtaava happi vähenee. Hapenpuute saattaa itse asiassa hidastaa liikkumistasi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?