Näin pysyt terveenä - 8 tärkeää neuvoa!

Julkaistu:

Syksy tuo mukanaan jokavuotisen sairastelun. Miksi sairaskierrettä ei voisi yrittää estää jo ennen kuin se puhkeaa?

Sportsfitnessexercise.com kertoi kahdeksan tärkeää neuvoa, joiden avulla voit valjastaa vastustuskykysi taistelemaan täydellä teholla taudinaiheuttajia vastaan sekä varmistamaan, että pysyt mahdollisimman terveenä tänä syksynä!

1. Liiku säännöllisesti

Säännöllinen liikunta on hyvä tapa lisätä kehon immuunipuolustusta ja kokonaisterveyttä. Liikunta ei paranna ainoastaan vastustuskykyä vaan voi myös vähentää stressiä ja parantaa yleistä elämänasennetta.

2. Vähennä stressiä

Kaikki tietävät, että stressi on pahasta ja sitä on syytä välttää. Moni ei kuitenkaan tiedosta sitä, että sillä voi olla myös negatiivinen vaikutus vastustuskykyyn. Kun ihminen stressaantuu, hänen kehonsa vapauttaa useita eri kemikaaleja, kuten sytokiinia, kortisolia ja adrenaliinia, jotka vaikuttavat immuunijärjestelmän toimintaan ja kokonaisterveyteen. Ylimääräistä stressiä tulisi aina yrittää siis välttää päivittäisessä elämässä, mikäli haluaa pysyä terveenä. Säännöllinen liikunta on usein paras lääke stressiin.

3. Pysy positiivisena

Niin hullulta kuin se kuulostaakaan, mielialalla ja elämänasenteella voi olla merkittävä vaikutus kehon immuunisuojaan. Useat tutkimuksen ovat viitanneet siihen, että positiivisen elämänasenteen omaavat ihmiset elävät tyypillisesti pidempään ja pysyvät vastustuskykyisempinä kuin pessimistiset ja helposti stressaantuvan ihmiset. Ota vaikkapa pieni loma ja keskity vain positiivisiin asioihin. Huomaat ennen pitkää minkälainen vaikutus pelkällä mielellä on terveyteesi.

4. Syö hyvin

Ruokavaliolla on myös merkittävä vaikutus ihmisen vastustuskykyyn ja siihen tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Pidä huoli, että syöt tasapainoisesti paljon vihanneksia, proteiineja ja terveellisiä rasvoja.

5. Pidä hauskaa

Nauru on hyväksi sekä mielelle että keholle. Yritä pitää hauskaa, nauraa, viettää aikaa ihmisten parissa ja nauttia elämästäsi. Nauru tehostaa kehon immuunisuojaa ja saa olosi tuntumaan hyvältä.

6. Syö sinkkiä

Tutkimukset ovat osoittaneet, että jopa pieni annos sinkkiä päivittäin voi vahvistaa vastustuskykyä. Sinkkiä löytyy punaisesta lihasta, pähkinöistä ja kanasta. Mikäli harrastat paljon liikuntaa, saatat kärsiä jonkin verran sinkin puutteesta. Tällöin hyvä vaihtoehto on turvautua ravintolisiin tehostaaksesi sinkin saantiasi.

7. Syö D-vitamiinia

Keho tarvitsee D-vitamiinia ylläpitääkseen hyvää vastustuskykyä, mutta sitä saattaa olla vaikea saada tarpeeksi pelkästä ruokavaliosta. D-vitamiini on yleisesti tunnettu aurinkovitamiini, koska keho syntetisoi sitä auringonvalossa. D-vitamiinilisät saattavat olla järkevä lisä myös urheilijoille.

8. Juo vihreää teetä

Vihreä tee sisältää alkyyliamiinia, jonka on tutkimuksissa osoitettu lisäävän kehon puolustuskykyä infektioita vastaan. Vihreällä teellä on monia muitakin terveysvaikutuksia ja se on tärkeä antioksidanttien lähde. Kokeile juoda vihreää teetä 2 - 3 kuppia päivässä tai vaihtoehtoisesti syö vihreää teetä sisältäviä ravintolisiä, joita on saatavilla muun muassa monista luontaistuotekaupoista.