Terveys

Piikkimatto - kivuliasta vai rentouttavaa?

Julkaistu:

Valkoinen piikkimeri näyttää pelottavalta. Eikä ihme, sillä matossa sojottaa yli 6 000 muovipiikkiä pieniin ympyröihin aseteltuina. Ensimmäinen kerta alkaakin melkoisella pistelyllä. Muutaman minuutin päästä pistely kuitenkin muuttuu lämpimäksi tunteeksi, joka valtaa koko piikeillä makaavan alueen.

- Kyllähän piikkimatto pistelee, varsinkin kun ihmistä aluksi jännittää ja hän makaa matolla jäykkänä pökkelönä, fysioterapeutti Kylli Kukk kertoo.

Pistely helpottaa, kun vartalon saa rentoutumaaan ja piikit alkavat vaikuttaa elimistössä akupunktion tavoin. Akupunktion on todettu tietyissä lääketieteellisissa tutkimuksissa lievittävän mm. kipua. Maton 230 muovinappia, joissa jokaisessa on 27 piikkiä, pitävät huolen, että pisteitä selästä löytyy.

- Selässä on erityisen paljon akupisteitä. Niiden kautta ääreisverenkierto tehostuu ja endorfiinia erityy vartaloon.

Endorfiini eli hyvän olon hormoni rentouttaa ja saa olon tuntumaan miellyttävältä. Verenkierron tehostuminen tuo lämmöntunnetta.

- Ihan jo se, että kiireinen nykyihminen asettuu aloilleen, eikä tee mitään 10-15 minuuttia, tekee hyvää elimistölle. Piikit sitten tehostavat tätä vaikutusta, Kukk kertoo.

Shaktimaton nimellä mm. joogakaupoista ja -keskuksista löytyvä matto on kevyt kannettava. IS testasikin mattoa töissä ja kotona noin viikon ajan.

Aluksi pistely tosiaan on melkoista ja aivot käskevät kroppaa nousemaan ylös piikkikidutuksesta. Ei kuitenkaan mene montaa minuuttia, kun pistely muuttuu mukavaksi lämmöntunteeksi.

Sydämensyke alkaa tuntua koko kropassa, ja mieli alkaa kuin huomaamatta keskittyä pelkkään olemiseen. Kolmannella kokeilukerralla illalla kävi niin, että nukahdin matolle ja heräsin sen päältä keskellä yötä.

- Matolla voi maata toki niin kauan kuin haluaa. Siitä ei ole haittaa. 10-15 minuuttia kuitenkin jo riittää tuomaan rentoutuneen olon, jos makaamiseen keskittyy, eikä touhua samalla muuta, Kukk sanoo.

Selällään makaaminen tuntuu parin kerran jälkeen hyvältä ja rentouttaa. Samalla huomaan, kuinka harvoin itse asiassa vain makaan ja olen.

Yleensä joko luen, juttelen perheeni kanssa tai katson televisiota. Pelkkä hiljainen makaaminen tuntuu aluksi oudolta, mutta rentoutuksen jälkeen oikein virkistävältä.

Vatsallani en sen sijaan pysty vieläkään matolla olemaan. Piikit tuntuvat liikaa.

- Herkkäihoiset voivat laittaa piikkien ja ihon väliin jonkun ohuen kankaan. Paras tulos kuitenkin tulee paljaalla iholla, Kukk neuvoo.

Shaktimaton tehosta ei ole tieteellistä tutkimusta. Mutta kokemusperäisesti voi sanoa, että piikeillä makaaminen rentouttaa ja tuo jopa unen. Tapahtuisiko tämä, jos makaisin ilman mattoa hiljaa olemiseen keskittyen. Voi olla, mutta toisaalta mukava, selän valtaava lämmöntunne ainakin jäisi kokematta.

Shaktimatto on tarkoitettu ihmisille, joilla on muun muassa stressin aiheuttamia jännitystiloja sekä univaikeuksia. Minua matto ainakin viikon aikana rentoutti, kunhan sille vain kerkesi arjen touhujen keskeltä makaamaan.

Näin piikkimatto toimii

- Aseta Shaktimatto sängylle tai muulle pehmeälle alustalle. Tue niskaa esimerkiksi rullaamalla pyyhe niskan alle. Asetu makuulle maton päälle siten, että piikit koskettavat ihoa. Makaa levollisena, hengitä rauhallisesti ja rentoudu.

- Asetuttuasi makuulle tunnet muovipiikkien pistelyn. Pistely muuttuu kuitenkin pian miellyttäväksi tunteeksi, ja saatat tulla uneliaaksi.

- Jos sinulla on matala kipukynnys, voit alussa asettaa ohuen kankaan ihon ja piikkien väliin. Paras teho matosta saadaan kuitenkin, kun iho on paljaana mattoa vasten.

- Aloita käyttö makaamalla matolla kymmenen minuuttia kerrallaan. Lisää käyttöaikaa viikoittain viidellä minuutilla. Kuuntele kehoasi ja mukauta käyttöä omien mieltymystesi mukaiseksi.

-Pidempiaikainen makaaminen maton päällä ei ole vaarallista. Voit vähitellen alkaa käyttää mattoa 20-40 minuuttia kerrallaan.

- Käytä mattoa aina halutessasi kun sinulla on aikaa, mieluiten joka päivä. Käytön jälkeen suositellaan rauhoittumista ja vain vähäistä toimintaa.

- Koska piikkimaton käytön turvallisuudesta ei ole tieteellisesti tuotettua tietoa, sitä ei suositella mm. raskaanaoleville ja verenvuototaudista kärsiville.