Pidä positiivinen asenne - 6 vinkkiä

Kahden viime aikoina tehdyn amerikkalaistutkimuksen todisteet viittaavat siihen, että positiivinen asenne todella on terveellistä, uutisoi Everydayhealth.

Iloinen elämänasenne suojaa myös terveyttä.

7.11.2009 7:42

Toisessa tutkimuksista positiivisesti edessä olevaan sydänleikkaukseen suhtautuneet koehenkilöt päätyivät jopa 50 prosenttia epätodennäköisemmin takaisin sairaalaan puolen vuoden sisällä, kuin negatiivisesti leikkaukseen suhtautuneet.

Positiivinen ajattelu vähentää myös tulehduksia, mitkä yleensä ovat stressin sivuoireita. Siinä missä positiivinen ajattelu lisää terveyttä, negatiiviset ajatukset voivat vuorostaan heikentää immuunijärjestelmää ja saattavat vaikuttaa tapaan hoitaa omaa yleistä terveyttä.

- Kun ihminen on optimistinen, hän vetää toisia ihmisiä puoleensa. Tämä puolestaan luo pohjaa terveempiin ihmissuhteisiin ja menestykseen sekä vähentää tunneperäistä stressiä, joka tunnetusti voi johtaa psyykkisiin sairauksiin, toteaa lääkäri Eva Ritvo Miamin lääketieteellisestä yliopistosta.

Ylläpitääkseen positiivista ajattelua tulee Ritvon mukaan pitää huolta ainakin perusasioista, kuten riittävästä unesta, tasapainoisesta ruokavaliosta, liikunnasta, stressinlievityksestä ja yleisestä terveydestä.

Tässä muutamia muita vinkkejä, joiden avulla voit ylläpitää positiivista asennetta.

1. Päästä kaikki ulos. Surun, vihan ja syyllisyyden tunteiden patoaminen sisälle on hyvin epäterveellistä ja voi peittää alleen kaikki positiiviset tunteet. Tunteet on hyvä tuoda päivän valoon, jotta niitä on helpompi käsitellä. Puhu siis asioista ystävälle tai elämän kumppanille.

2. Korvaa negatiivinen ajattelu positiivisella. Optimistiset ihmiset osaavat löytää negatiivisesta aina jotain positiivista. Tämän kaltaisen ajattelumallin toistaminen tekee siitä jonain päivänä automaation myös vähemmän optimistisille luonteille. Pohdi vaikkapa omaa elämääsi: haluatko tarinan olevan onnellinen vai surullinen?

3. Opettele hallitsemaan stressiä. Kukaan ei pysty nykypäivänä täysin välttymään pieneltä määrältä stressiä, mutta sitä voi hallita positiivisella tavalla. Esimerkiksi liikunta poistaa stressiä, vapauttaa endorfiinia, auttaa keskittymään, antaa itsevarmuutta ja tehostaa immuunisuojaa. Tämän lisäksi hyvä sosiaalinen verkosto, muutosten sietäminen ja suhteellisuuden tajun säilyttäminen ovat muita stressiä lieventäviä ja positiivista ajattelua lisääviä keinoja.

4. Ole selviytyjä. Elämä on samaan aikaan sekä onnellista, että traagista. Kaikki ihmiset kokevat menetyksiä ja pettymyksiä jossain elämänsä vaiheessa. Optimistiset ihmiset löytävät kuitenkin keinon selviytyä, sillä he eivät lannistu. Loppujen lopuksi elämä on vain sarja selviytymisiä. Kun tämän lähtökohdan ymmärtää, voi itselleen asettaa päämäräksi esteiden voittamisen ja kokemuksista oppimisen.

5. Muista pitää hauskaa. Positiivinen ajattelu ja hauskuus kulkevat käsi kädessä. Menetyksen tai surun kohdatessa unohda loputtomien tehtävälistojen laatiminen ja hanki itsellesi jokin luova harrastus, johon voit purkaa tunteistasi. Aktivoi hauskanpitovaihteesi, sillä nauru on kehon sisäinen voimavara ja se tappaa negatiivisuuden välittömästi.

6. Pidä itsestäsi hyvää huolta. Optimistiset ihmiset eivät lyö laimin omaa fyysistä terveyttään. Ota vastuu terveydestäsi ja käy säännöllisesti terveystarkastuksissa. Seuraa tuoreita terveystiedotteita ja pidä huoli, että sinulla on ennaltaehkäisevät tarkastukset ja rokotukset kunnossa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?