Naura enemmän - olet terveempi!

Julkaistu:

Nauru tuo mukanaan monia terveyshyötyjä. Nauru on onnellisen elämän tärkein ainesosa, ja se vaikuttaa positiivisesti sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiin. Voit oppia nauramaan elämäsi vaikeissa tilanteissa, ja hyötyä sen parantavista vaikutuksista.

Nauramisen hyödyt ovat kauaskantoisia, ja ne suojaavat ihmistä tunnepuolen ongelmilta, kuten masennukselta. Nauru myös parantaa sydämen terveyttä. Everydayhealth.com -sivusto listasi tärkeimmät naurun terveyshyödyt ja keinot kehittää lisää naurua elämään.

Mielenterveydelliset hyödyt. Vaikka masennuksesta ei pääsekään eroon nauramalla, nauraminen kuitenkin torjuu negatiivisia asioita, jotka saattavat johtaa masennukseen. Tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka käsittelevät stressiä huumorilla, tuntevat itsensä vähemmän yksinäisiksi ja näkevät itsensä positiivisemmassa valossa.

Fyysiset hyödyt. Vaikka ei voidakaan vielä sanoa varmaksi, että tietty määrä naurua päivässä pitää lääkärin loitolla, tutkimukset osoittavat, että paljon nauravat ihmiset ovat yleensä terveitä ja voivat muutenkin hyvin. Nauruterapiaa käytetään myös usein syöpäpotilaiden kuntoutuksessa, sillä sen on huomattu parantavan elämän laatua.

Sydämen hyvinvointi. Nauraminen on terveellistä myös sydämelle. Joidenkin tutkimusten mukaan nauraminen lisää happipitoisen veren virtaamista kehossa vapauttaen endorfiineja, mikä torjuu negatiivisia tunteita ja stressiä. Nauraminen kuuluu siis ehdottomasti tehokkaiden stressinlievityskeinojen, kuten liikunnan ja musiikin kuuntelun, joukkoon.

Kehitä naurua elämääsi. Nauru ei välttämättä aina tule helposti. Joskus sen eteen täytyy nähdä vaivaa. Jos kärsit vaikeista ajoista, kuten tiukasta rahatilanteesta, työstressistä tai vakavasta sairaudesta, sinun kannattaa opetella erilaisia naurutekniikoita.

Mikä tahansa päivä on hyvä päivä alkaa nauramaan enemmän, mutta jos haluat aloittaa jonain merkityksellisempänä päivänä, merkkaa kalenteriisi toukokuun ensimmäinen sunnuntai, joka on kansainvälinen naurun päivä.

Tässä perinteisiä keinoja:

  • Vuokraa hauska elokuva, lue hassu kirja tai katso hauska komedia.
  • Vietä aikaa viihdyttävän kaverin kanssa.
  • Mene paikkoihin, joissa sinulla on joskus aiemmin ollut hauskaa.

Voit myös liittyä nauruliikkeeseen hyötyäksesi naurun hyvistä puolista:

  • Osallistu naurujoogaan. Naurujooga koostuu hengitystekniikoista, jotka jäljittelevät nauramista. Hengitystekniikoiden avulla hyötyy kaikista naurun tarjoamista eduista. Näitä tekniikoita voi hyödyntää jokapäiväisessä elämässä, kun esimerkiksi itseään esitellessään muistaa myös naurahtaa. Näin kannattaa tosin tehdä vain toisten naurufanien kanssa. Lisätietoa naurujoogasta.
  • Naura ryhmässä. Toisten ihmisten kanssa nauraminen on paljon helpompaa kuin nauraa yksin.
  • Jee! Valitse päivästäsi jokin hetki, jolloin sanot ääneen jee!. Tämä saa sinut nauramaan ja luo hymyn kasvoillesi.