Antioksidantit - 5 faktaa elimistösi puolustajista

Julkaistu:

Kyykimme marjametsissä, koska muun muassa mustikoiden kerrotaan sisältävän niitä ja naiset lätkivät niitä kasvoilleen jos jonkinlaisia rasvoja siinä uskossa, että voiteiden antioksidantit silottavat ryppymme. Ruokakaupastakin mukaan tarttuu monta purkkia ja tölkkiä, joiden sanotaan sisältävän antioksidantteja.

Ne ovat epäilemättä jotakin, jota meidän kannattaa elimistöömme haalia, mutta muutaman faktan selvittäminen lienee aluksi paikallaan. Seuraavassa Msnbc.comin julkaisemat viisi antioksidantteihin liittyvää uskomusta, joiden kumoamisen jälkeen voimme jatkaa antioksidanttien ylistämistä entistä paremmalla omalla tunnolla.

Uskomus 1: Vapaista radikaaleista on päästävä eroon

Ensinnäkin: vapaat radikaalit ovat kehossamme vaikuttavia epävakaita molekyylejä. Ne voivat aiheuttaa mutaatioita solujen DNA:ssa, ja ne onkin yhdistetty vakaviin sairauksiin kuten syöpään, Parkinsonin tautiin. Niitä vastaan antioksidantit taistelevat.

Mutta onko kaikki vapaat radikaalit pahasta?

Eivät missään tapauksessa. Jos kehossamme ei olisi yhtään vapaita radikaaleja, olisi hyvinvointimme huonolla tolalla.

- Ne ovat ehdottoman tärkeitä, vahvistaa Tuftsin yliopiston antioksidanttilaboratorion johtaja Jeffrey Blumberg.

- Esimerkiksi elimistömme immuunisolut laukaisevat vapaita radikaaleja meihin pyrkiviä bakteereja vastaan. Ne siis ovat osa puolustusjärjestelmäämme.

Liika on kuitenkin liikaa. Esimerkiksi tupakan polttaminen tai itsensä auringossa paahtaminen tuottavat kehoon niin paljon vapaita radikaaleja, ettei antioksidantteja millään riitä lyömään niitä kaikkia. Tällöin kehosta tulee haavoittuvainen ja sairastumme helpommin.

Esimerkiksi tupakan polttaminen kannattaakin lopettaa ykskantaan. Jos pahat tapasi ovat jo kurissa, voit ehkä kuitenkin lisätä vielä hiukan salaattia lounaslautasellesi. Tutkimusten mukaan jo viisi annosta (noin 500 grammaa) kasviksia päivässä riittää takaamaan elimistöllemme riittävät antioksidantit.

Uskomus 2: Kaikki antioksidantit toimivat samalla tavalla

Eivät lähimainkaan. Periaatteessa niiden toimintaidea on sama: ne kaikki estävät elimistön hapettumista, mutta niiden monimuotoinen kirjo ei ole olemassa syyttä suotta.

Itse asiassa antioksidantteja on kaikkiaan yli 8 000. Muun muassa kaikki vitamiinit ovat antioksidantteja, samoin flavonoidit. Useimmat niistä kuitenkin toimivat eri tavoilla. Toiset esimerkiksi taistelevat vain tietynlaisia vapaita radikaaleja vastaan, kun taas toiset toimivat vain solun tietyissä osissa.

Blumberg vertaa antioksidantteja armeijaan.- Antioksidanteistakin voi ajatella löytyvän niin kenraaleja, luutnantteja, korpraaleja kuin sotamiehiäkin. Sotaa ei voi voittaa pelkillä kenraaleilla.

Omaa antioksidanttiarmeijaansa voi vahvistaa syömällä mahdollisimman monipuolisesti erilaisia vihanneksia ja hedelmiä. Sen on havaittu takaavan laajimman suojan solujen DNA:lle.

Uskomus 3: Antioksidantteja saa vain vihanneksista ja hedelmistä

Ei suinkaan. Scrantonin yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan koko kasvikunta on pullollaan antioksidantteja, aina pavuista siemeniin ja pähkinöihin. Scrantonin kemian professori Joe Vinson selittää sen johtuvan siitä, että kaikki kasvit tarvitsevat antioksidantteja taisteluun UV-säteitä ja kasvituholaisia vastaan.

Jopa liha, kananmunat ja maitotaloustuotteet sisältävät jonkin verran antioksidantteja, suurimmaksi osaksi peräisin kasviperäisestä eläinten rehusta.

Laajimman antioksidantticoktailin saat, kun syöt kasvisten ja hedelmien lisäksi kaikkia muita kasvikunnan tuotteita sekä ruoholla ruokitun karjan lihaa ja niiden maidosta valmistettuja maitotaloustuotteita. Kananmunista eniten antioksidantteja löytyy luomumunista.

Uskomus 4: Elintarvikkeet, joihin on lisätty antioksidantteja, ovat terveellisimpiä

Eivät välttämättä.

Jotakuinkin heti, kun tutkimustietoa antioksidanttien eduista alkoi tihkua tietoa, innostuivat elintarvikeyhtiöt markkinoimaan tuotteitaan niiden voimalla. Monesti totuus kuitenkin on se, että suurella mainostetut tuotteet sisältämät antioksidantit tarkoittavat käytännössä yhtä tai kahta vitamiinia, niitäkin ehkä vain hitusen.

Pakkausselosteita onkin syytä tutkia huolella. Saatat huomata, että antioksidanteilla höystetyt elintarvikkeet sisältävätkin vähemmän antioksidantteja kuin niitä luonnollisesti tuottavat kasvit.

Kuluttajan kannattaa pitää järki kädessä. Kannattaa edelleen syödä runsain mitoin tuoreita kasviksia ja hedelmiä ja muistaa lukea suuria lupailevien tuotteiden tuoteselosteet kaikessa rauhassa.

Uskomus 5: Liikuntaa + antioksidantteja = superterve ihminen

Vaikka liikunta lisää vapaiden radikaalien määrää kehossa, ei heti kuntoilun päätyttyä kannata pumpata itseään täyteen antioksidantteja. Liikunnan jälkeinen hapettumistila saattaa nimittäin edistää insuliiniherkkyyttä ja painon putoamista.

Muun muassa ravintoterapeutti Alan Argon ei suosittelisi antioksidantteja pian liikunnan jälkeen.

- Vapaiden radikaalien muodostuminen on kehon luonnollinen reaktio liikuntaan, hän selittää.

- Jos nauttii paljon antioksidantteja heti liikunnan jälkeen, saattaa se heikentää liikunnan luonnollisia hyviä vaikutuksia.

Päinvastoin, liikunnan jälkeen antioksidantit saattavat jopa heikentää kehoa. Vuonna 2006 suoritetussa brittitutkimuksessa selvisi, että viikon ajan 1 000 milligrammaa päivittäisen harjoituksensa päälle C-vitamiinia nauttineet juoksijat olivat kokeen lopussa menettäneet lihasvoimaa.

Painonpudotuksesta haaveilevien kannattaakin nauttia antioksidanttinsa ruokalautaselta, ei tehojuomatölkistä kesken treenin. Kaikille hyvä muistisääntö on, ettei antioksidanttejakaan tarvitse haalia itseensä ylen määrin.