Joona, 18, lähetti rakentamansa sääpallon 35 kilometrin korkeuteen – sitten videolle tallentui komea yllätys - Tampereen seutu - Ilta-Sanomat

Joona, 18, lähetti rakentamansa sääpallon 35 kilometrin korkeuteen – sitten videolle tallentui komea yllätys

Joona Laitala teki videon rakentamansa sääpallon matkasta 35 kilometrin korkeuteen ja takaisin maanpinnalle.

26.1. 5:56

Ammattikoulussa sähköalaa opiskeleva Joona Laitala, 18, on aina ollut kiinnostunut tekniikasta ja avaruudesta. Hän törmäsi netissä sääpallovideoihin, ja siitä alkoi hänen oma harrastuksensa niiden parissa.

Sääpallo on iso, yleensä heliumilla täytetty ilmapallo, jota käytetään apuna säätutkimuksissa. Niitä käyttää Suomessa lähinnä Ilmatieteen laitos.

– Aika harvinainen harrastus tämä on Suomessa. En ole törmännyt kuin yhteen toiseen harrastajaan, Laitala sanoo.

Laitala rakensi itse netistä löytämillään ohjeilla sääpallon, ja hän teki sen matkasta kohti korkeuksia ja takaisin maanpinnalle upean videon, joka on katsottavissa tässä artikkelissa.

Laitala teki koko sääpalloprojektin ja videon itsekseen, mitä nyt isä oli auttamassa sääpallon laukaisussa ja autokuskina.

Laitalan sääpallo päästettiin ilmaan Tampereella 17. tammikuuta kello 11.17. Pallo lensi 137 kilometriä Tampereelta Rajamäelle, ja se laskeutui 8 kilometrin päähän ennustetusta laskeutumispaikasta.

– Lentoradan voi ennustaa aika tarkasti netissä olevalla laskurilla, Laitala selittää.

Korkeimmillaan sääpallo kohosi 35 kilometrin korkeuteen. Tähän korkeuteen kohoaminen kesti vähän yli 2 tuntia.

Videolle tallentui myös jotakin yllätyksellistä: 11 kilometrin korkeudella lentävä lentokone, joka on tyyppiä Eihad Aireaysin Boeing 787-9 Dreamliner. Kone oli matkalla Arabiemiraateista Kanadaan.

Lateksipallon Laitala tilasi netistä ulkomailta. Ostos maksoi noin 150 euroa.

Sääpallo valmiina lähtöön!

Lisäksi sääpalloon kuuluu Laitalan rakentama hyötykuorma eli vaahtomuovilaatikko, jonka sisällä on itse rakennettu lentotietokone. Se tallentaa sijaintia ja lämpötiloja ja nopeutta lennon ajan. Laatikossa on myös kaksi kameraa: toinen sivulla kuvaamassa horisonttiin päin ja toinen kuvaa ylöspäin palloa kohti.

– Sillä saa räjähdyksen kuvattua ja laskuvarjo näkyy siinä myös silloin.

Laskuvarjo jäi kiinni puuhun.

Laatikossa on myös kolme paikannuslaitetta, joilla Laitala saa sääpallon sijainnin selville.

– Niistä tiedän, missä se lentää ja minne se tippuu maahan.

Kun pallo on 35 kilometrin korkeudella, sen halkaisija on kasvanut kymmeneen metriin. Kun pallo laajenee tarpeeksi paljon, se räjähtää.

Hyötykuorma eli vaahtomuovilaatikko laskeutui Rajamäelle, 137 kilometrin päähän lähetyspaikasta.

Hyötykuorman eli vaahtomuovilaatikon pudotessa laskuvarjo avautuu automaattisesti. Matka maahan kestää 40 minuuttia.

Kuka tahansa ei voi lennättää korkeuksissa mitä vaan. Lupa esimerkiksi sääpallon lennättämiselle pitää hakea Traficomilta. Näin toimi myös Joona Laitala.

– Traficomille piti laittaa sähköpostilla vapaamuotoinen lupahakemus, josta selviää tietyt tiedot, kuten hyötykuorman paino, suunniteltu maksimilentokorkeus ja muuta. Tämän jälkeen piti ilmoittaa sähköpostitse Helsinki-Vantaan lentokentän lennonjohdolle sekä Suomen aluelennonjohdolle, Laitala kertoo.

– Juuri ennen laukaisua piti vielä soittaa Suomen aluelennonjohdolle, josta varmistettiin, ettei alueella ollut lentoliikennettä. Tämän jälkeen pallon sai päästää taivaalle.

Juttua korjattu 26.1. klo 14.56: Lisätty viimeinen kappale liittyen sääpallon lennättämiseen tarvittaviin lupiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?