Maraton­kokous kesti yli neljä tuntia – Tampereen ratikka­verkko laajenee - Tampereen seutu - Ilta-Sanomat

Maraton­kokous kesti yli neljä tuntia – Tampereen ratikka­verkko laajenee

Ratikkaverkon laajentumisesta käyty valtuustokeskustelu kesti yli neljä tuntia.

Tampereen valtuusto kokousti etänä.­

19.10. 23:00

Tampereen raitiovaunuverkosto laajenee. Tampereen kaupunginvaltuusto päätti asiasta maanantai-illan kokouksessaan.

Valtuusto asettui niin sanotun kakkosvaiheen kannalle äänin 56–11. Perussuomalaisten ja Tampereen puolesta -ryhmän edustajat äänestivät päätöstä vastaan. Molempien ryhmien kanta oli, että rakentamispäätöstä pitäisi lykätä.

Päätös tarkoittaa, että raitiovaunuverkostoa lähdetään laajentamaan länteen päin ykkösvaiheen päätepysäkiltä Pyynikintorilta kohti Lentävänniemeä.

Kakkososa on jaettu kahteen osaan, joista niin sanotun A-osan rakentaminen, Pyynikintorilta Santalahteen on varmaa. B-osa, Santalahti-Lentävänniemi, kulkisi Näsijärveen rakennettavan tekosaaren kautta. Saaren rakentaminen odottaa päätöstä hallinto-oikeudelta.

Kakkosvaiheen rakennuskustannukset ovat noin 85 miljoonaa ja koko projektin tavoitekustannus noin 112 miljoonaa, mikä sisältää muun muassa kadunrakentamista.

Nyt tehdyn päätöksen perusteella kakkosvaiheen työt voisivat alkaa jo tämän vuoden puolella ja valmista olisi 2024.

Ratikan ykkösvaiheen, Hervannasta ja TAYSilta Pyynikille, rakennustyöt ovat kesken, mutta kaikki kiskot on jo asennettu paikalleen. Matkustajaliikenne ykkösvaiheen osuuksilla alkaa elokuussa 2021.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?