542 päivää Tampereen ratikkaan – mutta miksi linjoille annettiin epäloogiset numerot? - Tampereen seutu - Ilta-Sanomat

542 päivää Tampereen ratikkaan – mutta miksi linjoille annettiin epäloogiset numerot?

Havainnekuva tulevasta ratikasta Tampereen Keskustorilla.

Havainnekuva tulevasta ratikasta Tampereen Keskustorilla.

Julkaistu: 13.2. 17:13

9. elokuuta 2021 käynnistyvien linjojen vuoroväli on 7,5 minuuttia, mutta tiuhempikin tahti on suunnitelmissa. Hervantaan pääsee ratikalla läpi yön, Keskussairaalaan ei.

Reilun 542 päivän päästä se alkaa. Ratikan kulku Tampereella.

Ensimmäiset testiajot protovaunulla tehdään ehkä jo ennen kesää, ja koeliikenne aloitetaan 1. huhtikuuta 2021. Sen jälkeen pitää kuitenkin odottaa vielä muutama kuukausi ennen kuin raitiotieverkosta tulee virallisesti osa Nysseä eli Tampereen seudun joukkoliikennettä.

9. elokuuta 2021 kello neljän maissa – tarkka kellonaika on vielä päättämättä – ensimmäisen ratikan on määrä startata varikolta Hervannasta ja viedä matkustajia kohti Tampereen keskustaa.

Kiskot ovat siitä lähtien koetuksella, sillä vuoroväli sekä Hervannan ja Pyynikin että Sorin aukion ja keskussairaalan välisillä linjoilla on päiväsaikaan 7,5 minuuttia.

Liikennöinti Hervantaan toimii lähes 24/7-periaatteella, sillä viikonloppuisin ratikka kulkee läpi yön puolen tunnin välein. Raiteet ovat hiljaiset vain arkiöisin kello yhden ja neljän välillä.

Taysiin eli Kaupin kampukselle vievä linja hiljenee puolestaan arkisin jo iltakymmenen maissa alkaakseen uudestaan aamuviiden jälkeen. Yöliikenne sairaalan suuntaan hoidetaan busseilla.

Tältä tulevan ratikan sisätiloissa pitäisi näyttää.

Tältä tulevan ratikan sisätiloissa pitäisi näyttää.

Tiedot pohjautuvat reittejä ja palvelutasoa koskevaan suunnitelmaan, jota Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käsittelee kokouksessaan ensi viikolla.

Kaupunginhallituksen marraskuussa 2019 tekemän päätöksen mukaan raitiotierataa rakennetaan myös Hatanpään valtatien pohjoisosaan, Koskipuiston ja linja-autoaseman välille. Vielä tällä hetkellä on epävarmaa, saadaanko kyseinen osuus valmiiksi ennen raitioliikenteen käynnistymistä.

Lue lisää: Ratikkatyömaa laajenee – 700 metrin ja yli 22 miljoonan pistoraiteelle murskavoitto Tampereen valtuustossa

Jos linjan päätepysäkki Hatanpään valtatiellä ei valmistu ajoissa, päätepysäkkinä käytetään Koskipuiston pysäkkiä Hämeenkadulla.

Hervantaan kulkeva ratikkalinja saa numerokseen kolme (3). Taysiin kulkee linja numero neljä (4).

Hervannan linjan kulkupeli eli kolmosen ratikka edestä ja takaa.

Hervannan linjan kulkupeli eli kolmosen ratikka edestä ja takaa.

Linjojen numerointi kolmoseksi ja neloseksi vaikuttaa ensialkuun oudolta ykkösen ja kakkosen sijaan. Nyssen joukkoliikenneinsinööri Riikka Salkonen perustelee ratkaisua olemassaolevalla joukkoliikentellä.

– Tässä on analogia bussilinjaan kolme, joka kulkee kolmosen ratikan kanssa samankaltaista reittiä Hervantaan, Salkonen selvittää.

Ratikan tulo merkitsee bussiliikenteen vähenemistä ja samalla loppua bussilinjalle 4. Vapautuva numero annetaan Sori–Tays-linjan ratikalle.

Ykkösen ja kakkosen käyttö ratikkalinjojen numeroina sotkisi Tampereen bussilinjojen perinteitä ja hämmentäisi todennäköisesti myös matkustajia.

– Bussilinja 1 kulkee Härmälään ja 2 Rauhalahteen, Salkonen valistaa.

Molemmat raitiolinjat kuuluvat Nysse-liikenteen korkeimpaan palvelutasoluokkaan eli vuoroväli on arkisin aamulla ja päivällä 7,5 minuuttia. Hervannan linja eli kolmosen ratikka kulkee yhtä tiheään päiväaikaan myös viikonloppuisin. Iltaa kohden vuorovälit pidentyvät molemmilla linjoilla 15 minuuttiin.

Sairaalan linjaa eli nelosen ratikkaa liikennöidään suunnitelman mukaan lauantaina päiväaikaan 7,5 minuutin välein, mutta sunnuntaisin varttitunnein välein.

Suunnittelmissa on varauduttu matkustajamäärien kasvuun ja sitä myötä tiheämpään, viiden minuutin vuoroväliin Hervannan linjalla. Tässä tapauksessa liikennöintiä aiotaan jatkaa Hervannassa myös varikon suuntaan eli Hermiankadulle.

Raitioliikenteessä on käytössä Nyssen lippujärjestelmä. Samat liput kelpaavat niin Ratikassa kuin busseissakin.

Lue lisää: Tampereen kartat uusiksi: Näsijärveen tulee ratikan ansiosta uusi saari – ellei valitus mene läpi

Lue lisää: Tampereen ratikka otti ison askeleen – yksi suurimmista ratatyökohteista valmis

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta