Koti meni 11-vuotiaana, nyt taskussa on miljoonia – Mikko Pulkkilalle hyväntekeväisyys on velvollisuus

Julkaistu:

Tamperelaisen markkinointifirman enemmistöosuuden myynti toi yli 7,7 miljoonaa. Tieto verotietojen salaamismahdollisuudesta tuli liian myöhään.
Pirkanmaan tulotietojen kärkipäästä löytyy mies, joka ei syntynyt kultalusikka suussaan. Pikkupoikana pakkohuutokauppa vei kodinkin alta.

Mikko Pulkkila (s. 1983) oli 11-vuotias, kun hänen äitinsä yritys jäi laman alle. Kokemus motivoi Pulkkilaa tekemään kaikkensa, etteivät omat lapset joudu kokemaan vastaavaa.

Lue lisää: 11-vuotiaana hän todisti yksin kotinsa pakkohuutokauppaa – nyt Mikko Pulkkila, 35, on miljonääri

Myöhemmin Pulkkila perusti digitaaliseen markkinointiin keskittyvän MarkkinointiAkatemian. Viime vuonna Pulkkila myi enemmistöosuuden yrityksestään, minkä vuoksi hänen pääomatulonsa kipusivat reiluun 7,7 miljoonaan euroon.

MarkkinointiAkatemian toimitusjohtajana yhä jatkava Pulkkila ei ole unohtanut taustaansa. Hyvinvointiyhteiskunnan rahoittaminen on hänelle enemmän kuin velvollisuus.

– Verojen maksaminen on tietysti kunnia-asia. Se, että nimi on suurituloisten listalla – siitä en osaa sanoa, Pulkkila sanoo.

– Julkisuusarvon ymmärrän, mutta itselleni listalla ololla ei ole arvoa.

Tieto mahdollisuudesta salata verotiedot tavoitti Pulkkilan liian myöhään.

– Jos olisin tiennyt mahdollisuudesta, olisin ehkä siihen tarttunut. En ole ihminen, joka hirveästi nauttii olla esillä. Työn puolesta pitää kuitenkin jonkun verran olla.


Pulkkila on itse yhä nuorehko mies, mutta katsoo veronmaksajana seuraavaa sukupolvea.

– Tulevaisuus on lapsissa ja nuorissa, niin klisee kuin se onkin. Heihin panostaminen on kaiken a ja o.

– Huolehtiminen lähtee omista ja läheisistä, ja siitä se piiri laajenee. Kyse on siitä, millainen tulevaisuus me jätetään jälkeemme.

Pulkkila harrastaa myös hyväntekeväisyyttä, muttei halua avata asiaa tarkemmin. Mielipide hyvätuloisten vastuullisuudesta on kuitenkin selkeä.

– Mielestäni hyväntekeväisyys on jollain tasolla velvollisuus, jos sellaiseen mahdollisuus on.

MarkkinointiAkatemia on Pulkkilan mukaan jatkanut kasvuaan. Eikä rajoja näy.

– Olen huomannut, että meidän alallamme ja ylipäätään digitalisoitumisella on Suomessa valtava tarve.


Digitalisoitumisen osalta tilanne Suomessa voisi olla parempikin.

– Meillä on teknistä ja liiketaloudellista osaamista. Myös johtaminen on kunnossa.

– Mutta ehkä meiltä puuttuu rohkeutta ja ymmärrystä siitä, että alalla kuin alalla olemme pian globaalissa kilpailussa. Enää ei voi ajatella, että olemme paikallisesti jotain.

Verkkokauppaan on siis syytä Pulkkilan mukaan satsata yhä enemmän.

– Digitalisaatio on nähty enemmän uhkana ja riskinä, vaikka se on enemmän mahdollisuus, Pulkkila painottaa.