Rutattu lonkerotölkki ja Jesus-lakanaan ilmestynyt kultainen Cheek vakuuttivat tuomarit – ”Kiteyttää suomalaisuutta”

Julkaistu:

Teokset esillä pian Tampere-talon ”Pinnallinen Suomi 2019” -näyttelyssä.
Rutattu lonkerotölkki, Jeesukseen rinnastettu Cheek ja Lennu-koira ovat voittaneet valtakunnallisen Andy Warhol -taidekilpailun. Teokset ovat esillä kesäkuussa Tampere-talossa avattavan maailman suurimman Andy Warhol -julistenäyttelyn yhteydessä.

Tulevan näyttelynsä kunniaksi järjestetyssä Pinnallinen Suomi 2019 -taidekilpailussa etsittiin tämän päivän kotimaisia ilmiöitä, jotka tulisi Andy Warholin hengessä muuttaa taiteeksi.

Parhaista kilpailuun lähetetyistä alkuperäistöistä rakennetaan oma myyntikokoelma Tampere-talon Andy Warhol (1928–1987) Posters -näyttelyn yhteyteen. Pinnallinen Suomi -näyttelyyn on yleisöllä vapaa pääsy.


Taidekilpailun voittajatyöksi nousi ylivoimaisella pistemäärällä taiteilijanimi `´ teoksellaan Kierrätys, syrjäytys, vapautus, känni ja dieetti. Teospari kuvaa ruttaantunutta Original Long Drink Light -tölkkiä, joka löytyi syyskuussa 2018 Helsingin Jätkäsaaresta.

– Andy Warholin teosten hengessä voittajatyö ei kikkaile eikä yritä olla mitään itseään enempää. Se kiteyttää suomalaisuutta omalla tavallaan ja on laadukkaasti toteutettu, kehuu tuomariston jäsen, taiteilija Nastja Säde Rönkkö.


– Kuvaparissa arkinen tuotemerkki muuttuu ikoniseksi ja festareilta tuttu litistynyt lonkerotölkki taideteokseksi, lisää myös tuomaristossa vaikuttanut rap-artisti Paleface.


Kilpailun kakkossijalle nousi Jussi Jokisen teos Finlaysonin Jesus-lakanaan ilmestynyt kultainen Cheek. Lehtikultaa ja lakanakangasta hyödyntänyt teos sai tuomaristolta kehuja oivaltavasta ja humoristisestakin tavastaan yhdistellä ikoneja ja kotimaisia brändejä.

– Jare Tiihonen olisi taatusti ollut Warholin kuvissa. Teos leikittelee vanhalla katolisella pyhäinjäännöksellä Torinon käärinliinat ja pop-tähteyteen liitettävällä Jeesus-kultilla, Paleface kommentoi.


Kolmannelle sijalle ylsi Karita Heikkisen puupiirros Tasavallan koira, jossa nähdään bostoninterrieri Lennu. Presidenttiparin suosittu lemmikkieläin esiintyi peräti neljässä eri kilpailutyössä. Tuomariston mukaan työ oli teknisesti onnistunut kuvaus turvallisen julkisuuskuvan symbolista ja umpisuomalaisesta ilmiöstä.

Pinnallinen Suomi -kilpailuun osallistui yli 170 taiteilijaa eri puolilta Suomea. Näistä töistä 23 eteni myyntinäyttelyyn. Näyttelytyöt valitsi Pinnallinen Suomi -raati, joka koostui kotimaisista taiteilijoista sekä tieteen, kulttuurin ja liike-elämän vaikuttajista.

Tampere-talon tiedotteen mukaa raadin puheenjohtaja Pauli Aalto-Setälä oli erittäin vaikuttunut kotimaisten taiteilijoiden kilpailutöistä.

– Andy Warhol estetisoi arkisia ja banaaleja asioita, kuten sähkötuolin, tomaattikeittotölkin ja Maon. Oli kiinnostavaa nähdä, mitä tämä pop-taiteen uranuurtaja sai suomalaiset taiteilijat ympärillään näkemään. Taso oli erittäin korkea ja oivaltava, kommentoi Aalto-Setälä.


Aalto-Setälän mukaan parhaat kilpailutyöt eivät tyytyneet pelkästään Andy Warholin muodon kopioimiseen vaan sovelsivat tuttuja Warholin tekniikoita ja teemoja kommentoidakseen tämän päivän Suomea. Teoksissa kuvattiin muun muassa kotimaisia poliitikoita ja julkisuudenhenkilöitä pop-taiteen keinoin ja otettiin kantaa ympäristökysymyksiin, vanhustenhoitoon, taiteilijan asemaan ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksiin.

Kilpailun voittajatyöt saavat 1000 euron, 500 euron ja 300 euron stipendit Tampere-talolta. Stipendit luovutetaan Pinnallinen Suomi 2019 -myyntinäyttelyn avajaisissa 18.6. Kaikki 23 eniten tuomaripisteitä kerännyttä työtä ovat myytävänä taiteilijoiden itse määrittelemällä hinnalla Pinnallinen Suomi -näyttelyssä. Myytyjen teosten tuotot ohjataan lyhentämättömänä taiteilijoille.