Painoa 286 tonnia, puomi ylettyy 154 metriin... Tällainen jättinosturi valmistautuu haastavaan siltaoperaatioon Lempäälässä - Tampereen seutu - Ilta-Sanomat

Painoa 286 tonnia, puomi ylettyy 154 metriin... Tällainen jättinosturi valmistautuu haastavaan siltaoperaatioon Lempäälässä

Lempäälän rautatieasemalla valmistaudutaan poikkeukselliseen operaatioon. Pohjoismaiden suurimman ajoneuvoneuvonosturin on määrä siirtää noin 70 tonnin painoinen siltaelementti Helsingin ja Tampereen välisen radan päälle sunnuntain vastaisena yönä.

5.4.2019 14:39

Tarkkana pitää olla. Jos 30-metrinen, leveydeltään seitsenmetrinen ylikulkusilta putoaisi sähköistetylle pääradalle, olisivat vahingot valtavat. Ja raideliikenne menisi sekaisin pitkäksi aikaa.

– Onhan tämä sellainen perverssien, rautaa rakastavien jätkien juttu, Nostopalvelu J. Helaakosken laatupäällikkö Toni Kohtamäki kuvailee.

Kohde on haastava. Polveilevan ristikkosillan puolikasta on siirrettävä 28 metriä tilanpuutteen vuoksi yhdellä nosturilla. Operaation ennakkosuunnittelu kesti yli puoli vuotta.

Ajoneuvonosturi työssään Lempäälässä 5. huhtikuuta 2019.­

Koeponnistus tehtiin perjantaina aamupäivällä. Ajoneuvonosturikuljettaja Niko Kärmeniemi nosti siltaa ylös noin metrin verran – ja homma toimi.

Kärmeniemen käsissä on ”rakas herra” eli Liebherr LTM 1750-9.1 -niminen jättinosturi, jonka puomi yltää jopa 154 metrin korkeuteen. Lempäälässä puomin pää nousee tosin ”vain” 50 metriin. Nosturin teoreettinen nostokapasiteetti on jopa 750 tonnia, mutta silloin puomia ei korkealle nosteta.

96 tonnia painava Liebherr on varustettu tällä kertaa 150 tonnin vastapainoilla. Muuta ”rojua” on mukana 40 tonnia, joten nosturin paino on operaation aikana peräti 286 tonnia.

Kyse on senttipelistä. Hytissään yksin istuvalta, usein pelkän radiopuhelimen kautta tulevan tiedon varassa operoivalta kuljettajalta vaaditaan tiukkaa keskittymiskykyä.

– Yleiseen touhuun menee paljon enemmän aikaa kuin itse nostamiseen. Välillä ei tapahdu pitkään aikaan mitään. Mutta aistien pitää olla koko ajan valppaana, Kärmeniemi tietää.

– Jokainen nosto on vaativa. Työhön pitää aina suhtautua asian vaatimalla vakavuudella.

Siltaelementin koenosto suoritettiin perjantaina. Koenostossa elementti nousi metrin ja sen katsottiin riittävän.­

Itseään toimistorotaksi tituleeraava Kohtamäki kuvaa kuljettajan työtä omalla tavallaan.

– Kuljettajalla pitää olla lehmän hermot. Optimaalinen kuljettaja on perheetön introvertti.

Kohtamäen mukaan nosturikuskit ovat taiteilijoita.

– Kaikkinensa tämä on pienten poikien taidetta. Ei runollista, mutta taidetta kuitenkin.

Jättinosturi tuotiin Vantaalta Lempäälään erikoiskuljetuksena jo keskiviikkona. Silta on määrä saada paikoilleen sunnuntaina aamuyöllä ennen kello viittä – tuolloin radalla ei ole liikennettä.

Ilman vastapainoa ja muita ”rojuja” Liebherr painaa 96 tonnia.­

Ennalta on mahdotonta arvioida tarkkaan, kauanko operaatio vie lopulta aikaa. Valistunut arvaus on 30–60 minuuttia.

– Itse nosto voi kestää noin 20 minuuttia, mutta sitä ei voi koskaan tietää, miten työ etenee, Kärmeniemi kertoo.

Kevyelle liikenteelle tarkoitetun Telkäntaipaleen sillan toinen, noin 20-metrinen puolikas nostetaan paikalleen myöhemmin.

Massiiviset työkoneet ovat etenkin pikkupoikien suosiossa. J. Helaakosken kaksikko harmittelee sitä, etteivät lapsuuden leikit realisoidu, kun nuoret aikuiset tekevät ammatinvalintaa.

– Alalla on työvoimapula. Mediaseksikästä tämä työ ei ole. Toivotaan, että ihmiset tutustuisivat tähän työhön ja saisivat kiksejä, Kohtamäki sanoo.

Siltaelementti nostetaan Helsingin ja Tampereen välisen junaradan päälle.­

Liebherr on sininen, samoin kuin Puuha-Pete-animaatiosarjasta tuttu Nosse-nosturi. Yhdellä Nossella ei Lempäälän-siltaa paikalle nostettaisi.

– Kovin on Nossella lyhyt puomi ja huonot tehot. Nyt puhutaan eri kaliiperista.

Noin 2,5 miljoonaa euroa maksavan sillan rakentaa Kreate Oy. Sillan tilaaja on Lempäälän kunta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?