Korona-firman kevät on ollut some-vitsejä, sympatiaa ja alatyylisiä haukkuja: ”Täytyy olla aika sairas ihminen...” - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Korona-firman kevät on ollut some-vitsejä, sympatiaa ja alatyylisiä haukkuja: ”Täytyy olla aika sairas ihminen...”

Koronan Keittiöiden toimitusjohtaja Pekka Kaukonen saa asiakkailta paljon palautetta tavaramerkistä.

Julkaistu: 5.6. 13:12

Korona-kalustefirma haki keväällä koronatukea Business Finlandilta.

Leppävirralla Pohjois-Savossa toimivassa kalusteyhtiö Koronassa on eletty erikoisia aikoja. Koronapandemia toi 20 vuotta vanhan yrityksen brändille uudenlaisen soinnin, joka ei hevillä häviä.

Korona Keittiön tuotteita ostaneet asiakkaat saavat takuuvarmasti kuulla heittoja nyt ja vielä kauan pandemian jälkeenkin väsymykseen asti.

– Meille on tullut tästä paljon kommentointia, hyvää ja huonoa, Koronan toimitusjohtaja Pekka Kaukonen kertoo.

– Hyvää on se, että kävijämäärät ovat kasvaneet sivuillamme ja sitä kautta olemme saaneet yhteydenottoja. Olemme saaneet ihmisten sympatiat puolellemme, kun moni miettii, miten kovasti olemme saaneet kärsiä nimestä.

Korona-nimi on edesauttanut sitä, että kyselyitä tulee aiempaa laajemmalta alueelta Suomessa.

– Osa on kääntänyt asian vitsiksi, että heh, teillä on nyt ihan maailmanlaajuinen kampanja menossa.

Yhdeksän kymmenestä kommentista on myönteisiä, mutta loppuosaan mahtuu hyvinkin häiriintyneitä yhteydenottoja.

– Tosi alatyylisiä ilmauksia, puretaan omaa pahaa oloa tai tehdään ihan pelkkiä källejä. Täytyy olla aika sairas ihminen, jos kirjoittaa, että olette syöneet lepakoita, haistakaa piip. Teidän takia minulla menee työpaikka.

Nimenvaihdosta ei harkittu

Kaukonen sanoo, ettei nimenvaihdos tule kuuloonkaan eikä sitä ole vakavissaan edes mietitty. Korona perustettiin vuonna 1997 Varkaudessa, ja sillä on vahva brändi.

Ei virus ole syy muuttaa näin vanhaa brändiä. Uuden rakentaminen kestäisi toiset 20 vuotta.

Kalusteyritys on ollut epidemian aikana myös sosiaalisessa median suosittu vitsinaihe.

Yksi tyyppi oli laittanut Facebookin kuvan Kuopiosta, jossa on takseja isolla mainoslogollamme. Siinä kysyttiin että uskallatteko kyytiin, auto on tarkoitettu koronapotilaiden kyyteihin. Pakkohan meidän oli oikaista asia, ettei taksikuski joudu vaikeuksiin, ja sekin oikaisu johti uuteen julkisuuteen radio-ohjelmissa.

Väittäisin, että brändimme on jopa vahvistunut näkyvyyden kautta. Hän painottaa silti, ettei yhtiö ole halunnut lähteä hupailuihin mukaan, sillä epidemia on äärettömän ikävä ja vakava asia.

Koronatukea Koronalle

Korona-huuli lienee lentänyt myös Business Finlandin porukassa, kun se sai Koronalta koronatukihakemuksen keväällä.

Korona sai alkuvaiheessa 10 000 euroa kehittämisrahaa. Lisähakemus on vetämässä. Kaukonen ei kerro vielä millaista bisneshanketta sillä on vetämässä, mutta sanoo yhtiön ideoivan aivan uudenlaista etäsuunnittelun ja -palvelun mallia perinteisen palvelun rinnalle.

Kevätmyynti on ollut kohtalaisen hyvää, vaikka toimipisteet ovat olleet kiinni. Kaukonen sanoo, että korona näkyy selvästi lisänneen ihmisten kiinnostusta kodin uusimiseen. Monet ovat käyttäneet matkarahat kodin sisustamiseen.

Kaukonen uskoo, että ihmisillä on melko lyhyt muisti nimiasiassa. Tärkeintä on nyt voittaa epidemia.

– Suomalaiset ovat hoitaneet tilanteen erittäin hyvin. Tästä noustaan vielä, niin mekin kuin muut.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?