Suomalaiset epäonnistuvat Afrikassa erityisesti yhdestä syystä – asiantuntija: 3 konstia, joilla aukeaa tie menestysbisnekseen - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Suomalaiset epäonnistuvat Afrikassa erityisesti yhdestä syystä – asiantuntija: 3 konstia, joilla aukeaa tie menestysbisnekseen

Etelä-Afrikan Johannesburgissa työskentelevä Adam S. Ikdal kertoo, että Afrikassa on runsaasti mahdollisuuksia tuottoisalle bisnekselle, kun vain tietää mistä etsiä.

Etelä-Afrikan Johannesburgissa työskentelevä Adam S. Ikdal kertoo, että Afrikassa on runsaasti mahdollisuuksia tuottoisalle bisnekselle, kun vain tietää mistä etsiä.

Julkaistu: 1.12. 10:33

Afrikkaan ei pidä lähteä vain kotiuttamaan voittoja, kuvaa asiantuntija Adam S. Ikdal. Jos markkinoille haluaa, sinne pitää mennä ”all-in”.

Moni suomalaisyrittäjä on vuosikausia haaveillut bisneksen laajentamisesta Afrikkaan, mutta harvempi tekee unelmista totta. Afrikka on edelleen suuri vieras manner, jonka valloittamisessa tarvitaan kärsivällisyyttä ja määrätietoista riskienhallintaa.

Suomen hallitus käynnistää ensi vuonna Afrikka-strategian, jonka tarkoitus on laajentaa Suomen suhteita Afrikan-maihin – samalla aukeaa uusia mahdollisuuksia suomalaisyrittäjille päästä osaksi markkinoista Afrikassa.

Ja markkinoilla on merkitystä, sillä väestönkasvu jatkuu yhä: YK:n arvioiden mukaan Afrikassa on vuoteen 2050 mennessä 2,53 miljardia asukasta. Vuonna 2030 asukkaista puolet asuu kaupungeissa, joten sujuvaa tie- ja asuntoverkkoa sekä tietoliikennettä tarvitaan yhä kipeämmin.

Suomi voi ottaa haltuunsa nykyistä suuremman osan markkinoista, mutta se ei käy noin vain. Ulkomaankauppaministeri Ville Skinnarin (sd.) mukaan Suomen tavoite on siirtyä tuotteista järjestelmien myymiseen kehittyville markkinoille.

Boston Consulting Groupin Johannesburgin-johtaja Adam S. Ikdal kertoo, että Afrikkaan ei kannata lähteä nopeiden voittojen kotiuttamisen toivossa.

Boston Consulting Groupin Johannesburgin-johtaja Adam S. Ikdal kertoo, että Afrikkaan ei kannata lähteä nopeiden voittojen kotiuttamisen toivossa.

Johtaja Adam S. Ikdal Boston Consulting Groupin Johannesburgin yksiköstä on seurannut vuosia pohjoismaisia yhtiöitä Afrikan markkinoilla. Hän kertoo havainneensa, että suomalaisilla on vielä opittavana yksi asia, jonka esimerkiksi ruotsalaiset ja tanskalaiset ovat sisäistäneet:

– Suomalaiset yrittävät usein löytää vain asiakkaita tuotteille, jotka on valmistettu Euroopassa. Afrikassa ajatellaan kuitenkin toisin: kauppoja tehdään luotetun kumppanin kanssa, joka toimii kokonaisvaltaisesti paikan päällä, hän kertoo Taloussanomille.

Älä mene tekemään bisnestä Afrikassa niin kuin sitä tehdään Suomessa

Hänen mukaansa naapurimaiden yhtiöt ovat yhä useammin rakentaneet koko tuotantoketjun Afrikkaan ja lisäksi näkyvät ihmisten elämässä esimerkiksi paikallista jalkapallojoukkuetta sponsoroimalla.

– Arki on ylä- ja alamäkeä, ja on tärkeää olla paikalla myös ala-, eikä vain ylämäissä, Ikdal ynnää.

Hän korostaa, että Afrikasta ei kannata kalastella nopeita voittoja, vaan markkinoille kannattaa mennä kokonaisvaltaisesti, ”all-in”.

– Älä mene tekemään bisnestä Afrikassa niin kuin sitä tehdään Suomessa.

Ikdal kertoo, että ulkomailta Afrikan markkinoille pyrkivän yrittäjän suurin haaste on ”leijonien nujertaminen”. Leijonilla hän tarkoittaa pitkään Afrikassa toimineita saman alan yhtiöitä, joilla on pitkä osaaminen ja vakioasiakkaat.

Leijonien nujertamiseen vaaditaan paitsi kärsivällisyyttä, myös hyvää osaamista paikan päälle. Ikdal antaa kolme vinkkiä, joiden avulla suomalaisyrittäjä voi päästä menestyksekkäästi Afrikan markkinoille.

– Ensinnäkin ymmärrä ne markkinat, joille olet menossa. Älä luota yleisesti saatavilla olevaan dataan, koska se ei ole aina laadukasta. Tee omaa tutkimusta ja hanki itse oma data luotettavista lähteistä.

– Toiseksi: löydä hyvät paikalliset partnerit ja luota heihin.

– Ja kolmanneksi: palkkaa paikallinen tiimi ja sille ammattitaitoinen johtaja.

Arki on ylä- ja alamäkeä, ja on tärkeää olla paikalla myös ala-, eikä vain ylämäissä

Hän muistuttaa, että markkinoille ei tarvitse mennä yksin, vaan tukea ja rahoitusta kannattaa hakea. Lähetystöt ja vienninedistämisjärjestöt kuten esimerkiksi Finnfund auttavat ulkomaille pyrkivää yrittäjää. Apua löytyy myös muiden Pohjoismaiden ulkomaantoiminnoista.

Hän muistuttaa taustatyön merkityksestä myös siinä, minne alueelle aikoo mennä. Esimerkiksi Nigeria voimakkaan väestönkasvunsa ja vilkkaan liike-elämänsä takia saattaa vaikuttaa houkuttelevalta valinnalta. Kuitenkin pinnan alta löytyy voimakas korruptio, joka voi haitata merkittävästi oman tuotteen esiin saamista.

– Pitää olla sopiva yhdistelmä houkuttelevan markkinan ja hyvän näkyvyyden välillä. Esimerkiksi Ruanda on pieni, mutta digitaalisesti varsin korkealla tasolla. Myös lainsäädäntö ja infrastruktuuri toimivat siellä hyvin, hän kuvaa.

Ikdal esitteli Afrikan-bisneksen mahdollisuuksia ja haasteita Elinkeinoelämän keskusliiton seminaarissa viime torstaina.

Oletko yrittäjänä toiminut Afrikassa tai aikeissa aloittaa toimintaa siellä? Kerro siitä Taloussanomiin! Lähetä sähköpostia osoitteeseen taloussanomat@sanoma.com tai uutisvinkki tästä linkistä.

Adam S. Ikdalin mukaan suomalaisyrityksillä on kuusi ominaisuutta, joiden avulla menestyminen Afrikassa on mahdollista, kunhan niistä muistaa pitää kiinni.

  1. Vahvat ja laadukkaat brändit

  2. Neutraalit suhteet valtioihin

  3. Ammattitaitoinen työvoima

  4. Itsepintainen ja mukautuva perusasenne

  5. Aikaisempien yritysten menestyminen Afrikan markkinoilla (esim. Wärtsilä)

  6. Sitoutuminen kestävään kehitykseen, ympäristötietoisuus