Wallis-baarin osaomistaja Kimi Räikkönen alkaa viedä suomalaista karaokea Eurooppaan - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Kimi Räikkönen alkaa viedä suomalaista karaokea Eurooppaan

Kimi Räikkönen Wallis-karaokebaarissa kädessään mikrofoni, joka on maalattu suomalaiskuskin aiemman työnantajan Ferrarin mukaan kirkkaanpunaiseksi.

Kimi Räikkönen Wallis-karaokebaarissa kädessään mikrofoni, joka on maalattu suomalaiskuskin aiemman työnantajan Ferrarin mukaan kirkkaanpunaiseksi.

Julkaistu: 22.11. 6:00

Suomalaisravintoloitsijat uskovat, että Wallis-karaokebaareista voi tulla hitti Euroopassa.

Ravintolayhtiö NoHo Partners ja yöravintoloihin keskittyvä Night People Group (NPG) lähtevät laajentamaan helsinkiläistä karaokebaaria ketjuksi.

Kasvusuunnitelman takana on myös F1-kuski Kimi Räikkönen, joka tunnetaan formulauransa lisäksi Wallis Karaoke Barin osaomistajana.

NoHo ja NPG kertovat ketjubrändin kehittämistä varten perustettavasta yhteisyrityksestä perjantaina. Suomen Karaokebaarit Oy:stä NoHo omistaa 51 ja NPG 49 prosenttia.

Hiihtokeskus Levillä aukeaa toinen Wallis-karaokeravintola tammi–helmikuun vaihteessa. Suunnitelmana on perustaa karaokebaareja useisiin kaupunkeihin Suomessa ensi vuonna. Muista paikoista ei vielä kerrottu.

NPG:n omistama Wallis Entertainment on lisäksi allekirjoittanut esisopimuksen ensimmäisen eurooppalaisbaarin avaamisesta Amsterdamiin, Hollantiin ensi keväänä.

Wallis Entertainmentin osakkaana on 30 prosentilla Räikkösen omistama Kurutie Custom, vuonna 2006 Räikkösen ja tämän isoveljen Ramin perustama Espoossa toimiva firma.

Autoihin, veneisiin ja moottoripyöriin keskittyvä firma toimii tilinpäätöstietojen perusteella ainakin nykyään pelkkänä holding-yhtiönä. Räikkönen on Ilta-Sanomien arvion mukaan tienannut F1-urallaan yli 250 miljoonaa euroa.

Menestyksekkään uransa lisäksi hänet tunnetaan hilpeänä juhlijana, joka tarttuu ajoittain myös mikinvarteen. FI-kuski tunnetaan hyvin myös Hollannissa, jossa hän asuikin nuorena.

– Maailmalla meillä on strategiana etsiä paikallisia urheilutähtiä, jotka hekin nostavat karaokepaikkojen brändiä, NPG:n toimitusjohtaja Antti Raunio kertoo.

Kuvituskuva

Wallis vetää ulkomaisia turisteja

NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström sanoo, että suomalainen ravintolakulttuuri on muuttanut paljon muotoaan viime vuosina. Baareihin ei tulla enää humaltumaan vaan pitämään hauskaa. Se muuttaa perinteistä yöravintolabisnestä enemmän ”elämysliiketoiminnan” suuntaan.

Vuonna 2017 avattu Wallis on ollut hyvin suosittu. 120 neliön ravintolan 12 kuukauden liikevaihto nousee yli 1,5 miljoonaan euroon. Raunion mukaan paikka on lyönyt hänen uransa myyntiennätykset vuokrattua neliömetriä kohden.

Karaokekonseptin monistaminen lähti Raunion mukaan siitä, että Wallis on ollut suosittu ulkomaalaisten matkailijoiden keskuudessa. Suomessa uskotaan julkisen laulamisen hauskuuteen toisin kuin aasialaisessa karaokessa. Sosiaalisesti rajoittuneen maan karaokeilmiötä ovat käyneet ihmettelemässä myös ulkomaiset ravintoloitsijat.

NoHo tähtää P-Euroopan suurimmaksi

NoHo Partners, entinen Restamax, on kasvanut pohjoismaisittain isoksi peluriksi. Pörssiyhtiön omistukseen kuuluu noin 220 ravintolaa ja yökerhoa Suomessa ja Tanskassa ja Norjassa.

NoHo Partnersinkin takaa löytyy tunnettuja nimiä. Sen omistama klassikkoravintola Palacea ja Savoyta pyörittävää Financier Groupia johtavat keittiömestarit Helena Puolakka ja Eero Vottonen sekä yrittäjät Saku Tuominen ja Jyrki Sukula.

Raunio kehuu kasvusuunnitelmaa siinä mielessä uraauurtavaksi, että ketjubrändin kehittäminen on kansainvälisesti vasta lapsenkengissä.

Yhdysvalloissa on yli 50 000 baaria, joissa lauletaan karaokea, mutta nyt vasta ensimmäisiä ketjuja, nekin vasta vain 5–6 kapakkaa pyörittäviä, Raunio kertoo. Ilmiön elinvoimasta kertoo, että Kiinassa tämän vuoden ladatuin sovellus on kiinalainen karaoke-sovellus, hän mainitsee.