Sara Blakely teki mullistavan alusvaatekeksinnön ja on nyt miljardööri – idea lähti valkoisista housuista - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Sara Blakely teki mullistavan alusvaatekeksinnön ja on nyt miljardööri – idea lähti valkoisista housuista

Sara Blakely loi menestyvän alusvaatebisneksen ideasta, joka lähti omasta tarpeesta. Miksi-kysymys on yrittäjälle tärkein, hän sanoi Nordic Business Forumissa torstaina.

Miljardööri Sara Blakely vuonna 2017.­

10.10.2019 13:05

Sara Blakely, 48 ei tiennyt, millaiset alushousut hän laittaisi valkoisten housujen alle, jotta ne eivät erottuisi housujen läpi. Niinpä hän keksi leikata sukkahousuista lahkeet pois.

Ne olivat muuten mainiot, mutta ne rullautuivat ylös.

Tästä ideasta lähti liikkeelle alusvaatebrändi Spanx, ja Blakelysta tuli sen myötä miljardööri. Parikymmentä vuotta vanha Spanx tunnetaan etenkin muotoilevista alusvaatteista.

Blakely esiintyi Nordic Business Forumissa Helsingissä torstaina.

Alun perin Blakely halusi opiskella juristiksi, mutta ei läpäissyt pääsykokeita. Hän päätyi myymään fakseja ovelta ovelle vuosikausia.

Lähes joka päivä vartijat heittivät hänet ulos jostain rakennuksesta tai käyntikortit revittiin hänen kasvojensa edessä.

Sitten tuli huono päivä ja Blakely alkoi miettiä, ettei tämä voi olla hänen elämäänsä.

– Kirjoitin paperille vahvuuteni ja heikkouteni, ja lähes ainoa vahvuuteni oli myynti. Pidän todella siitä, että tarjoan ihmisille sitä mitä he tarvitsevat tai mitä he eivät vielä tiedä tarvitsevansa, mutta joita ilman he eivät voi elää.

Silloin hän päätti, että hän haluaa keksiä tuotteen, jota hän myy miljardeille ihmisille.

– Lähetin pyynnön universumille ja sanoin, ole kiltti, lähetä minulle idea.

Blakelylla oli aluksi vaikeuksia löytää esimerkiksi valmistajaa tuotteilleen, ja lisäksi Blakely esitti kysymyksiä asioista, joita pidettiin alalla itsestäänselvinä.

Erikokoisten tuotteiden mallintamiseen käytettiin mallinukkeja, mikä Blakelyn mielestä oli järjetöntä, koska tällöin ei saatu palautetta siitä, miltä tuotteet tuntuvat päällä.

Blakely laskee edukseen myös oman tietämättömyytensä. Hänen tuotteensa pääsi tavarataloketju Neiman Marcusiin siten, että hän tarttui puhelimeen ja soitti.

Hän selitti tavaratalon edustajalle, että hän on keksinyt jotain sellaista, mitä ilman tavaratalon asiakkaat eivät voi olla ja kysyi vartin audienssia.

– Sain tilauksen, ja kaikki kysyivät, miten oikein pääsin Neimanille. Sanoin heille, että soitin. Kysyin, miten te itse toimitte ja he vastasivat käyvänsä messuilla. En edes tiennyt, että on messuja, Blakely sanoi.

Blakely pitää parhaimpana keinona edistää bisneksiä sitä, että tapaa ihmisiä kasvotusten ja toiseksi parhaana keinona soittamista.

Hän lähestyi rohkeasti myös tv-julkkis Oprah Winfreytä lähettämällä tuotteensa hänelle pienen viestin kera. Tämä johti siihen, että Winfrey ihastui tuotteeseen ja halusi tehdä Blakelysta juttua.

Spanx ei käyttänyt dollareita mainostamiseen, vaan Blakely luotti suusta suuhun -menetelmään. Hän arvioi omaksuneensa ”influencer-kulttuurin” jo ennen kuin siitä alettiin puhua.

”Älä myy tuotetta, myy ongelma, jonka ratkaiset”

Blakely korostaa, että yrittäjälle on tärkeintä opetella kysymään miksi. Lapsille se on luontaista, mutta aikuiset lopettavat miksi-kysymysten kysymisen.

– Emme halua näyttää sitä, että emme ymmärrä jotain. Näemme sen heikkoutena.

Kun on myymässä jotain tuotetta, ihmiset haluavat tietää, miksi se pitäisi ostaa.

– Sanon aina, että älä myy tuotetta, vaan myy ongelma, jonka tuotteesi ratkaisee.

Heikkouden osoittaminen ja epäonnistumisten jakaminen on Blakelyn mukaan tärkeää. Tästä opista hän kiittää isäänsä, joka patisti häntä ja hänen veljeään kertomaan joka viikko, missä asioissa he olivat epäonnistuneet.

– Jos sanoimme, ettemme missään, hän oli pettynyt. En ymmärtänyt sitä silloin, mutta hän määritteli uudelleen epäonnistumisen.

Nykyisin Blakely kertoo säännöllisesti epäonnistumisistaan työpaikallaan ja kannustaa muitakin siihen.

– Sen vuoksi kaikille on helpompaa tehdä virheitä.

Blakelylla olisi miljardöörinä mahdollisuus jättäytyä oloneuvokseksi, mutta hän jatkaa edelleen bisneksessä ja lahjoittaa omaisuuttaan hyväntekeväisyyteen.

– Raha ei ole koskaan ollut minulle syy tehdä tätä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?