17-vuotiaat Aija ja Heini pystyttivät kahvilan tienvarteen ja leipovat joka ilta – ”Vapaata ei ole ollut ollenkaan”

Julkaistu:

Aija Saari ja Heini Ilmarinen pyörittävät kuukauden ajan omaa kesäkahvilaa tienvarrella Tupoksessa. Työpäivä jatkuu vielä kahvilan sulkemisen jälkeen.
Tupoksen kesäkukkapeltojen keskeltä pilkottaa käsin maalattu kyltti: 4H-Kesäkahvila Caramella. Sinisessä teltassa kahvia ja leivonnaisia tarjoilevat iloiset nuoret Aija Saari ja Heini Ilmarinen.

17-vuotiaat nuoret päättivät työllistää itsensä omassa kahvilassa kesäloman aikana. Kesäkahvila Caramella avasi ovensa 10. kesäkuuta ja tavoitteena on paiskia töitä yrittäjinä neljän viikon ajan.

Yrittäjän elämän monipuolisuus ja vaativuus ovat tulleet tutuiksi nuorille heti alkumetreillä.

– Työtä riittää joka illaksi. Yllättävän paljon tämä vie aikaa. Vapaata ei ole ollut ollenkaan, mutta tätä kautta olemme oppineet monenlaisia asioita yrittämisestä, selvittää Aija yrittäjäelämän realiteetteja.


Kesäkahvila Caramella on kahden nuoren perustama 4H-yritys, joka toimii Tyrnävälle johtavan maantien varrella Tupoksessa. Kahvila on osa Oulun seudulla toimivaa Kesäyrittäjä-kampanjaa.

Liminkalaisnuoret leipovat kaikki kahvilassaan tarjolla olevat tuotteet itse. Makeiden leivonnaisten lisäksi kahvin, teen ja mehun seuraksi saa vohveleita tai smoothieta.

Idea kahvilan pitämisestä oli selvillä jo aikaisessa vaiheessa, sillä molemmat ovat olleet aina innostuneita leipomisesta. He ovat harrastaneet leipomista jo alakouluikäisestä lähtien.

– Leipominen on mukavaa, se on rentoa tekemistä ja siitä saa onnistumisen elämyksiä, Heini kuvailee harrastuksen hyviä puolia.


Tulevaisuudensuunnitelmat eivät silti sisällä leipomista ainakaan ammattina, sillä Heini aloittaa syksyllä lähihoitajaopinnot ja Aija tähtää sisustussuunnittelijaksi.

Yrityksen perustaminen ja käynnistäminen ovat vaatineet nuorilta aikaa ja suunnittelua. Vaikeimmaksi asiaksi he listaavat tilojen ja kalusteiden hankkimisen. Molemmat kun piti saada aikaan ilman rahoitusta. Kahvila toimii teltassa, koska se oli edullisempi vaihtoehto kuin kontti.

– Tiloja varten haimme nuorisoleader-tukea ja perustimme sitä varten 4H-yrityksen. Paikaksi valikoitui Tupoksen Ankkurilahti, koska tämä sijaitsee vilkkaassa liikennepaikassa ja huoltoaseman läheisyydessä. Liikennettä on paljon, joten meidän tehtävänä on saada ohjattua sitä myös tänne kahvilaan päin, Aija selvittää.


Markkinointia he ovat hoitaneet paitsi itse tehdyn kyltin myös sosiaalisen median kautta. Caramellan kuulumisia jaetaan Instagramissa ja Facebookissa. Markkinointi on tuottanut tulosta, ja kahvilassa on ensimmäisen viikon aikana riittänyt asiakkaita.

– Hyvät kahvit ja aivan erinomainen gluteeniton vohveli, kommentoi kahvilan pihalta pois kurvaava pyöräilijä.

Aija ja Heini avaavat kesäkahvilansa arkipäivisin kello 11. Kun teltta tyhjennetään ja suljetaan kello 18, vuorossa on jokailtainen leipomisurakka.

– Yllättävän paljon pitää leipoa, jotta tuotteet riittävät koko päiväksi. Olemme jakaneet leivottavat keskenämme. Molemmat leipovat kotona, nuoret yrittäjät kertovat.

Nuorisotyöttömyys herätti

Nuorille suunnatun Kesäyrittäjä-kampanjan taustalla on huoli nuorisotyöttömyyden kasvusta. Tilanteeseen päätettiin tarttua keväällä 2015, kun Oulu oli tilastoissa nuorisotyöttömyyden ykkösenä.

– Ensimmäisenä vuonna jopa 30 Oulun alueen nuorta perusti kesäyrityksen, jonka jälkeen kampanja on laajentunut vuosittain, ja esimerkiksi kesällä 2018 kampanjaan osallistui jopa 60 nuorta yrittäjää, kampanjan hyviä tuloksia kertaa kesäyrittäjämentori Veera Träskelin Oulu Entrepreneurship Societystä.

Myöhemmin Kesäyrittäjä-kampanjan sanomaa laajennettiin Oulun maaseutumaisille alueille Kesäbisnes-hankkeen myötä, jolloin toiminta käynnistettiin muun muassa Iissä.

Kampanjan aikana on huomattu, että yrittäminen kiinnostaa nuoria. Monella kipinä yrittäjyyteen jää kytemään, ja useimmat jatkavatkin yrittämistä myös myöhemmin.

– Vuosittain Kesäyrittäjä-kampanjaan on Oulun alueella ollut noin 50–100 hakijaa. Hakijoista oman yrityksensä on vuosittain perustanut suurin osa kampanjaan valituista nuorista, Träskelin kertoo.

Kesäyrityksiä on toiminut monella eri toimialoilla. Yleisimmät liikeideat ovat olleet kesäkahvila, kotiapupalvelut, valokuvaus, korujen valmistus ja myynti, taiteen tuottaminen sekä pitopalvelu. Lisäksi yrityksiä on ollut sirkuskoulusta mainostoimistoon ja kukkien myynnistä e-kirjasarjaan.

Kesäyrittäjä-kampanja

Yrittäjiä sparrataan Oulussa ja Iissä.

Tukee nuoria työllistämään itsensä yrittäjyyden tai kevytyrittäjyyden muodossa kesän ajan.

Tarjoaa nuorille työkaluja liikeidean jalostamiseen, tietoa yritystoiminnan eri osa-alueista ja vahvan tukiverkoston heidän liiketoimintansa tueksi.

Kampanja toteutetaan yhteistyössä Oulu Entrepreneurship Societyn, Oulun kaupungin ja Iin Micropoliksen kanssa.
Näitä luetaan!
  • Juuri nyt
  • Päivä
  • Viikko
  1. 1

    Ventovieraiden tarjoama viina ei ollutkaan ilmaista – 1,5 vuotta myöhemmin valtio iski 17 000 euron laskun

  2. 2

    Microsoftin tulos ylitti selvästi odotukset

  3. 3

    Haisevien patjojen ongelmista lukuisia yhteydenottoja – Tukes: Terveysoireiden takia jopa lääkäriin

  4. 4

    EU kiistelee omasta ehdokkaasta: ”Vakaa ja pätevä ja mahdollistaa IMF:n pysymisen eurooppalaisissa käsissä”

  5. 5

    Taloyhtiö haistoi palaneen käryä: pariskunnan kauppavenkoilu toi häädön ja 40 000 euron kulut

  6. 6

    G7-maat: Teknojäteille veroja, Facebookin librasta ”vakava huoli”

  7. 7

    Sijoittajilla huoli Nordean osinkopolitiikasta – myös Wärtsilän osake painuu

  8. 8

    WSJ: Olli Rehn on noussut IMF:n pääjohtajakisan kärkikaartiin

  9. 9

    Nordea perkaa osingonjaon periaatteensa: ”Tulokset eivät ole tyydyttävällä tasolla”

  10. 10

    Cargotecin tulos alitti odotukset – Vehviläinen: vuosineljännes oli kaksijakoinen

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Taloyhtiö haistoi palaneen käryä: pariskunnan kauppavenkoilu toi häädön ja 40 000 euron kulut

  2. 2

    Haisevien patjojen ongelmista lukuisia yhteydenottoja – Tukes: Terveysoireiden takia jopa lääkäriin

  3. 3

    Ventovieraiden tarjoama viina ei ollutkaan ilmaista – 1,5 vuotta myöhemmin valtio iski 17 000 euron laskun

  4. 4

    WSJ: Olli Rehn on noussut IMF:n pääjohtajakisan kärkikaartiin

  5. 5

    Kone harkitsee jopa 16 mrd:n euron yrityskauppaa – analyytikko HS:lle: ”Merkittävin päätös, minkä Kone on koskaan tehnyt”

  6. 6

    Nordea perkaa osingonjaon periaatteensa: ”Tulokset eivät ole tyydyttävällä tasolla”

  7. 7

    Sijoittajilla huoli Nordean osinkopolitiikasta – myös Wärtsilän osake painuu

  8. 8

    Nordean liikevoitosta hupeni kolmannes

  9. 9

    Sotilaskotiliitto pahastui, kun yrittäjä myi ”Sotkun munkkeja” ilman lupaa – nyt munkkivaunu seisoo torilla tyhjillään

  10. 10

    Telian tulos putosi kolmanneksen Suomessa – odottaa EU:n lupaa Bonnier-kaupalle vuoden lopulla

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Maatila myynnissä, lähtöhinta euron – tällaisia asumuksia Suomesta saa pikkurahalla

  2. 2

    36 eduskunnan ulkopuolelle jäänyttä löysi käyttöä sopeutumisrahalle – katso, ketkä kaikki hakivat kansanedustajan tilapäistä työttömyysturvaa

  3. 3

    Taloyhtiö haistoi palaneen käryä: pariskunnan kauppavenkoilu toi häädön ja 40 000 euron kulut

  4. 4

    Helsingissä mainostetaan Kallioon avautuvaa viinikauppaa – viranomaisen mukaan kekseliäs idea ei riko Alkon monopolia

  5. 5

    Taksiuudistus lopetti päivystysvelvollisuuden, eteläsavolainen taksiyrittäjä äimistelee kuljettajien reaktiota: ”Menkööt sitten tehtaalle töihin”

  6. 6

    Lukijat paljastivat omat nuukailu­menetelmänsä – Tiskitablettien pilkkomiselle rutkasti vastakaikua

  7. 7

    ”Markalla Mallorcalle, kahdella Kanarialle!” – tällainen oli Keihäsmatkat perustanut ja seksikylää Kihniöön suunnitellut yrittäjälegenda

  8. 8

    Näin ex-kansanedustajat hyödyntävät sopeutumisrahansa – opiskelua, mietiskelyä, sairaan äidin hoitamista...

  9. 9

    Sotilaskotiliitto pahastui, kun yrittäjä myi ”Sotkun munkkeja” ilman lupaa – nyt munkkivaunu seisoo torilla tyhjillään

  10. 10

    Tiskitabletit puoliksi ja hernekeiton herneet uusiokäyttöön – Miksi säästävää nuukailua pidetään nolona?

  11. Näytä lisää