Kympin parturit piinaavat alaa: ”Tilanne on sama kuin vitosen pizzoissa” - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Kympin parturit piinaavat alaa: ”Tilanne on sama kuin vitosen pizzoissa”

–Minulla on hyvin vakioasiakkaita, ja tulen ihan hyvin toimeen, mutta kilpailu on kyllä kovaa. Koko ajan pitää kouluttautua ja tietää missä mennään, Late Zlatan kertoo.

Julkaistu: 5.6.2019 13:20

Ex-Jugoslaviasta tullutta hiusyrittäjää Zlatan Hadzalicia sapettavat alalle tulleet halpisparturit, jotka huonontavat alan mainetta.

Entisestä Jugoslaviasta 17-vuotiaana pakolaisena Suomeen tullut Late Zlatan, 40, tiesi jo lapsena haluavansa parturiksi.

– Vaarini kertoi minulle, että puhuin hänelle tekeväni asioita ”sitten, kun minä olen kampaaja”. Olin silloin neljävuotias.

’Taiteilijanimellä’ Late tunnettu yrittäjä, oikealta nimeltään Zlatan Hadzalic asuu Nokialla ja on työskennellyt parturi-kampaajana jo 20 vuotta.

Tampereen Hervannassa työskentelevä Late Zlatan pitää työssään erityisesti siitä, että siinä saa olla tekemisissä ihmisten kanssa.

Jo pikkupoikana kaupan lähellä asunut Zlatan, joka sai lempinimen ”kultainen poika”, auttoi usein vanhoja ihmisiä painavien ostoskassien kanssa.

Suomessa mies tunnetaan paitsi saksistaan myös innokkaana hyväntekeväisyystöiden tekijänä.

 Ei vaan yksinkertaisesti voi olla kannattavaa.

Hiusalan yrittäjien suuri määrä, Taloussanomien selvityksen mukaan 11 500 yritystä, kertoo ankarasta kilpailusta alalla.

– Minulla on hyvin vakioasiakkaita, ja tulen ihan hyvin toimeen, mutta kilpailu on kyllä kovaa. Koko ajan pitää kouluttautua ja tietää missä mennään, Late Zlatan kertoo.

Tampereen Hervannassa työskentelevä Late Zlatan pitää työssään erityisesti siitä, että siinä saa olla tekemisissä ihmisten kanssa. Asiakkaana oli Pirjo Niemi.

Hiusyrittäjiltä pitkään kuultu viesti on, että kilpailu on kovaa, leipä on tiukassa eivätkä työajat pysy kohtuudessa.

Samat ongelmat ovat tuttuja myös muilla yrittäjillä. Hiusalaa alkoi muutama vuosi sitten vaivata uusi ongelma, niin sanotut kympin parturit, joiden toiminta ei näytä rauhoittuneen.

Suomen Hiusyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja Marja Liimatainen sanoo, että epäilyttävän halpoja hiusyrittäjiä on kaikkialla Suomessa.

Kaupungeissa voi löytää jopa 8–10 euron tarjouksia. Liimatainen kertoo, että tarjouksissa näkyy nyt 15 euron ”välimaastoa”, joka ei pistä silmään samalla lailla huonomaineisena summana.

– Ongelmaa on joka puolella. Tilanne on ihan sama kuin vitosen pizzoissa. Ei vaan yksinkertaisesti voi olla kannattavaa. Sillä puolella [ravintola-alalla] pikkuhiljaa on alettu saada kuluttajia ymmärtämään, ettei toiminta kestä päivänvaloa. Meillä on vielä iso työ edessä.

Liimatainen on tehnyt laskelmaa, joka havainnollistaa ala tuotto- ja kulurakennetta (katso alla).

Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Hiusyrityksen tulovirran kannattavuus määräytyy pitkälti siitä, paljonko aikaa kuluu tiettyyn työhön.

Karkea arvio on, että rahaa pitäisi tulla noin 60 euroa tunnissa tekijää kohden, jotta myynnistä saadaan hoidettua kaikki velvoitteet.

Kakkugrafiikan voi muuntaa myös euroiksi: Sadan euron hiuspaketin esimerkissä yrittäjän osuudeksi jää 26 euroa, josta hän maksaa vielä omat veronsa.

– Jokainen voi miettiä, miltä kuulostaa, kun kymmenen euron leikkauksesta jää käteen 2,60 euroa ja siitä vähennetään vielä verot.

– Kyllähän mieleen tulee kysyä, että millä se toiminta sitten rahoitetaan.

10–15 euron listahinta voi toimia siinä tapauksessa, että asiakkaita on todella paljon, kyse on pienestä vartin siistimisestä tai yrittäjä tarjoaa sisäänheittohintaa väliaikaisesti mainoskikkana.

Liitto tiedottaa hinnoittelun pelisäännöistä

Kilpailun vääristymisen lisäksi Liimataista harmittaa se, että polkuhinnoittelu alentaa hiusalan ammattitaidon arvostusta. Hän korostaa, että parturi-kampaaja-nimike on suojattu ja tarkoittaa 2–3-vuotista monipuolista ammattitutkinnon suorittamista.

Monissa yrityksissä saadaan juuri ja juuri kulut katettua, mutta rahallista puskuria vapaita tai lomia varten ei käytännössä jää lainkaan. Monet ratkaisevat ongelman hyvin pitkillä työpäivillä.

– Tiedotamme jatkuvasti jäsenistöämme siitä, että hinnoittelun pitää olla tasapuolista ja perustua käytettyyn aikaan, tekniikoihin ja työvälineisiin, ei esimerkiksi sukupuoli-, uskonto- tai ihonväritekijöihin.

Late Zlatan kiroaa kympin partureita.

– Törkeää toimintaa. En voi tajuta, mitä voi kympistä jäädä käteen. Ei mitään, jos maksaa alvit, vuokrat, vakuutukset ja yel-maksut [yrittäjän eläkemaksut].

– Jokainen voi miettiä, millaista toimintaa haluaa rahoillaan tukea. En edes tajua, miten nykyään tehdään pimeästi töitä: käteinen liikkuu huonosti ja kaikki maksavat kortilla firman tilille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?