Suomalaisgini valittiin maailman parhaaksi, Valvira kielsi tuotteen markkinoinnin – virkamies esittää maarajoitusta Suomelle

Julkaistu:

Voittoisaa ilomantsilaisginiä ei voida lanseerata Suomessa, sillä lain mukaan suomalaisyritykset eivät saa markkinoida alkoholijuomia myöskään ulkomailla.
Suomalaisen Arctic Brands Groupin brändijohtajaa Mikko Spoofia ottaa päähän.

Yrityksen uusin tuote valittiin muutama viikko sitten Yhdysvalloissa International Spirit Competitition -kilpailussa maailman parhaaksi giniksi ja parhaaksi kirkkaaksi tisleeksi yli 3 000 tuotteen joukosta.

Siitä huolimatta voittoisaa 58,5-prosenttista artesaaniginiä ei ehkä tuoda Suomen-markkinoille lainkaan. Asiasta kirjoitti ensin Kauppalehti.

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on nimittäin kieltänyt tuotteen markkinoinnin digitaalisesti ja mobiilissa. Markkinointikielto ulottuu EU- ja ETA-alueen maihin.

Valvira perustelee kieltoaan sillä, että suomalaiset kuluttajat voivat nähdä mainokset internetissä. Alkoholilain mukaan suomalaisyritykset eivät saa markkinoida väkeviä alkoholijuomia. Kielto ulottuu luonnollisesti muun muassa sosiaaliseen mediaan.

– En henkilökohtaisesti hyväksy tätä asiaa, Spoof sanoo IS:lle ja jatkaa, että Valvirasta on pyydetty uutta laintulkintaa.

Arctic Blue Navy Strength -niminen artesaanigini lanseerataan kuluttajamarkkinoille Suomea lukuun ottamatta virallisesti muutaman viikon kuluttua.

Spoof ei tyydy Valviran laintulkintaan, mutta yhtiön hallitus ei katsonut aiheelliseksi ottaa kantaa asiaan. Näin ollen hän aikoo jatkaa asian hoitamista viranomaisen kanssa yksityishenkilönä. Hän aikoo ottaa asian puheeksi keskustellessaan kansainvälisen median kanssa.

– Kerron heille, kuinka naurettava maa Suomi tässä suhteessa on! Spoof lataa.

Spoof on ilmoittanut aikeistaan myös Arctic Brands Groupin hallitukselle.

– Se, mitä teen vapaa-ajallani, on oma asiani. Aion tehdä kaiken tarvittavan asian eteen.

Uhkana pääkonttorin siirtäminen ulkomaille

Arctic Brands Group odottaa voimakasta kansainvälistä kasvua. Yhtiö avaa toimipisteen Kaliforniaan, Los Angelesiin. Kauppalehden mukaan yhtiö toimii myös Singaporessa, Intiassa ja Australiassa.

Yhtiön markkinoimat ginit valmistetaan Ilomantsissa Pohjois-Karjalassa Nordic Premium Beveragesin tislaamossa.

Spoof kertoo, että jos lainsäädäntö estää yhtiön kasvun, edessä voi olla yrityksen pääkonttorin muuttaminen ulkomaille.

Spoofin mukaan Suomi EU:n jäsenmaana rajoittaa suomalaisia alkoholitoimijoita ”aivan liikaa”. Hän kertoo ymmärtävänsä hyvin, etteivät lainsäätäjät halua Suomessa tapahtuvaa alkoholimarkkinointia.

– Se on meille ihan fine, mutta sitä en hyväksy, että meille ärähdetään siitä, että kommunikoimme kansainvälisen median kanssa EU- ja ETA-maissa, Spoof lataa.

Spoof on keskustellut asiasta monen tislaamo- ja panimoalan toimijan kanssa. Hänen mukaansa alan toimijat kantavat asiasta samankaltaista huolta.

– Vallitseva laki asettaa alan yhtiöt epäreiluun asetelmaan muiden EU-alueiden alkoholivalmistajiin nähden. Lakia tulisi muuttaa siten, että markkinointirajoituksia sovelletaan vain alkoholijuomien markkinointiin Suomessa.

Valvira: ”Säännöksiä on pakko valvoa”

Valviran lakimies Anne Ritari kertoo, ettei voi kommentoida yksittäisiä tapauksia tai sitä, miten viranomainen suhtautuu yrityksen mahdolliseen siirtymiseen pois Suomesta.

– Se ei toki olisi Valviran toivoma ratkaisu. Meidän on kuitenkin on pakko valvoa lainsäännöksiä. Emme voi ottaa asiaan sen enempää kantaa.

Mainontaongelmaan saattaisi löytyä ratkaisu teknisellä estolla, kuten geoblokkauksella eli maarajoituksella. Tuolloin suomalaisilta olisi estetty pääsy tuotteen verkkosivuille.

– Geoblokkauksen kaltaisella ratkaisulla voi olla merkitystä siinä, katsotaanko, että mainonta kohdistuu nimenomaan Suomeen tai suomalaisiin. Jos Suomesta ei nettisivuille pääse, on toki hankala väittää, että mainonta kohdistuisi erityisesti suomalaisiin, Ritari sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Attendo haluaa neuvotella kunnilta kovemman hinnan palveluilleen – ”Liikaa vaadittu, että tekisimme vielä tappiota”

    2. 2

      Näin tulli päättää, kallistuuko sinun siiderisi tai lonkerosi – viime kädessä muutaman ihmisen makuaisti ratkaisee, nouseeko vero roimasti

    3. 3

      LM ja HS: Ex-työministeri Jari Lindström ilmoittautui työttömäksi – TE-toimiston työntekijä hiljeni langan päässä

    4. 4

      Ruotsi aikoo pakottaa pankit tarjoamaan käteispalveluita koko maassa

    5. 5

      Lufthansan matkustamohenkilökunta äänestää lakoista: ”Uusi kaaoksen kesä on tiedossa”

    6. 6

      Laivamatkasta voi tulla yhtä suuret päästöt kuin lentäen – näin paljon eri tavat liikkua saastuttavat

    7. 7

      Arvio talouskasvusta synkkeni reilusti – ministeriön asian­tuntija: iso muutos, voi vaikuttaa hallituksen tavoitteiden saavuttamista

    8. 8

      McDonald’s kamppailee pitääkseen Big Macin, ja tämän suomalaiset yritykset voivat oppia tapauksesta – ”Kukaan ei ole turvassa tällaiselta”

    9. 9

      Mies ennakoi kuolemaansa ja osti kesämökin nuorikkonsa nimiin: Ei tullut viikatemiestä, vaan tuli ero – näin kävi mökille

    10. 10

      TE: Tulli jysäytti: maku­lonkeroiden ja -siidereiden veroon 41 prosentin korotus

    11. Näytä lisää
    1. 1

      TE: Tulli jysäytti: maku­lonkeroiden ja -siidereiden veroon 41 prosentin korotus

    2. 2

      McDonald’s kamppailee pitääkseen Big Macin, ja tämän suomalaiset yritykset voivat oppia tapauksesta – ”Kukaan ei ole turvassa tällaiselta”

    3. 3

      Näin tulli päättää, kallistuuko sinun siiderisi tai lonkerosi – viime kädessä muutaman ihmisen makuaisti ratkaisee, nouseeko vero roimasti

    4. 4

      Panimoliitto: Tullin mustikka­siideri­vero uhkaa työpaikkoja ja maksaa kuluttajille 25 miljoonaa vuodessa

    5. 5

      Veronmaksaja, varaudu myös mätkyjen lykkääntymiseen – muutos voi koskea myös puolisoa

    6. 6

      Juhannusmenot kuriin! Kolme pennin­venyttäjää paljastaa vinkkinsä: ”Sähköä säästyy, kun kokkaa lihan maakuopassa”

    7. 7

      Laivamatkasta voi tulla yhtä suuret päästöt kuin lentäen – näin paljon eri tavat liikkua saastuttavat

    8. 8

      Mies ennakoi kuolemaansa ja osti kesämökin nuorikkonsa nimiin: Ei tullut viikatemiestä, vaan tuli ero – näin kävi mökille

    9. 9

      Näillä sanoilla Valio avasi maitosodan, jossa kilpailijoita saalistettiin järjestelmällisesti – ”Täyslaidallinen” Arlan maitolaivojen vesirajaan

    10. 10

      ”Mökki­halloumia” menee nyt hullun lailla – tältä näyttää juhannuksen ostoskori

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan uusi ohjeistus karu isku monelle – ”Merkitsee näille ihmisille, että he menettävät kämppänsä”

    2. 2

      Saitko verottajalta tällaisen kirjeen? Tuhansien suomalaisten veronpalautus siirtyi

    3. 3

      TE: Tulli jysäytti: maku­lonkeroiden ja -siidereiden veroon 41 prosentin korotus

    4. 4

      Kerrostalon putkiremontin hinta tuplaantui, osasyy peräisin sota-ajalta – ”Kaikki ovat ihan kauhuissaan”

    5. 5

      Mies ennakoi kuolemaansa ja osti kesämökin nuorikkonsa nimiin: Ei tullut viikatemiestä, vaan tuli ero – näin kävi mökille

    6. 6

      Ritva ehti maksaa asunnostaan yli 100 000 euroa ennen kuin rakennusfirma meni nurin – tajusi hälytysmerkin liian myöhään

    7. 7

      Hittijuoma loppui hyllyiltä Suomessa – S-ryhmän päällikkö harmittelee yhtä asiaa

    8. 8

      Lapsiperhe uskoi tehneensä hyvät kaupat, olihan talon tehnyt rakennus­insinööri itselleen – karmea totuus paljastui alapohjasta

    9. 9

      LM ja HS: Ex-työministeri Jari Lindström ilmoittautui työttömäksi – TE-toimiston työntekijä hiljeni langan päässä

    10. 10

      Posti muuttaa pakettien toimituksia koko Suomessa

    11. Näytä lisää