Miljardiyhtiö kiinnostui suomalaisista teknologiafirmoista – revitään nyt New Yorkin jättiyleisöille - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Miljardiyhtiö kiinnostui suomalaisista teknologiafirmoista – revitään nyt New Yorkin jättiyleisöille

Jyväskyläläisen Memorandumin toimitusjohtaja Elina Rauhala (oik.) esitteli yhtiön lisätyn todellisuuden sovellusta New Yorkissa.

Julkaistu: 12.4.2019 7:45

Miljardibisnestä pyörittävä Broadway-tuotantoyhtiö kiinnostui suomalaisesta keinotodellisuuden osaamisesta.

Virtuaalitodellisuuden ja lisätyksi todellisuudeksi kutsutun teknologian sovellukset herättävät tällä hetkellä valtavaa kiinnostusta maailmalla. Viime vuoden lopussa tutkimusyhtiö IDC ennusti maailman VR- ja AR -alan investointien kasvavan tänä vuonna 69 prosentilla jo yli 20 miljardiin dollariin.

Tähän rakoon aikovat iskeä suomalaiset teknologiayritykset, joista monet ovat pienuudestaan huolimatta alan edelläkävijöitä. Maaliskuussa joukko suomalaisyrityksiä kävi New Yorkissa esittelemässä tuotteitaan ja ideoitaan paikallisille sijoittajille ja mahdollisille yhteistyökumppaneille.

Yksi mukana olleista yrityksistä oli jyväskyläläinen Memorandum, jonka toimitusjohtaja Elina Rauhala kuvailee tilaisuutta menestykseksi ja toivoo sen olevan lähtölaukaus yhtiön kansainvälistymiselle.

– Mielenkiintoa oli aivan valtavasti ja keskustelut ovat jatkuneet myös tilaisuuden jälkeen. Näyttää vahvasti siltä, että ollaan tulossa uudelleen New Yorkiin jo toukokuun aikana, hän iloitsee.

Memorandum suunnittelee lisätyn todellisuuden eli AR:n sovelluksia museoille ja kulttuuritoimijoille. Suomessa asiakkaina ovat olleet myös esimerkiksi kaupungit ja pienet matkailualan yritykset.

Memorandum-yhtiön sovelluksen avulla voi tarkastella Alvar Aallon huonekaluja lisätyn todellisuuden keinoin.

80 vuotta sitten New Yorkin maailmanäyttelyssä ihasteltiin Alvar Aallon suunnittelemaa Suomen messuosastoa. Rauhala taas esitteli Alvar Aalto-museolle rakennettua sovellusta, jossa suunnittelijan huonekaluja voi tarkastella lisätyn todellisuuden keinoin.

– Yhdysvalloissa tähtäimessämme ovat nimenomaan museot. Tiimimme yhdistää humanistit ja teknologia-alan ihmiset jotka valjastavat AR:n tarinankerronnan välineeksi.

Rauhalan mukaan Memorandumin etuna kilpailijoihin on teknologian ennakkoluuloton hyödyntäminen. Jyväskylä ei ole mikään perinteinen teknologisen osaamisen keskus edes Suomen mittakaavassa, mutta Rauhala kehuu paikkaa hyväksi kodiksi alan yritykselle.

– Osaajia löytyy ja meillä on tosi hyvä henki, ja myös kaupunki on tosi hyvällä asenteella mukana sparraamassa.

New Yorkissa pitkään startup-yritysten parissa konsulttina työskennellyt Tero Kuittinen kehuu tilaisuuden antia vuolaasti. Suomalaisfirmoja katsastamassa oli esimerkiksi seitsemäätoista Broadway-teatteria ja monia sen isoimpia tuotantoja pyörittävä Schubert-yhtiö, joka pyysi heti Kuittista mentoriksi uutta teknologiaa teatterialalle tuovaan yrityskiihdyttämöön.

– Melkein kaikki viihteen muodot ovat täällä kriisissä, mutta samaan aikaan Broadway on vain kasvanut. Lipunmyyntitulot olivat vuodessa 1,6 miljardia, Kuittinen huomauttaa.

Alalla ollaan kiinnostuneita esimerkiksi tekoälyn, keinotodellisuuden, laserteknologian ja robotiikan tuomista mahdollisuuksista. Varsinaisten näytelmätuotantojen lisäksi tarvetta on esimerkiksi dataosaamisessa ja siinä, kuinka hyödyntää miljoonien näytöksissä käyneiden asiakkaiden tietoja.

Elina Rauhala toivoo Memorandumin saavan asiakkaita erityisesti amerikkalaisista museoista.

Kiihdyttämö hakee yrityksiä kilpailulla, jonka semifinaaliin valitaan kaksitoista osallistujaa toukokuussa. Voittajat pääsevät tekemään projekteja teattereille.

– Haluan sinne mahdollisimman monta suomalaisfirmaa, Kuittinen sanoo.

Markkinointi haasteena

Takavuosina Nokia-analyytikkona ja sijoittajana tunnettu Kuittinen näkee suomalaisten teknologiayritysten tulevaisuuden valoisana. Suomalaisten vahvuuksiin kuuluu ketteryys.

– Suomessa hienoa on se, että se pystyy kääntymään nopeasti. Esimerkiksi keinotodellisuudessa moni suomalainen firma on lähtenyt siihen todella nopeasti mukaan.

Kuittisen mielestä suomalaisyritysten haasteet ovat enemmän myynnissä kuin tuotekehityksessä. Yhdysvaltojen markkinoille mielivillä tulee olla kärsivällisyyttä.

– On paljon pieniä firmoja, jotka tulevat kerran tai pari käymään, ja lopettavat siihen jos heti ei synny diiliä. Olisi tärkeää olla täällä ja rakentaa suhteita vaikka ei olisi rahaa avata toimistoa New Yorkiin.

Tero Kuittinen uskoo suomalaisten teknologiayritysten mahdollisuuksiin Yhdysvalloissa.

Esimerkiksi lisätyn todellisuuden projekteja Yhdysvalloissa jo toteuttanut suomalaisyhtiö Arilyn on käynyt jo viidessä vastaavassa tilaisuudessa esittäytymässä.

– Monella on todella hieno teknologia mutta asiakaspinnan saaminen on se kynnys. Rahat on voitu laittaa tuotekehitykseen, eikä sitä tahdo enää löytyä matkustamiseen.

Suomalaisten ongelmana on aiemmin pidetty myös sosiaalisia taitoja, mutta Kuittisen mukaan tämä ei ole enää ongelma.

– Nykyään suomalaiset osaavat sen sosiaalisen puolen huikeasti paremmin kuin 10-15 vuotta sitten. Meille on tullut uusi sukupolvi tyrkkyjä, jotka viitsivät jahdata ja käydä kiinni ihmisten pintaan positiivisella tavalla.

Yhdysvaltoihin mieliville yrityksille Kuittisella on kaksi kultaista neuvoa.

– Tehkää konkreettinen ehdotus vaikka sellaista ei kysytä, älkää jättäkö palloa vastapuolelle. Ja korostakaa halpuutta. Täällä on paljon tunnettuja nimiä, joilla oletetaan olevan paljon rahaa, mutta näin ei ole. Hinta ratkaisee.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?