Ivana Helsinki House muutti Itä-Helsingin Marjaniemeen - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Ivana Helsinki sulki liikkeensä keskustan muotikadulla – pakeni suojaiselle omakotialueelle Itä-Helsinkiin: ”Tänne täytyy löytää”

Muotisuunnittelija Paola Suhonen kuuluu Helsingin keskustan jättäneisiin yrittäjiin. Ivana Helsinki House sijaitsee omakotialueella itäisessä Helsingissä.

Ivana Helsingin myymälä ja muut toiminnot ovat muuttaneet Paola Suhosen johdolla Itä-Helsingin Marjaniemeen.

3.2.2019 8:30

Helsingin keskustan sopivuus muotiliikkeille on joutunut kyseenalaiseksi. Pauliina Louhiluoto panee lapun suositun My o My -vaateliikkeensä luukulle, sillä hän ei nähnyt mielekkääksi jatkaa tasapainoilua keskustan korkeiden vuokrien ja pienen kotimarkkinan kanssa.

Kyseessä ei ole yksittäistapaus. Kansainvälistä suosiota nauttivan Paola Suhosen Ivana Helsinki on muuttanut keskustasta pois. 40 neliömetrin myymälä kantakaupungissa sijaitsevalla Uudenmaankadulla vaihtui vanhan arkkitehtitoimiston 350 neliön taloon Itä-Helsingin Marjaniemessä.

Vuonna 1971 syntynyt rakennus oli aiemmin arkkitehtitoimisto. Paola Suhosen mukaan iso piha mahdollistaa tapahtumat, jotka eivät olisi keskustan myymälässä mahdollisia.

Omakotitaloalueella sijaitseva rakennus paljastuu muotitaloksi pihalla olevan kylttien ja valomainosten ansiosta. Uuden elämän saaneessa rakennuksessa sijaitsee joulukuussa auennut myymälä, toimistotila ja olohuone. Rakennuksen erikoisuus on siinä, että nettimyynnin pakkaamo on sijoitettu vanhaan uima-altaaseen, josta on tehty oma huoneensa kattamalla se.

– Idea oli, että saadaan kaikki toiminnot saman katon alle. Nyt saimme skandinaavista lifestylea edustavan tilan perinteisen myymälän sijaan, Suhonen kertoo muuton taustoista.

Ivana Helsinki Housessa sijaitsevat myymälän lisäksi toimistotilat.

Itäisessä Helsingissä toimiva myymälä toimii varsin eri tavoin kuin vanha keskustan kauppa. Aukiolotunteja on vähemmän, eikä satunnaisia ohikulkijoita juuri taloon astu. Suuria myynnillisiä eroja entiseen keskustan myymään verrattuna ei juuri ole.

– Tänne täytyy löytää. Tänne tulemisen vaivan näkevät ihmiset saapuvat sillä asenteella, että halutaan ostaa jotakin.

Suhosen mukaan palaute muutosta on ollut järjestään hyvää.

Myymälälle on varattu oma tila rakennuksesta. Kun Ivana Helsinki Housessa järjestetään tapahtumia, otetaan käyttöön isompi olohuone tai piha.

Suunnitelmiin kuuluu yhteistyö matkatoimistojen kanssa, jotta läheisessä Marimekon myymälässä käyvät turistiryhmät poikkeaisivat myös Ivana Helsinki Housessa. Luvassa on myös erikoistapahtumia, kuten myöhäisiltashoppailua, musiikkitapahtumia, kesäkahvilaa, juhannustansseja ja muita teemailtoja.

– Tämä antaa ihan erilaiset mahdollisuudet kuin perinteinen kivijalkakauppa, Suhonen kuvailee.

Suhonen pitää Itä-Helsinkiä hyvänä paikkana turistillekin: kun malttaa lähteä keskustasta, luonto ja vuodenajat ovat läsnä aivan toisella tavalla kuin keskustan kivikylässä.

Ivana Helsingin kaltaisen brändin kannattaa nettikaupan aikakaudellakin pitää fyysistä myymälää, sanoo Suhonen. Vaikka suurin osa vaatteista vaihtaa omistajaa netissä, Ivana Helsingin omasta suorasta myynnistä kolmasosa siirtyy vielä tiskin yli.

Suhosen mukaan muuton merkitystä on vaikea arvioida taloudellisesti. Talon ostaminen oli iso sijoitus, mutta kaikkien toimintojen saaminen saman katon alle ja etenkin pakettiliikenteen siirtyminen pois keskustasta tuovat merkittävää etua jo säästettynä työaikana.

Ivana House Helsingin erikoisuus on entiseen uima-altaaseen sijoitetut tilat nettiostosten pakkaamiseen.

Suhonen allekirjoittaa My o Myn Louhiluodon väitteen siitä, että keskustan liiketiloja hallinnoivilla rahalaitoksilla ja kiinteistösijoitusyhtiöillä ei ole välttämättä halua elävän keskustan kehittämiseen, mikä voi johtaa näivettymiseen.

 Kivijalkaputiikkeja alkaa syntyä uusiin paikkoihin.

– Kaupan pitämisessä keskustassa on haasteita. Toisaalta kivijalkaputiikkeja alkaa syntyä uusiin paikkoihin. Kallio ja Alppila ovat elävöityneet. Muualla tapahtuu nyt asioita, joita Punavuoressa tapahtui 15 vuotta sitten. Tekee hyvää kaupunkikulttuurille, että kaupunki ei ole pelkkä ydinkeskusta, vaan laajenee.

Suhonen pitää silti kaupunkikuvan rapistumista todellisena huolena. Jos kaupat häviävät, kahvilat saattavat seurata perässä.

– Siksi haluaisin herätellä kuluttajia. Jos joku on epäekologista, niin se on nettikaupasta ostettujen tuotteiden palautteleminen ja uudelleenpakkaaminen. Toivoisin, että kuluttajat näkisivät kauppaan lähtemisen vaivan. Kivijalkakaupassa kohtaat aina myyjän, joka pystyy neuvomaan.

Ivana Helsinki Housen muutosta kertoi ensin Helsingin Uutiset.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?