Yrittäjä

Tunnetun kuntosaliketjun useat yrittäjät ajautuneet suuriin vaikeuksiin – ketju puolustautuu: ”Ei kaikista ole yrittäjiksi”

Julkaistu:

Kuntosaliketjun bisneksissä rahansa menettäneet yrittäjät moittivat itseään sinisilmäisiksi.
Konkursseja, unettomuutta, pantattuja koteja. ”Niin paljon meni, ettei keski-ikäinen ehdi rehellisellä työllä sitä enää takaisin tienaamaan. Että sellainen summa.”

– Sinulla ei tarvitse olla alan kokemusta. Koulutamme sinut ja henkilökuntasi tehtäviinne, EasyFitin johtamiseen ja markkinointiin, kahta franchising-kuntosaliketjua ohjaava vaasalainen LL International kannustaa verkkosivuillaan.

Yhtiöllä ja EasyFit- ja LadyLine-salibisneksessä vuosien varrella näppinsä polttaneilla yrittäjillä on katkeria näkemyseroja siitä, kenen ehdoilla toiminta pyörii. Usea yrittäjä puhuu LLI:n ”rahastuksesta”, ”välistä vedosta” ja ketjuohjauksen puuttuvasta tuesta, kun tappiot ovat kasvaneet.

– He myivät hyvän fantasian, kertoo eräs konkurssiin hakeutunut yrittäjä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Keskimäärin tämä on ihan saakelin huonoa bisnestä. Aika monella mukaan lähteneellä yrittäjällä tuntuu olleen enemmän intoa kuin älyä. Alakin on sellainen, että työtä tehdään suurella sydämellä, toinen konkurssin tehnyt sanoo.

– Tämä on jotenkin saatava loppumaan. Itse olen tehnyt erittäin huonon päätöksen, mutta muistan hyvin myös, kuinka pitkään minua puhuttiin ympäri, kolmas kaatunut yrittäjä kertoo.

Asiakaslaskelmissa ilmaa?

LLI:n viesti uusille yrittäjille on, että jos noudattaa konseptia, vahvaa näyttöä on, että se toimii ja on tuottoisa.

Erään yrittäjän mukaan kannattava liiketoiminta olisi edellyttänyt ”järjettömän isoja asiakasmääriä suhteessa salin kokoon”. Parhaimmillaankin asiakasmäärä jäi paljon tavoiteluvuista ja yrittäjä teki kaksi tonnia kuussa tappiota ilman omaa palkkaakin. Ylisuurista asiakasarvioista puhuu moni entinen yrittäjä.

– Homma kaatui kustannusrakenteeseen. Fantasiat asiakasmääristä eivät toteutuneet koskaan. He saattoivat perustella, että minä en toteuttanut heidän antamaansa strategiaa, mutta se olisi vaatinut menneiden rahojen päälle vielä 200 000 euroa lisää omaa pääomaa.


LLI:n toimitusjohtaja Jyrki Hannula huomauttaa, että yrittäjät tekevät itse asiakas- ja kassavirtalaskelmansa. Hannulan mukaan ketjuohjaus ei edes pääse Finnveran ja yrittäjän lainakeskusteluihin. Ketjun luvut ovat ”esimerkinomaisia”, ”tapauskohtaisia”, eivätkä hänen mielestään ylisuuria.

Taloussanomat haastatteli juttuja varten 12 EasyFit- ja LadyLine-yrittäjää. Joukossa oli sekä konkurssin tehneitä että nykyisiä yrittäjiä. Lähteinä oli myös yritysten tilinpäätöstietoja, ketjun sähköpostiviestejä, sopimuspapereita ja käräjäoikeuden kanteita.

Yrittäjät eivät pääosin halua puhua asioista nimellä. Moni toimii yhä alalla tai franchising-ketjussa tai pelkää konkurssin leimaa.

Vaasan käräjäoikeudessa on ollut yrittäjien ja LLI:n asioita vireillä 23 kappaletta vuosina 2016–2018. 20 yrittäjän kanteessa yhtiöltä haettiin korvauksia yhteensä miljoonien eurojen edestä. Oikeudessa on yhä yksi konkurssiin ajautuneen yrittäjän kanne.

Hannula sanoo, että ei voisi avata kanteiden taustoja, vaikka haluaisikin.

– He ovat luopuneet kanteista, ja niistä on vaitiolovelvollisuus molempiin suuntiin.

Raskaat kulut rasitteena

LLI ja sen pääyhteistyökumppanit ovat vaasalaisia yrityksiä ja yrittäjiä. Kuntosalilaitetoimittaja on laadukkaana pidetty Technogym, jota tuo maahan Qicraft. Hannula työskenteli aiemmin Qicraftin Suomen-johtajana.

Yrittäjän ensivuodet ovat vaikeita. Aloitusmaksu on 25 000 euroa. Lisäksi yrittäjä maksaa kahdeksan prosenttia ja arvonlisäveron verottomasta liikevaihdosta, vaikka tekisi tappiota.

Lähes kaikki haastatellut yrittäjät pitävät franchising-sopimuksen edellyttämiä kuntosalilaite- ja ohjelmistosopimuksia kalliina. Eräs yrittäjä arvioi, että eroa on jopa kymmeniä prosentteja halvempiin tuotteisiin nähden.

– Huomattavasti pienemmällä kulurakenteella toimimme nyt. Pelkkä laskutus- ja asiakasjärjestelmä maksoi 1 600–1 700 euroa kuussa. Nykyään saamme saman noin 200 eurolla, sanoo entinen ketjuyrittäjä Annika Lahtinen.

Hannulan mukaan summa ei voi pitää paikkansa, vaan sen on täytynyt sisältää muitakin kuluja.

– Nyrkkisääntönä sanoisin, että jos franchising-maksut alkavat mennä kaksinumeroisiksi, silloin perusteita pitää pohtia vielä erityisen tarkasti, Hannula sanoo.

Hannula katsoo, että liikevaihtoon sidottu maksu on kaikkiaan tasapuolinen malli. Kiinteä maksukin olisi ”julma”, jos asiakkaita ei riitä. Liikevoittoon sitomisessa olisi puolestaan omat ongelmansa, koska poistoilla ja kuluilla voi pienentää voittoa.

– 36 tai 60 kuukautta ovat tyypillisiä rahoituspaketteja, myös Finnveran osalta. Sen jälkeen tilanne helpottaa merkittävästi, Hannula kertoo.

Yöunet menivät

Yksi saliyrittäjä kertoo, kuinka raskasta salin sulkeminen oli. Taakse jäi vihaisia asiakkaita ja kuukausimaksuja sisään. Asiakkaat luulivat alkuun, että yrittäjä oli pumpannut rahaa ennen lopettamista.

– Elättelin viimeiseen saakka toivoa, että tästä selvitään. Pääoma oli koko ajan vähissä, ja tein todella pitkää päivää. Meillä oli koko ajan hyvin asiakkaita, ja olimme lähellä breikkiä, (kannattavaksi kääntymistä).

Naisella on henkilökohtaista lainaa pankille ja Finnveralle ja takauksia ja sijoituksia yhtiöön yhteensä parin sadan tuhannen euron arvosta.

– Luottotiedot lähtivät joksikin aikaa, mutta hain mieluummin velkasaneeraukseen. Sekin on pienempi paha kuin olla enää löysässä hirressä. Olen taas nukkunut. Vaikka luulisi, että stressiä on nyt enemmän, ei näköjään ole.

Ketjuohjaus on kertonut aloittaville yrittäjille, että se ”seuraa keskusten kehitystä viikkotasolla, ja voi siis välittömästi hypätä apuun mikäli liiketoiminta ei jostain syystä kehity toivotulla tavalla”.

Moni yrittäjä syyttää kuitenkin yhtiötä siitä, että se ei auttanut riittävästi ongelmien kasvaessa. Neuvoteltiin, mistä voisi karsia, mutta ohjeeksi saattoi jäädä lisälainan otto. Yhteydenpito oli yrittäjien mukaan hidasta.

Pitkään alalla ollut toinen entinen yrittäjä kertoo viimeisestä vuodestaan.

– Talous oli veivaamista, ja ketjun kanssakin mietittiin, miten jatkaa.

Kun nainen tuli raskaaksi, LLI:ltä tuli tukeakin. Se otti taloushallinnon hoitaakseen. Kun nainen selvitti myöhemmin kotonaan tilinpitoa, hän huomasi, että erääntyneitä laskuja oli jäänyt jälkeen muualle paitsi ketjulle itselleen. Naisen mielestä laskut hoidettiin vain omaa etua tavoitellen.

Lopulta nainen myi liiketoiminnan eteenpäin ja ajoi firman konkurssiin.

Syksylle oli suunniteltu vielä koulutuksia, kun nainen alkoi saada viestejä, joissa kerrottiin että hän on kyvytön töihin. Nainen oli toiminut ketjuohjauksen lähellä kouluttaen muitakin yrittäjiä. Sovittuja töitä ei jatkettu. Tuli palkkariitaa vanhoista töistä.

Lopulta ketjujohdosta ei edes vastattu hänelle.

– Kertoo aika paljon. Minulla meni kuitenkin 350 000 euroa oma rahaa tähän. Finnveraankin jäi maksettavaa.

LLI:n Hannula torjuu syytökset

Hannula torjuu arvostelun tuen puutteesta. Osa tapahtumista on myös ajalta, jolloin hän ei ollut vielä ketjun johtajana. Hän sanoo, että esimerkiksi tänä kesänä konkurssiin mennyttä Siilinjärven salia ketju tuki olemalla sen suurin velkoja.

– Tuimme ja autoimme alusta loppuun. Yrittäjä teki sitten ratkaisunsa omilla perusteillaan. Lainasaatavamme olivat ihan huikeita.

Hannula ei niele väitteitä siitä, että ketjuohjaus olisi jättänyt yrittäjiä ongelmineen yksin. Se on auttanut hallitussa konkurssissa, mikäli sellainen on jäänyt ainoaksi vaihtoehdoksi ja myös tehnyt maksusuunnitelmia, joustoja hinnoitteluun ja antanut anteeksi viivästyskorkoja.

Naisen kertomaa laskutusapua Hannula ei tunnista ollenkaan ketjun toimintatavaksi.

Hän korostaa, että kaikkien ongelmatapausten takana on omanlaisensa tarina. Syinä on ollut epäonnea, henkilökohtaisia vaikeuksia, osaamattomuutta ja normaalia isoa yrittäjäriskiäkin.

– Se on selvää, että olemme myös epäonnistuneet tietyissä rekrytoinneissa. Ei kaikista ole yrittäjiksi, eikä yrittäjyys ole mikään oikotie onneen. Meillekin pahin mahdollinen asia on, jos joku ei menesty. En ikinä suostu allekirjoittamaan väitettä, että emme kaikkeamme yrittäisi huonosti pärjäävän yrittäjän puolesta.

Hannula ei ymmärrä arvostelua siitäkään, että ketju tarjoaisi heikosti koulutusta tai että yrittäjätilaisuudet ovat maksullisia. Hän kertoo opintopoluista, joilla yrittäjät ovat opiskelleet sosiaalisen median markkinointia tai jopa merkonomin ja johtamisen erikoisammattitutkintoja.

– Nämä koulutukset eivät maksa mitään.

Hannula sanoo, että ongelmissa ketju joutuu herkästi syntipukiksi. Menestystarinat, asiakkaiden hyvä palaute ja konseptin monet laajemmat terveystavoitteet jäävät yksittäisten epäonnistumisten varjoon.

Kannattavaa vai ei?

Kuntosaliala ketjuuntuu, salien pitää uudistua, tarjota personoitua ja monipuolista liikuntaa ja jaksaa markkinoida. Ruotsalainen Fitness24Seven kirittää hintakilpailua. Tilastokeskus arvioi vuosi sitten, että 39 prosentilla kuntosaliyhtiöistä kannattavuutta mittaava käyttökate oli miinuksella.


Hannulan mukaan Tilastokeskuksen käyttämä toimialakoodaus tuottaa vääristymää, mutta hän ei kiistä, etteikö alakin olisi haastava.

LLI:llä on 20 aputoiminimeä, joista osa omistaa suoraan useita ketjun saleja eri puolella Suomea. Ketjujen omistus on jossain määrin ryppääntynyt LLI:lle ja muutamille yrittäjille, jotka omistavat useampia saleja. Osa yrittäjistä omistaa ketjujen ulkopuolisia yrityksiä.

Näistä syistä ketjujen kannattavuuden arviointi on tilinpäätöstietojen perusteella vaikeaa. Eräs entinen LadyLine-yrittäjä sanoo yrittäjien yleisenä arviona olleen muutama vuosi sitten, että kolmasosa yrittäjistä oli konkurssin partaalla, saman verran nippa nappa plussan puolella. Muut tekivät ihan hyvää tulosta.

Hannula kiistää arvion.

– Kannattavuudesta puhuttaessa meillä on heittämällä vaikka kuinka paljon yrittäjiä, joiden liikevoittoprosentti on yli kymmentä ja niitäkin, joilla se on yli 20. Mutta on meillä yrityksiä, jotka taistelevat ja niiden kanssa työstämme tilannetta.

Hannula muistuttaa tilastosta, jonka mukaan vain joka toinen yritys on toiminnassa viisi vuotta perustamisen jälkeen. Hänen mukaansa heidän yrittäjiensä luvut ovat paljon parempia.

Koko ketjun asiakasmäärien kasvu on tänä vuonna viiden prosentin luokkaa. Kasvu on Hannulan mukaan orgaanista, koska uusia saleja ei ole yhtä lukuun ottamatta avattu.

Uusien rekrytoinneista vastaava konseptijohtaja on ollut kesästä lomautettuna. Ketjun mukaan lomautuksen syynä on se, että ketjuohjauksen budjettiin kaatui yllättäen yhden kuntosalin rasite. Saliavauksistakin neuvotellaan sekä nykyisten että uusien yrittäjien kanssa, vaikka rekrytointi näyttää toistaiseksi hiljentyneen.

Hannula kieltää, että rekrytoinnissa olisi ongelmia. Hän puhuu mieluummin uudistuksesta ja erilaisista uudenlaisista teknologisista palvelukonsepteista ja pt (personal trainer) -palvelun kasvavasta painoarvosta myynnissä.

Se ylittää tänä vuonna kaksi miljoonaa ja tuo oman siivunsa myös yrittäjälle ja LLI:lle.

– Tälläkin hetkellä haluaisimme työllistää 50 uutta personal traineria. Olemme järjestäneet koulutusputkia, mutta kun heitä ei vain löydy.

– Ala on kilpailtu ja haavoittuva. Ohjaajat ja pt:t tulevat ja menevät ja vievät helposti mukanaan tuhansien eurojen kuukausitulot, yksi yrittäjä kertoo.

Kaikki voivat voittaa

Joni Meskanen pyörittää pientä EasyFit-salia Porissa ja toista Helsingin ydinkeskustassa yökerhon entisissä tiloissa. Lisäksi hänellä on erillinen liikuntahalli Porissa. Yhdistelmä tuottaa kohtuullisesti voittoa.

– Liikunta-ala on vasta parikymmentä vuotta vanha, ja muutos on valtava. Perässä ja edellä pysyminen on työlästä. Uusia yrityksiä tulee markkinoille. Jokainen asiakas haluaa kokeilla uusimpia leluja.

Meskanen huomauttaa, että harvoin mikään tilanne on mustavalkoinen.

– Emoyhtiö tekee omaa bisnestä, franchising-yrittäjät omaansa. Molempien pitäisi tehdä sitä asiakkaiden hyväksi. Jos se täsmää, kaikki voittavat.

Kuntosaliyrittäjä Annika, 37, teki konkurssin ja pelkää nyt kotinsa puolesta: ”Omat epäilykseni heräsivät yrittäjäpäivillä”

Leppävirralla asuva Annika Lahtinen, 37, on liikunnan ammattilainen ja fysioterapeutti. Hän on myös konkurssin tänä vuonna tehnyt kolmen lapsen yrittäjä-äiti, joka maksaa perheineen oppirahoja epäonnistuneesta kuntosalibisneksestä.


Muutamia vuosia sitten Lahtinen etsi omaa salia ja kolusi myynnissä olevia paikkoja Kuopion suunnalla. Uusyrityskeskus yhytti Lahtisen ja LadyLine- ja EasyFit-tuotemerkit omistavan LL Internationalin (LLI) sekä LadyLine-salista luopumassa olleen omistajan Varkaudessa.

– Lupaukset kuulostivat hyvältä. Asiakasmääriä saattoi LLI:n arvion mukaan nostaa vielä parilla sadalla. Laskeskelimme miehen ja Uusyrityskeskuksen kanssa pitkään lukuja. Punnitsimme tilannetta, ja totesimme lopulta, että noh, lähdetään mukaan.

Sopimus solmittiin marraskuussa 2014.

– Ensimmäiset noin 1,5 vuotta tuntui hyvältä. Kävimme paljon ketjun koulutuksissa, ja siellä oli hyvä meno. Uusi toimitusjohtaja Jyrki Hannula vei kehityshankkeita aiempaa enemmän eteenpäin.

Lahtinen alkoi huomata, että ketjun yrittäjillä ei tuntunut menevän niin hyvin kuin ensikohtaamiselta vaikutti.

– EasyFit- ja LadyLine-yrittäjät sanoivat tavattaessa, että hyvin menee. Mitä enemmän uskalsi alkaa kysellä, että miten teillä oikeasti menee, monet kertoivat, että ihan helvetin tiukkaa on.

Lahtisen vaikutelma oli, että vaikeuksia oli lähes kaikilla, joiden kanssa hän keskusteli enemmän. Osalla kymmenen vuoden sopimusta oli sen verran vähän jäljellä, että he odottivat pääsevänsä siitä eroon jatkaakseen omillaan.

Isojen kulujen mittakaava alkaa paljastua

Asiakasmäärät olivat uudessa salissa hyviä, mutta ongelmia ilmeni kaksi.

Ensimmäinen oli se, että ketju halusi franchising-maksun liikevaihdosta. Lahtinen on miettinyt, olisiko seuraus liikevaihtoon sidotusta maksusta pitänyt tajuta heti.

– Olisihan se pitänyt heti ymmärtää, mutta jotenkin ei siinä vaiheessa voinut epäillä mitään, kun ketju tuntui suurella voimalla olevan tekemässä yhteistä juttuamme. Enkä voinut mitenkään uskoa, että voisimme tehdä niin isot tappiot alkuun.

Varkauden LadyLinessa kävi enimmillään yli 500 asiakasta, mutta määrä oli tuskan takana ja vain hetkellinen. LLI oli arvioinut, että asiakasmäärän voisi saada 700–750:een.

Toinen yllätys tuli Lahtisen peratessa vanhaa asiakasrekisteriä. Rekisterissä oli paljon jo lopettaneita asiakkaita. Sata nimeä tippui kättelyssä pois.

– Ensimmäinen vuosi meni pakkasella, koska meille tuli niin paljon yllättäviä kuluja. Maksoimme kiltisti miinustuloksesta komissiota. Kierre oli valmis alkamaan. Parin vuoden kohdalla huomasimme, että ei meillä ole elinedellytyksiä.

Lahtinen ihmetteli ihmiskatoa juhlagaalassa

Toisten yrittäjien avautumisten lisäksi Lahtinen havaitsi, että yrittäjäpäivien osanotto alkoi vähentyä.

– Omat epäilyni tyytymättömyydestä heräsivät yrittäjäpäivillä. Pari ensimmäistä kertaa oli paljon porukkaa ja hyvä tunnelma.

Lahtista pänni, että samaan aikaan, kun taloushuolet painoivat yhä pahemmin, LLI:n johto tuntui some-päivityksissä viettävän elämää ilman rahahuolia.

– Teki mieli sanoa, että täällä ei tehdä yhtään etelänmatkaa ja että tiedättekö, millaista meillä yrittäjillä on. Perusselviämistä.

LLI:n ja sen yhteistyökumppaneiden takana on joukko vaasalaisyrittäjiä, kuten 67-vuotias Jarl ”Jalle” Söderholm perheineen. Söderholm on Kotipizzalle myydyn Noutopizza-ketjun entinen omistaja.

Toimitusjohtaja Jyrki Hannula painottaa olevansa ketjussa ammattijohtajana. Hannula tarkentaa, että LLI ei ollut osapuolena kaupassa, jossa Lahtinen hankki entisen yrittäjän liiketoiminnan asiakastietoineen.

Hän korostaa tekevänsä paljon töitä ja maksavansa muiden tavoin lainojaan. Hannula tietää talousvaikeuksiin ajautuneiden yrittäjien purkauksista.

– Tämä ei ole aina niin kiitollinen pesti. Meidän yrittäjät sanovat kyllä mielipiteensä ihan suoraan.

Taloushuolet painoivat Lahtisen mieltä yhä pahemmin. Franchising-maksuja jäi maksamatta, ja muidenkin laskujen maksu viivästyi. Nainen yritti neuvotella maksuosuutta alaspäin vedoten ensimmäisen vuoden odottamattomiin kuluihin.

– Ketjun puolelta kannustettiin tekemään enemmän myyntiä, vaikka yritin sanoa, että tässä tilanteessa on pakko miettiä myös kulurakennetta. Ei Varkauden tapaisessa paikassa voi kasvaa loputtomasti, kuten isossa kaupungissa.

Vuotta ennen konkurssiin hakeutumista Lahtinen ilmoitti, että hän ei voi jatkaa nykymenolla. Pidettiin palaveri ja mietittiin jatkoa. Sitten yhteydenpito huononi. Lahtinen koki, että johto vältteli häntä.

LLI:ltä tuli lopulta vastaus, että se ei tule vastaan franchising-maksuissa. Pari päivää myöhemmin postista tuli maksukehotus konkurssiuhalla. Lahtinen oli LLI:lle velkaa 29 000 euroa.

Perhe päätti, että se ajaa yrityksen mieluummin itse nurin. Näin tapahtuikin, ja LadyLine-sali asetettiin konkurssiin maaliskuun 20. päivänä.

Uusi yritys yrittäjänä

Ala kiinnosti Lahtista yhä niin paljon, että veloista huolimatta hän aloitti yksityisenä kuntosalinpitäjänä jo kesäkuussa. LadyLinesta jäi velkaa reilut 40 000 euroa.

– Tilanne oli karmaiseva. Olimme saaneet edellisenä kesänä valmiiksi itse rakennetun omakotitalon. Sitten alkoi pelko, että meneekö se alta. Tuntuu, että tässä leikitään isoilla asioilla ja ihmisten elämällä. Suurin huoli on omakotitalosta, joka on lainojen vakuutena.

– Edelleen sinnittelemme. Uudelle yritykselle piti tietysti ottaa myös lainaa. Kaikki elämisen kulut on vedetty minimiin. Lapset eivät harrasta tällä hetkellä mitään.

Lahtinen on silti tyytyväinen, että hän on ulkona ketjusta.

– Asiakkaat auttavat jaksamaan. Moni on tullut jumppien välissä halaamaan ja sanomaan, että ihanaa, kun jatkatte.

Korjaus kello 15.34: Annika Lahtisella on kolme lasta.

Ketjuohjaus LLI:llä

LL International (LLI) on maanlaajuinen kuntoliikunta-alan yhtiö, joka hallinnoi franchising-mallilla toimivia EasyFit- ja LadyLine-ketjuja.

Ketju alkoi levitä voimalla vuonna 2003. Tällä hetkellä EasyFitiin kuuluu 36 salia. LadyLine-saleja on 18.

LLI:n omistaa yhtiön hallituksen puheenjohtaja Jan Söderholm perheineen. Toinen omistaja on pietarsaarelainen pääomasijoitusyhtiö LFX Invest.

Söderholm on Kotipizzalle myydyn Noutopizza-ketjun entinen omistaja.

Alkupääoman tarve on noin 170 000–200 000 euroa. Finnvera voi taata tapauskohtaisesti noin 40–50 prosenttia.

Finnverasta ei vahvistettu, takaako se tällä hetkellä lainoja. Toimintaa sitoo pankkisalaisuuteen verrattava salassapitovelvollisuus. LLI:n mukaan se takaa yhä lainoja.


Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    2. 2

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    3. 3

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    4. 4

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    6. 6

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    9. 9

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    10. 10

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    4. 4

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    6. 6

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    7. 7

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    8. 8

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    9. 9

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    10. 10

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää