Jaakko sai Pendolinon vessassa idean, joka kerää kohta amerikkalaisten haukut yhteen paikkaan - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Jaakko sai Pendolinon vessassa idean, joka kerää kohta amerikkalaisten haukut yhteen paikkaan

Verkon julkisia reklamaatioita tarjoavan NoNoNo-yhtiön perustaja kiistää olevansa ammattivalittaja.

Tamperelaisen NoNoNo-yhtiön perustaja kävi joulukuun alussa esittelemässä ideaansa New Yorkissa.­

17.12.2018 9:01

Idea syntyi Pendolino-junan vessassa. Juna heilahti ja lavuaarin yläpuolella oleva painava peiliovi lävähti auki, ollen lähellä osua tamperelaista Jaakko Timosta päähän.

Timonen päätti laittaa asiasta palautetta VR:lle. Yhtiön verkkosivuilta ei kuitenkaan löytynyt minkäänlaista palautelomaketta. Samalla Timonen alkoi miettiä, että palautteen lähettämisellä tuskin olisikaan suurta merkitystä.

Samoihin aikoihin Timosen kaveri tutustutti hänet Instagramissa suosittuun Lahti-blogiin, joka kerää huumorimielessä yhteen Lahteen liittyviä huonoja uutisia. Lahden kaupungille blogi on aika huono mainos.

Timonen sai idean yhdistää nämä kaksi asiaa.

– Tajusin että julkisella palautteella on merkitystä. Jos VR:lle lähettämäni kritiikki olisi ollut julkista, olisi heidän pakko reagoida.

Toinen ajatus oli, että palautteen saaja voi kääntää haukut myös omaksi hyödykseen.

– Jos he reagoivat hyvin, niin kaikki muut näkevät sen. Samalla minulle tulee tunne, että minua kuunnellaan.

Timonen ryhtyi selvittämään, minkälaisia julkisen palautteen antamiseen tarkoitettuja palveluja on olemassa, ja yllättyi kun sellaisia ei löytynyt. Hän keskusteli sijoittajien kanssa ja pääsikin nopeasti alkuun.

–Tiesimme alun perin markkinan olevan Suomessa liian pieni. Mutta suomalaiset eivät myöskään uskalla antaa julkista palautetta samalla tavalla kuin vaikka Yhdysvalloissa, Jaakko Timonen sanoo.­

Yrityksen nimen tarkoituksena on olla yksinkertainen ja jäädä mieleen. Nimi toimii hyvin myös Yhdysvalloissa. NoNoNon motto kuuluu, että avoimuus lisää luottamusta.

– Moni luulee, että kyseessä on ammattivalittajien kiristyspalvelu. Oikeasti tarkoituksena on, että palvelu on arvokas myös brändeille. Asiakkaille olemme tietokanta, josta voi katsoa että mihin firmaan voi luottaa ongelmien ilmaantuessa.

Sosiaalinen media toimii nykyisin samanlaisena julkisena palautekanavana yrityksille. Timosen mukaan erona on, suuri osa somessa valittajista ei odota ratkaisua ongelmaansa eikä aina edes halua sitä.

– Me haluamme sellaiset käyttäjät, jotka eivät halua vain valittaa, vaan odottavat jonkun reagoivan ja auttavan.

Suomessa vuonna 2017 lanseerattu NoNoNo ehti saada tukea yksityisten sijoittajien lisäksi muun muassa Tekesiltä. Yrityksistä esimerkiksi Ikea, Stockmann ja Elisa ehtivät kommunikoida asiakkaidensa kanssa palvelun kautta. Nyt yritys hakee lisää rahoitusta Yhdysvaltoihin laajentumista varten.

– Tiesimme alun perin markkinan olevan Suomessa liian pieni. Mutta suomalaiset eivät myöskään uskalla antaa julkista palautetta samalla tavalla kuin vaikka Yhdysvalloissa.

Palvelua käyttäneet suomalaiset ovat Timosen mukaan olleet tyytyväisiä. Mutta kun palvelua kokeiltiin Yhdysvalloissa, kertyi reklamaatioita jo muutamassa viikossa enemmän kuin Suomessa koko vuonna.

– Yhdysvalloissa yleisiä tilanteita ovat sellaiset, joissa töihin tilatut urakoitsijat eivät saavu paikalle, tai joissa tilattu paketti ei saavu ovelle sovitusti. Meidän tuotteemme sopii hyvin tällaisiin palveluihin liittyviin ongelmiin.

Joulukuun alussa Timonen kävi New Yorkissa esittelemässä ideaansa Merrill Lynch –pankin tilaisuudessa. Hän kehuu vastaanottoa innostuneeksi.

Palvelu on tällä hetkellä julkisessa beeta- eli kokeiluvaiheessa Yhdysvalloissa, ja varsinainen lanseeraus tapahtuu myöhemmin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?