Puhelin alkaa piristä heti, kun yritys viedään rekisteriin – asiantuntija varoittaa ”kovasta kiristyskeinosta” - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Puhelin alkaa piristä heti, kun yritys viedään rekisteriin – asiantuntija varoittaa ”kovasta kiristyskeinosta”

Yrityksen perustaminen on hieno hetki siitä kauan haaveilleelle, mutta yksi riesa rekisteröinnistä seuraa.

Uuden yrityksen perustaneet joutuvat usein heti aluksi valtavan puhelinmarkkinoinnin kohteeksi.­

9.4.2018 7:10

– Kaikennäköisiä tarjouksia on ehtinyt jo tulla. Myös vaimolle, jolla on toiminimi. Luetteloita, kotisivuja, kirjanpitoa. Osa tuntuu ihan huijaukselta, kun hintoja katsoo, yksinyrittäjäksi ryhtynyt hitsaaja Pertti Rantala sanoo.

– Tämä sillä lailla ikävä ilmiö, että meillä on vuosia vanha yritys, joka vain muutti muotoa. Samana päivänä, kun merkintä tuli julkiseksi rekisterissä, alkoi massiivinen puhelinmarkkinointi. Millään ei meinannut töistä tulla mitään, kertoo eräs juristiyrittäjä.

Uuden matkailupalveluyrityksen Nautit Ky:n toimitusjohtaja Mika Kangas on törmännyt hänkin luettelokauppiaisiin.

– Kun puhelua käytiin, satuin olemaan koneella ja huomasin, että näistä juuri varoitellaan.

– Tuntui kuin vastassa olisi ollut robotti. Sanoi mitä tahansa, aina se jatkoi samoilla vastauksilla. Ei se nyt kauheasti haitannut, huvitti lähinnä, mutta mietin väkisinkin hänenkin puolestaan, että mitä kaikkea hyödyllisempää voisi työnä tehdä ja käyttää omaa potentiaaliaan paremmin hyödyksi.

Luettelofirmat voimissaan

Suomen Yrittäjissä näkyvyysmarkkinoijat ovat tuttu ilmiö monen vuoden takaa.

– Ilmiö on edelleen voimissaan. Rekisteröityvät yrittäjät usein säntillisesti laittavat nimensä ja yhteystietonsa kaupparekisteriin. Se ei ole mitenkään pakollista, mutta kun ne siellä ovat, tiedot lähtevät heti eteenpäin, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen sanoo.

– Toisaalta voi edistää omaa bisnestä ja uskottavuutta, että asianmukaiset yhteystiedot löytyvät.

Yrittäjä on kuluttajaan verrattuna siinä suhteessa suojattomampi, että voi kieltää ainoastaan yksittäistä soittajaa markkinoimasta uudestaan. Kuluttaja voi estää suoramainontaa Robinson-palvelulla.

– On hyödyllistä palvelua, mutta sitten sitäkin, että hyöty jää hyvin pieneksi, tai annetaan palvelusta harhaanjohtavaa kuvaa. Sitten on niitä, joilla ei ole oikeastaan mitään myytävää, ja siinä mennään huijauksen puolelle.

”Ilmaiset” internetsivut maksavatkin 600 euroa, ja yrittäjää kiristetään maksamaan puhumalla äänitteestä, Kilpailu- ja kuluttajavirasto yrittäjäkysely paljasti viime vuonna. Yrittäjäsanomien mukaan huijauslasku voi olla naamioitu perintäkirjeeksi tai viranomaisen lähettämäksi.

Luottotiedot hyvä pelote

Toivonen kertoo, että yrittäjää uhkaillaan herkästi luottotietojen menetyksellä.

– Markkinoija väittää sopimuksen syntyneen, ja yrittäjälle lähetetään lasku. Yrittäjä yrittää reklamoida ja siinä yhteydessä uhataan luottotietojen menetyksellä. Se on kova kiristyskeino yrittäjälle.

Viihdesivusto Stara julkaisi viikolla myyntipuhelun ja reklamaationa tehdyn puhelun äänitteet, joista selviää, kuinka yrittäjää yritetään höynäyttää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?