Yrittäjä

Arvaisitko, minne Suomesta viedään lonkeroa tai tillivotkaa? ”Suomi on jälkijättöinen maa”

Julkaistu:

Suomalaiset alkoholijuomat myyvät maailmalla mainiosti. Suomesta viedään kosher-votkaa juutalaisille, lonkeroa Kimi Räikkösen kasvoilla Japaniin ja marjalikööreitä Ruotsiin.
Lonkeroa Japaniin, tillivotkaa Hongkongiin, viskiä Saksaan ja giniä Ruotsiin. Suomen alkoholiteollisuus hyötyy maailmalla vallalla olevasta artesaanijuomabuumista.

Esimerkiksi Lignell & Piispanen on vienyt mesimarjalikööriä Venäjän ja Ranskan hoveihin jo 1800-luvulla, mutta nyt alkoholivienti elää uutta renessanssia, kun suomalaiset valmistajat pokkaavat toinen toisensa perään palkintoja kansainvälisissä kilpailuissa.

Aiemmin mainittu tillivotka voitti kultaa kansainvälisessä votkakilpailussa, aiemmin suomalaisen Kyrö Distilleryn Napue valittiin maailman parhaaksi giniksi. Shaman Spiritsin Laplandia-votka ja kosher-votka Moses ovat niinikään voittanut lukuisia juomapalkintoja.

Ulkomailla Suomea myydään eksoottisuudella. Esimerkiksi Hartwall markkinoi Original Long Drinkiä eli suomalaisittain lonkeroa Japaniin Kimi Räikkösen tarinalla. Kampanjalla tuetaan lonkeromyynnin aloittamista japanilaisessa Rakuten-verkkokaupassa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Räikkönen otti meihin itse yhteyttä, koska hän halusi auttaa viennissä. Normaalistihan maailmantähtiä pitää houkutella tällaiseen mukaan, Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen kertoo.

Kaikkiaan Hartwall vie noin kolmeenkymmeneen maahan. Suurin vientituote on Original Long Drink eli suomalaisittain lonkero, jonka lisäksi yhtiö vie siidereitä ja Lapin Kultaa. Lähimarkkinat Ruotsissa, Baltiassa ja Venäjällä ovat suurimmat, mutta Järvisen mukaan suurin potentiaali on Aasiassa.

– Suomen imago Aasiassa on tosi vahva voimakkaasti lisääntyneen matkailun myötä. Esimerkiksi Japanin valmiiden juomasekoitusten markkina on suurempi kuin koko Suomen juomamarkkina ylipäätään. Aasiassa pienikin niche voi olla isompi kuin täällä koko markkina, Järvinen sanoo.

Ensin maailmalle

Suomessa alkoholin myynti ja mainonta on tiukasti säänneltyä. Viskejä, tisleitä ja erikoisoluita valmistavan ja vievän Teerenpeli Yhtiöiden toimitusjohtaja Anssi Pyysing uskoo, että liian moni suomalainen yritys on pakotettu testaamaan tulevia hittituotteitaan ulkomailla.

– Suomalaisten alkoholijuomien vieminen voisi olla vauhdikkaampaa, jos saisimme aidosti koemarkkinoida juomia Suomessa. Tiukka lainsäädäntö vie meiltä hyvän testialustan, jolloin tuotteiden markkinakelpoisuuden testaus pitää tehdä ulkomailla. Kysymysmerkin varaan jää, kuinka pitkällä oltaisiinkaan, jos testausta voisi tehdä Suomessa, Pyysing sanoo.


Moni pienemmistä alkoholiyrityksistä keskittyy vahvasti vientiin. Esimerkiksi tyrnäväläisen Shaman Spiritsin maailman parhaaksi palkittua Laplandia-votkaa on viety määrätietoisesti maailmalle. Sen lisäksi yritys valmistaa Moses-votkaa, joka soveltuu monen juutalaisen harjoittamaan kosher-ruokavalioon.

Rabbi on tarkistanut tuotantoprosessin ja tehtaan. Tuotantoprosessia valvoo videokamera.

– Lähdimme ensin maailmalle. Suomi on alkoholipolitiikassa niin jälkijättöinen maa, että täällä on vähän vaikea toimia, toimitusjohtaja Ilpo Sulkala kertoo.

Vienti on raakaa työtä

Vientisuhteiden rakentaminen vaatii kovaa työtä niin pieniltä kuin suuriltakin yrityksiltä. Messuilla käyminen on tärkeää ja kumppanin valinnassa saa olla tarkkana.

– Yksi yleisimmistä kikoista on, että pyydetään lähettämään pari, kolme lavallista näytteeksi. Välillä meillekin on puhuttu 100–200 kontin vuotuisista ostoista vaikka todellisuudessa tarkoituksena on hakea vain tietoja esimerkiksi hinnoittelusta. Kaikkea ei kannata uskoa ja pitää olla hereillä, kun solmii suhteita, sanoo Shaman Spiritsin Sulkala.

Vientisopimukset solmitaan aina ihmisten kesken. Joskus iso kontakti on yhdistelmä oveluutta ja sattuman kauppaa, kuten kävi Kyrö Distillerylle Euroopan suurimmilla alkoholialan messuilla Berliinissä.

– Olimme messuilla ja tavoitteemme oli löytää jakelija Saksaan. Etsintä ei mennyt aivan suunnitelmien mukaan ja päätimme pitää tauon, kun huomasin pöydällä olevista käyntikorteista, että viereisessä seurueessa oli kaksi brittiläisen ginivalmistajan edustajaa keskustelemassa saksalaisen herrasmiehen kanssa. Kävi ilmi, että herra on jakeluyrityksen toimitusjohtaja ja päädyimme esittelemään tuotteitamme lounaspöydässä. Parin kuukauden päästä aloitimme yhteistyön, ja nykyään Saksa on suurin vientimarkkinamme, Kyrö Distilleryn perustaja, brändistä vastaava Mikko Koskinen kertoo.

Laitila siirsi painopisteen Aasiaan

Oikean jakelijan ja jakelukanavan löytäminen on äärimmäisen tärkeää. Jättiyrityksen tuotesalkussa pienen tuote hukkuu, pienellä yrityksellä taas ei välttämättä riitä rahkeet.

Kaksi vuotta sitten Laitilan Wirvoitusjuomatehdas alkoi viedä Kukko-oluttaan Yhdysvaltoihin. Olut on gluteeniton ja löysi ystävänsä esimerkiksi laadukkaisiin elintarvikkeisiin erikoistuneessa Whole Foodsissa. Aluksi kaikki meni hyvin mutta pian paljastui, että Yhdysvaltojen olutmarkkina olikin odotettua tiukempi.

– Irtisanoimme maahantuontisopimuksen viime maaliskuussa miettiäksemme jakelukokonaisuuden uusiksi. Ymmärsimme, että varsinkin Yhdysvalloissa ja Kiinassa maahantuonnin sekä myynnin ohjauksen pitää olla omassa hanskassa, vaikka tuote toimisi miten hyvin. Siirsimme viennin aloituksen painopisteen Aasiaan ja palkkasimme tehtävään vientijohtajan. Tavoitteenamme on perustaa tulevaisuudessa omat yhtiöt Kiinaan ja mahdollisesti myös Yhdysvaltoihin, toimitusjohtaja Rami Aarikka kertoo.

Ihmisten kanssa toimiessa sattumuksilta ei voi välttyä. Yhteistyötä vaaliessa kulttuurierot voivat tulla ilmi myös jakelijan lapsen suusta.

– Korean maahantuojamme oli muutama viikko sitten vierailulla Suomessa nuoren poikansa kanssa. Veimme heidät syömään hyvin helsinkiläiseen gourmet-ravintolaan. Poika oli kuitenkin ensimmäistä kertaa ulkomailla eikä mikään ruuista maistunut. Lopulta hotellille mentiin hampurilaisravintolan kautta. Tällaisiin sattumuksiin pitää tottua, kun kauppaa tehdään aina ihmisten kanssa, Hartwallin Järvinen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Savolainen kikka selätti sääntö-Suomen: Petteri rakensi maailman kenties pienimmän olutkaupan

    2. 2

      Asunto oli liian kylmä: omistaja irrotti patterien termostaatit – näin oikeus kommentoi lämpötilaa

    3. 3

      Perinteinen makkara ei ole enää juhannuksen ykkösgrilliherkku - näitä suomalaiset käristävät mieluiten

    4. 4

      Kojamo listautui pörssiin – Teollisuusliitto nettosi 57000000 euroa verottomana

    5. 5

      Suomi on Euroopan kahdeksanneksi kallein maa

    6. 6

      Näin paljon kalliimpaa viina on Suomessa kuin muualla Euroopassa

    7. 7

      BBC: Autojätti BMW haluaa selvyyttä brexitin ehtoihin ennen kesän loppua

    8. 8

      Euroministerit vahvistivat: Kreikka pärjää nyt omillaan, Suomelle rahoja takaisin – ”Historian siipien havinaa”

    9. 9

      Suomalaisten velkataakka kasvaa: asuntovelkaa keskimäärin jo yli 98 000 euroa

    10. 10

      Polttoaineen hinta on kallistunut selvästi – katso, missä on juhannusmatkasi halvin bensa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Savolainen kikka selätti sääntö-Suomen: Petteri rakensi maailman kenties pienimmän olutkaupan

    2. 2

      Asunto oli liian kylmä: omistaja irrotti patterien termostaatit – näin oikeus kommentoi lämpötilaa

    3. 3

      Perinteinen makkara ei ole enää juhannuksen ykkösgrilliherkku - näitä suomalaiset käristävät mieluiten

    4. 4

      BBC: Autojätti BMW haluaa selvyyttä brexitin ehtoihin ennen kesän loppua

    5. 5

      Neljä kaistaa takseille, kolme eri yhtiötä, digitaaliset ilmoitustaulut – kartta kertoo, miltä taksiliikenteen vapautuminen Helsinki-Vantaalla näyttää

    6. 6

      Näin paljon kalliimpaa viina on Suomessa kuin muualla Euroopassa

    7. 7

      Suomi on Euroopan kahdeksanneksi kallein maa

    8. 8

      Vasemmistonuoret kerää ilmiantoja epäreiluista pomoista – Jari Sarasvuo tyrmistyi: ”Mustat listat ovat laittomia”

    9. 9

      Nämä juomat tekevät kauppansa juhannuksena – asiantuntija ennustaa: alkoholilaki näkyy lonkeroissa ja viineissä

    10. 10

      Kojamo listautui pörssiin – Teollisuusliitto nettosi 57000000 euroa verottomana

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työtön perheenäiti Tuula laski: töitä ei kannata ottaa vastaan – puolen vuoden jälkeen totuus paljastui

    2. 2

      Savolainen kikka selätti sääntö-Suomen: Petteri rakensi maailman kenties pienimmän olutkaupan

    3. 3

      Talon piti olla perusteellisesti remontoitu – vuoden jälkeen ostajalle paljastui alapohjasta todellinen pommi

    4. 4

      3 karua esimerkkiä tulo­loukuista: Perheenäiti saa töitä – käteen lisää vain 150 e/kk

    5. 5

      Vasemmistonuoret kerää ilmiantoja epäreiluista pomoista – Jari Sarasvuo tyrmistyi: ”Mustat listat ovat laittomia”

    6. 6

      Laaja lakko uhkaa Helsinki-Vantaan lentokenttää – ”Tiistaina Finnairin täytyy alkaa perua lentoja”

    7. 7

      Jyskille 100 000 euron uhkasakko harhaanjohtavasta mainonnasta

    8. 8

      Berner ehdottaa taksilakiin muutosta – matkailuyrittäjät säikähtivät uutta lupavaatimusta

    9. 9

      Audin toimitusjohtaja pidätettiin

    10. 10

      Moni piensijoittaja tuhoaa tuottonsa todella helpolla virheellä

    11. Näytä lisää