Lukiolaispojat myivät puuroa pakkasessa – ”Kaverien naurut loppuivat, kun puuro alkoi kiinnostaa”

Lukiolaispojat osallistuivat Vuosi yrittäjänä -kurssille. He halusivat suunnitella mobiiliapplikaation. Kolmikko päätyi myymään puuroa.

Talousjohtaja Kalle, markkinointijohtaja Joel ja toimitusjohtaja Klaus pitävät markkinointityöstä.

29.10.2017 7:20

Viime joulukuussa oli kylmää. Viisi lukiolaispoikaa seisoi Kampin kauppakeskuksen edessä, Ruohonjuuri-kauppaa vastapäätä. Tunnelma ei ollut kovin korkealla.

– Oli kymmenen astetta pakkasta ja yritimme myydä ohikulkijoille kylmää puuroa. Olimme ihan varmoja, että saisimme syödä kaikki purkit itse, Kalle Koivu muistelee vuoden takaisia tapahtumia.

Kolmikko oli osallistunut koulunsa, Etelä-Tapiolan lukion Vuosi yrittäjänä -kurssille ja päätynyt kehittelemään puuroja. Nyt he olivat myymässä ensimmäistä kertaa perustamansa Puuroboin tuotetta, tuorepuuroa, laajemmalle yleisölle.

Applikaatiosta elintarvikkeeksi

Kun yrittäjyyskurssi alkoi, Kalle ja hänen koulutovereillansa Joelilla sekä Klausilla ja kahdella heidän kaverillaan oli idea: he halusivat kehitellä mobiiliapplikaation.

– Olimme innoissamme. Kurssin vetäjä suositteli kuitenkin kyselemään eri yrityksiltä, olisiko tällaiseen kiinnostusta ja seulomaan kustannuksia. Me teimme niin ja vastaukset olivat tylyjä: appin tekeminen tulisi liian kalliiksi.

Poikien piti keksiä uusi tuote. He ryhtyivät miettimään. Aiemmin koululla oli samanlaisissa yritysideoinnissa vilahdellut puuroajatus. Lopulta pojat päättivät tarttua siihen.

– Se ei vaikuttanut mitenkään hohdokkaalta, mutta ryhdyimme miettimään. Aloimme kokata yhden meistä kotona erilaisia puuroja, mutta niissä oli kaksi vikaa: ne sekä näyttivät että maistuivat pahoilta.

Pojat eivät kuitenkaan lannistuneet. He jatkoivat tuotekehittelyä.

– Mietimme, että haluaisimme myydä puuroa nimenomaan lounasravintoloihin välipaloiksi ja lounaiksi, mutta lämmin puuro ei olisi hyvä ajatus. Päädyimme tuorepuuroon, joka olisi jonkinlainen jugurtin ja puuron välimuoto, Kalle kertoo.

Tuorepuuro-idean jälkeen pojat ryhtyivät miettimään makuyhdistelmiä.

– Päätimme, että puuron maun pitäisi olla mahdollisimman raikas ja kotimainen. Päädyimme karpalon ja hunajan yhdistelmään.

Nuorisopuuro kiinnostaa

Kun maku oli valmis, suunniteltiin firmalle nimi, logo ja purkki. Ja sen jälkeen päädyttiinkin myymään puuroa pakkaseen Kampin kauppakeskuksen eteen.

– Alun epätoivon jälkeen huomasimme yhtäkkiä, että ihmiset olivatkin kiinnostuneita. Kerroimme avoimesti, että tämä on meidän ensimmäinen myyntikeikkamme.

 Alun epätoivon jälkeen huomasimme yhtäkkiä, että ihmiset olivatkin kiinnostuneita.

Kaikki puurot menivät kaupaksi, ja pojat saivat muutamista asiakkaista tulevia asiakkaita.

– Se oli käännekohta. Ennen sitä emme olleet uskoneet omaan tuotteeseemme, mutta sen jälkeen epäilykset kaikkosivat.

Viime keväänä pojista kolme, Kalle, Klaus ja Joel, jatkoi puuroyritystään ja ovat myyneet sen jälkeen puurojaan erilaisissa asiakas- ja markkinointitapahtumissa. Puuroboin tulevaisuudensuunnitelmissa on laajentaa tuotantoa ja toimintaa. Sitä ennen on kuitenkin yksi tärkeä etappi edessä, ensi kevään ylioppilaskirjoitukset.

– Kyllä tämä on innostanut meitä kaikki yrittämiseen. Tämä on luonut uskoa, että itsensä pystyy työllistämään. Me aiomme kaikki hakea opiskelemaan Kauppakorkeakouluun.

Entä onko poikien nuoruudesta ollut liiketoiminnassa hyötyä?

– Ehdottomasti! Ensin meille ja puurolle koulussa vähän naureskeltiin, mutta kun jatkoimme tuotekehittelyä, naurut loppuivat. Asiakkaille meidän vilpitön yrittäminen ja kokemattomuuden tunnustaminen on vedonnut ehdottomasti paremmin kuin pitkät myyntipuheet.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?