Vaatetehtaan perustanut yrittäjä kohtasi aluksi vähättelyä – ”Palkinnon jälkeen ei ole enää kuittailtu”

Anniina Isokangas perusti vaatetehtaan, vaikka alalla on tapahtunut viime vuosina yleensä päinvastoin. Isokangas luottaa yrityksessään kotimaisuuden lisäksi somen voimaan.

Anniina Isokangas lähtee kuosien suunnittelussa aina muodoista.

14.10.2017 6:15

Vielä kymmenisen vuotta sitten PaaPii Designin perustaja Anniina Isokangas teki työkseen kaikkea muuta kuin vaatteita.

– Ajattelin, että eihän niitä kannattaisi Suomessa tehdä, sehän olisi ihan hullun hommaa, Isokangas naurahtaa.

Toisin kävi. Isokangas perusti PaaPii Designin vuonna 2011.

Idea vaatealan yritykseen lähti omasta harrastuksesta.

– Olen koulutukseltani keraamisen alan muotoilija. Kun lapseni olivat pieniä, huomasin, että minkäänlaisten keramiikkatöiden tekeminen ei onnistuisi perheen keskellä, se olisi tietänyt todennäköisesti vain sirpaleita. Niin kaivoin kankaat ja ompelukoneen esiin.

Kotimainen tuotanto kiinnostaa

Ensin Anniina Isokangas alkoi suunnitella sisustustuotteita ja pehmoleluja lastenhuoneisiin. Niiden myötä häntä alkoi kiinnostaa yhä enemmän kangaskuosien suunnittelu. Ne herättivät kiinnostusta ja yhä useammin Anniina korviin kantautui kysymys: ”Eikö sinulla ole näistä kankaista tehtyjä vaatteita?”

– Minulla ei ollut minkäänlaisia maailmanvalloitussuunnitelmia. Alkuun työskentelin yksin, mutta jo puolen vuoden kuluttua tarvitsin lisäapua.

Lisäavun tarve on kasvanut vuosi vuodelta. Kesällä PaaPii avasi oman tehtaan Kokkolaan, ja sen myötä työntekijöitä on nykyään yrityksessä kymmenkunta. Vaikka moni kotimainen tehdas on ilmoittanut viime aikoina, ettei Suomessa ole kannattavaa tehdä vaatteita, Isokangas on havainnut ilmassa toisenlaisia suuntauksia.

– Tehtaan perustamisen jälkeen meille on tullut kyselyitä muun muassa Ruotsista, että voisimmeko ommella alihankintana. Selvästi suomalainen työ kiinnostaa.

Kotimainen laatu ja työ ovat Anniina Isokankaan mielestä myös hinnan perusteita. Hän on alusta asti halunnut tehdä tuotteista kotimaisia. Tosin kankaat painetaan ainakin toistaiseksi Liettuassa ja Puolassa, sillä Suomessa ei ole kangastehtaita, joilla olisi luomusertifikaatti.

Viennin kiemurat kuviot

PaaPii Designin liikevaihto oli viime vuonna miljoona euroa. Vientiin tuotteista meni 35 prosenttia. Euroopan lisäksi tuotteita on myyty muun muassa Australiaan, Kanadaan ja Yhdysvaltoihin. Kahden vuoden ajan, siis jo ennen omaa tehdasta, PaaPiissa on valmistettu lasten ja aikuisten vaatteita. Viennistä suuri osa muodostuu kuitenkin kankaista.

– Kyllä suomalainen suunnittelu kiinnostaa ulkomailla. Tosin vähän eri kuosit myyvät maailmalla kuin kotimaassa.

Suomalaiset ovat hänestä edelleen melkoisen arkoja värien käyttäjiä. Harmaa ja huomaamaton viehättävät ostajaa, vaikka värikkäitä kuoseja ihastellaan.

– Mutta silti kuluttajat ovat kiinnostavalla tavalla arvaamattomia. Kun kuvittelee suunnittelevansa oikein sinivalkoisen isänmaallisen kangaskuosin, sen ostajat saattavatkin löytyä ulkomailta, Isokangas hymähtää.

Isokangas suunnittelee edelleen itse kaikki yrityksen kuosit ja aikoo tehdä niin myös tulevaisuudessa.

Kangaskuosien suhteen ainakin yksi melko arveluttava suosion kriteeri on jo saavutettu.

– Meidänkin kuoseja löytyy jo plagiaatteina Kiinan-markkinoilta.

Yhteisöllisen tekemisen idea

Siiri-siili ja Myyry-myyrä komeilevat monen suomalaislapsen rintamuksessa. Ne ovat Isokankaan kangaskuosien suosituimpia hahmoja. Hän löytää kuosiensa ideat, kuviot ja hahmot lapsuusmuistoistaan, kohtaamisistaan tai vaikka lukemistaan runoista.

– Muoto edellä mennään, värit tulevat sen jälkeen, Isokangas kertoo.

Suunnittelun lisäksi Isokangas johtaa henkilöstöä, hoitaa käytännön asioita ja pyörittää yrityksen verkkokauppaa sekä some-markkinointia. Sen merkitys yrityksen kasvussa on Isokankaan mielestä ollut jopa ratkaiseva. Hän ryhtyi yrittäjäksi juuri siinä vaiheessa, kun somen rooli ihmisten arjessa kasvoi merkittävästi.

– Aloin heti alkuvaiheessa kirjoittaa sosiaaliseen mediaan päivityksiä. Kankaiden ostajat ja käsitöiden harrastajat haluavat näyttää, mitä he ovat tehneet.

Isokangas on huomannut, että ihmiset eivät halua liian siloteltuja tuotekuvia, vaan kokemukset ja vastoinkäymisetkin kiinnostavat. Kaikki, missä näkyy elämä.

– Jos kirjoitan yrityksen Facebook-sivuille jotain minä-muotoista ja kokemuksellista, se kerää heti huomiota.

Sosiaalinen media kattaa suuren osan yrityksen markkinoinnista ja mainonnasta. Se ei ole tullut kalliiksi, mutta kohtalaisen työlääksi.

– Some on mahtava mutta myös vähän pelottava väline. Sitä pitää seurata jatkuvasti, sillä kommentteja ja kysymyksiä voi pulpahdella mihin aikaan tahansa.

Palkinto toi uskottavuutta

Anniina Isokankaalla ei ole tekstiili- eikä kaupallisen alan koulutusta. Molemmat alat hän on opiskellut työn kautta.

– Olen saanut yrittäjyyteen hyvin apua yrityskeskuksilta ja vientiin Viexpolta enkä koe, että minua on jätetty yksin.

Isokankaan ja PaaPiin uskottavuus nousi kuitenkin valtavasti vuosi sitten, kun Isokankaasta leivottiin Vuoden nuori yrittäjä. Tuomaristo totesi, että: ”Yrittäjä on taiteellisilla ansioillaan, onnistuneella verkostoitumisella sekä sosiaalisen median ja markkinoinnin ketterällä hyödyntämisellä luonut suhteellisen lyhyessä ajassa vientivetoiseen kasvuun perustuvan kannattavan yrityksen toimialalla, joka on ollut maassamme jo pitkään laskusuunnassa.”

– Kyllä se maistui makealta. Kyllähän liikemaailman asenteissa oli aika pitkään sellaista, että nuorehko tyttö siinä yrittää, Isokangas muotoilee.

Hän antaa yhden esimerkin. Isokankaan mies työskentelee PaaPiissa.

– Aiemmin miehelle kuittailtiin työstä, että menetkö ompelemaan nukkeja. Palkinnon jälkeen ei ole enää kuittailtu.

Vaikka Isokankaan yritys on tehnyt jotain täysin päinvastaista kuin kotimaisessa vaateteollisuudessa ollaan viime vuosikymmeninä nähty, yrittäjällä on edelleen haaveita.

– Olemme tehneet vaatteita kaksi vuotta ja nyt voi sanoa, että osaamme sen. Kuoseja voisi minusta hyödyntää hiljalleen muuhunkin. Unelmana olisi vaikkapa omaan koulutukseeni liittyen astioiden suunnittelu, jos löytyisi sopivia yhteistyökumppaneita. Saa nähdä, unelmointi pitää vireänä.

Isokankaan kankaiden hahmoista on tullut suosittuja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?