Maailman myydyimmän kuukupin tarina alkoi 13 vuotta sitten, kun juupajokinen perheenäiti Heli Kurjanen tilasi kuukautiskupin, joka tuntui hankalalta käyttää. Hänen miehensä kehotti vaimoaan tekemään itse paremman. Ja Kurjanenhan teki.
Tällä hetkellä Kurjasen suunnittelemaa Lunette-kuukuppia viedään yli 40 maahan, ja kuluvan vuoden liikevaihtoarvio on konsernitasolla jo 6 miljoonaa euroa. Viime vuonna verkkokaupan kautta kuppeja tilattiin 55 maahan.
– Tässä on menty vauhdilla eteenpäin viimeiset pari vuotta, Juupajoelta käsin kansainvälistä yritystään pyörittävä Kurjanen kertoo.
Tällä hetkellä Luneten isoimmat hankkeet liittyvät Yhdysvaltain markkinoille, ja kuukuppien vallankumous on käynnistynyt Aasiassakin.
– Yksi tärkeä uusi kanava ovat kehittyvät markkinat. Meillä on esimerkiksi itäisessä Afrikassa meneillään erilaisia hyväntekeväisyysprojekteja ja olemme selvittäneet siellä myös keskituloisten markkinapotentiaalia.
Yrityksen ja erehdyksen kautta
Kurjanen on käynnistänyt yrityksensä viennin pääasiassa omin voimin yrityksen ja erehdyksen kautta. Tarvittavaa apua oli vaikea saada tavallisia yritysneuvontaa tarjoavia reittejä pitkin.
Lunette-kuukuppia viedään yli 40 maahan.
Kurjasen kokemuksen mukaan takavuosina kaikki pienten yritysten tukemisen muodot oli tehty enemmän teollisuuden tarpeisiin - ei niinkään kuluttajamarkkinoille.
– Eikä meitä otettu siinä alussa ihan tosissaan. Nyt jälkikäteen ajatellen olimme ehkä vähän liian aikaisessa vaiheessa liikkeellä. Nyt asiat ovat vähän muuttuneet, kuluttajatuotepioneeri näkee.
Vuosien varrella yritys on kasvanut ja sen kanssa nuoresta perheenäidistä on kasvanut kansainvälisen yrityksen toimitusjohtaja.
– Olen vuosien varrella oppinut älyttömästi kaikkea. On mieletöntä, miten pitkälle olen päässyt.
Näin elämä on muuttunut
Jos nykyhetkeä vertaan Lunetten tarinan alkuun, Kurjasen elämässä on tapahtunut melkoisia muutoksia. Niistä suurin on työn kasvanut määrä, mutta se ei Kurjasta haittaa, sillä kyse on intohimosta. Työhön panostamisen mahdollistaa myös se, että Kurjasen lapset ovat kasvaneet jo isoiksi.
– Aiemmin hoidin myös lapset, ja yritys pyöri siinä sivussa.
Juupajokisen äidin elämästä on tullut myös paljon aiempaa kansainvälisempää:
– Nykyisin joudun käyttämään englantia päivittäin, se on päätyökieleni. Kun perustin yrityksen, en ollut käynyt kuin lyhyillä reissuilla Euroopassa, nyt matkustan paljon ja olen oppinut erilaisista kulttuureista.
”Nykyisin joudun käyttämään englantia päivittäin, se on päätyökieleni.
Menestys ei näy Kurjasen elämässä hienoina autoina tai kultakelloina vaan kasvaneena ymmärryksenä.
– Olen nähnyt paljon eriarvoisuutta. Uskoisin olevani viisaampi siinä mielessä, että ymmärrän, kuinka erilaisia lähtökohtia ihmisillä on aivan syntymästä lähtien.
– Oman tuotteen kautta olen nähnyt, miten pienilläkin jutuilla voi muuttaa maailmaa.
Kanssaihmisten mahdollista kateellisuutta Kurjanen ei ole huomannut arjessaan. Yksi syy voi olla se, että hän työskentelee pienestä kunnasta käsin.
– Toinen syy siihen voi olla se, että teen paljon yhteistyötä amerikkalaisten kanssa. Siellä yrityskulttuuri on todella kannustavaa ja se on se pääviesti, jota saan koko ajan. Toisaalta olen vielä aika tuntematon, ehkä siksikin saamani palaute on pääsääntöisesti hyvää.
Yrittäjä Heli Kurjasen työkieli on englanti.