"Miksi naapurit eivät voisi myydä toisilleen ruokaa?" - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

"Miksi naapurit eivät voisi myydä toisilleen ruokaa?"

Tunnetun hotelli- ja ravintolasuvun jälkeläinen Leo Wuoristo päätti luoda omat kannuksensa yritysmaailmassa. Hän perusti ystävineen start-up-firman.

24.2.2016 11:51 | Päivitetty 24.2.2016 17:09

– Olemme kehittäneet mobiilisovelluksen, jonka avulla kuka tahansa voi ostaa ja myydä kotona tehtyä ruokaa, pian Lontooseen muuttava Leo Wuoristo kertoo.

Vuoriston suku on tunnettu muun muassa Hotelli Haikon omistuksestaan ja Leon isoäiti on legendaarinen kauppaneuvos Satu Tiivola. Leon äiti Katriina Wuoristo loi aikoinaan varallisuutensa muun muassa kosmetiikka-alalla.

Leo toki kiittää perhetaustaansa, mutta painottaa haluavansa menestyä maailmassa omin avuin. Niinpä Leo ja hänen ystävänsä Ilkka Salo ja Simo Tuokko perustivat Trybe Technologies -yrityksen. He uskoivat idealle olevan maailmassa tilauksensa.

– Mietimme, että miksi naapurit eivät voisi myydä toisilleen ruokaa. Mielestämme siitä olisi hyötyä ja siksi päätimme perustaa firman. Tryben mobiilisovelluksessa kokit ja heidän asiakkaansa kohtaavat toisensa suoraan, Leo Wuoristo kertoo.

Kolmikko uskoo vakaasti siihen, että useiden ihmisten lähipiirissä on monia ruuanlaittoa rakastavia taidokkaita kotikokkeja.

– Ihmiset ovat nykypäivänä niin kiireisiä, että valitsevat nopeimman ja helpoimman tavan syödä. Nyt he voivat saada uusia makuelämyksiä ja naapuritkin tutustuvat toisiinsa, Wuoristo selittää sovellutuksen sosiaalista puolta.

Toki hän on keskustellut ideasta lähipiirin kanssa. Kannustusta tuli ja hän vakuuttui, että yritys kannattaa perustaa.

Samalla vaivalla ruokaa neljälle

Leo, Ilkka ja Simo tekivät monia haastatteluja ja niiden jälkeen he tulivat siihen tulokseen, että on lähes samalla vaivalla voi tehdä ruokaa kahdelle tai neljälle henkilölle.

– Lapsiperheen ruuanlaittajan olisi helppo tehdä myös naapureiden lapsille annoksia, Leo sanoo.

– Ajatuksenamme on, että ateriat valmistavat oman naapuruston kotikokit. Siinä tutustutaan omaan asuinympäristöön ja sen ihmiseen. Se estää omalla tavallaan syrjäytymistäkin, hän uskoo.

Trion yhtenä suurena inspiraationa oli Suomessa syntynyt, ja maailmalle levinnyt ravintolapäivä.

– Ensisijaiseksi markkinapaikaksemme olemme valinneet Lontoon, sillä mielestämme siellä ongelma on suurin. Suuret kiinteistökustannukset aiheuttavat sen, ettei pieniä ravintoloita kannata perustaa.

– Lontoossahan on jo melko suuri katuruokailmiö, sillä monet entiset ravintoloitsijat ovat siirtyneet myymään ruokaansa toreilla, Wuoristo sanoo ja muistuttaa suur-Lontoon väkiluvun olevan noin 10 miljoonaa ihmistä.

Leo kertoo, että firmassa on jo kuusi työntekijää. Tarkoitus olisi heti kesän alussa lähteä Lontoossa suurella volyymillä liikkeelle.

– Toki teemme validointia eri käyttäjäryhmien kanssa, mutta uskomme tähän niin, että olemme jo palkkaamassa lisää ihmisiä ja aiomme tehdä tästä maailmanlaajuisen palvelun, hän visioi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?