Inkoolainen yrittäjä ja kaksi maailmanmestaruutta voittanut entinen ralliautoilija Marcus Grönholm on sekä tyytyväinen että näreissään kauppapäivä Black Fridayn eli mustan perjantain nopeasta leviämisestä Suomessa.
Grönholm on jo muutaman vuoden kampanjoinut Yhdysvalloista alkunsa saaneen Black Fridayn puolesta. Ensimmäinen tapahtuma järjestettiin Grönholmien pyörittämässä kauppakeskus Strandissa Inkoossa vuonna 2011.
– Kaikki lähti liikkeelle Yhdysvalloissa vierailleen vaimon ideasta. Silloin tällaista ei ollut missään muualla Suomessa, kukaan ei tiennyt Black Fridaysta mitään, Grönholm kertoo Taloussanomille.
Nyt Black Fridayta vietetään Strandissa ja muualla Länsi-Uudellamaalla jo viidettä kertaa. Mukana Grönholmin konseptoimassa kampanjassa on useita yrityksiä.
Liikkeelle ovat kuitenkin lähteneet myös suuret ketjuliikkeet, mikä harmittaa Grönholmia, joka on rekisteröinyt Black Friday -nimen MG Properties -perheyhtiölleen.
– Muut ovat käyttäneet nimeä aika villisti. Olen lähettänyt tämän takia kieltokirjeitä, Grönholm korostaa.
Hän kertoo olleensa yhteydessä muun muassa elektroniikkajätti Giganttiin, jolla on parhaillaan massiivinen mainoskampanja.
– Ei kukaan käytä Suomessa Hulluja Päiviäkään, muu kuin Stockmann, Grönholm sanoo.
– Monet eivät edes tiedä, että nimi on rekisteröity, mutta esimerkiksi Gigantti kyllä tietää.
Musta perjantai ja kyber-maanantai
Yhdysvalloissa huomisen ja sitä seuraavan viikonlopun arvioidaan saavan liikkeelle jopa 136 miljoonaa kuluttajaa.
Monet kauppiaat ovat ottaneet joulumyynnin avaavaan alekampanjaan varaslähdön, minkä takia varsinaisen perjantain on arvioitu menettäneen merkitystään.
Viime vuosina Black Friday on siirtynyt entistä enemmän verkkoon. Ostosrieha jatkuu vielä viikonlopun jälkeen, kun verkkokaupoissa vietetään kyber-maanantaita, joka tuli mukaan jo vuosia sitten.
Musta perjantai tarkoitti alun perin sitä, että kauppiaiden tilikirjojen punainen eli miinustulos kääntyy kiitospäivän jälkeisen vapaapäivän myötä voitollisen mustaksi.