Vaikka pikaruokaketju McDonald's karsii ravintoloitaan Suomessa, ei hampurilaispaikkojen määrä suinkaan ole vähentymään päin.
Taloussanomat kertoi viime viikolla, että pikaruokaketju McDonald's sulkee joka kymmenennenhttp://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2015/10/30/joka-kymmenes-makkari-sulkee-ovensa-suomessa/201514219/137 ravintolansa tänä vuonna. Viestintäjohtajan Heli Ryhäsen mukaan syynä ovat päättyvät vuokrasopimukset.
McDonald's-ketjun ravintoloiden määrä on pysytellyt pitkään 80 tuntumassa. Vuoden 2010 lopussa ravintoloita oli 84 ja nyt niitä on 77.
Kun tarkastellaan Hesburgeria, McDonald'sia, Scanburgeria, Rollsia ja Burger Kingiä, hampurilaisketjuilla on nyt yhteensä noin 80 ravintolaa enemmän kuin viisi vuotta sitten.
Koviin kasvajiin lukeutuu amerikkalainen Burger King, jonka ravintolayhtiö Restel toi Suomeen vajaat kaksi vuotta sitten. Sillä on nyt 16 ravintolaa yhdeksällä paikkakunnalla. Helsingissä ravintoloita on kuusi.
Burger King on avannut ravintolat esimerkiksi kauppakeskus Lippulaivaan Espooseen ja Myyrmanniin Vantaalle, joista McDonald's on lähtenyt pois.
Scanburger hakee kasvua kaupungeista
Vuonna 1996 perustetulla suomalaisella Scanburgerilla on tällä hetkellä 110 ravintolaa, mikä on parikymmentä enemmän kuin vuoden 2010 lopussa.Scanburgerin taustalla toimivan M.E.S. Marketingin operatiivinen johtaja Vesa Nikkilä kertoo, että ensi vuonna tavoitteena on avata 20 uutta ravintolaa. Ketju on paraikaa päivittämässä konseptiaan ja ilmettään.
– Scanburger on lähtenyt tänä vuonna aika voimakkaaseen kasvuun. Viime vuonnakin oli jo myönteinen pöhinä päällä, Nikkilä sanoo Taloussanomille.
Kun aiemmin Scanburger on ollut lähinnä teiden varsilla huoltoasemilla, nyt se hakee Nikkilän mukaan kasvua etenkin kasvukeskuksista. Nikkilä kertoo, että Pohjois-Suomesta liikkeelle lähteneen hampurilaisketjun prioriteettina on tällä hetkellä Etelä-Suomi.
Scanburgerilla ei esimerkiksi ole ollut ravintolaa Helsingissä sen jälkeen kun se lähti vuosi sitten Kampin kauppakeskuksesta vuokrasopimuksen päättyessä.
Vaikka ketju on luultavasti tunnetumpi Pohjois-Suomessa, Nikkilän mukaan liikevaihdosta jo puolet tulee pohjoisesta ja puolet etelästä.
Ketjujen välisestä kilpailusta Nikkilä tyytyy toteamaan, että pikaruoka käsitteenä on laajentunut ja potin jakajia on tullut enemmän. Oma konsepti pitää olla kunnossa, jotta pärjää.
Hampurilaispaikkojen kanssa asiakkaista kilpailevat esimerkiksi Kotipizza lähes 270 ravintolalla ja leipäravintola Subway yli 150 ravintolalla.
Rolls kasvaa maakunnissa
Rolls-ravintoloita hallinnoiva Jokes Family osti 55 Burger, Cola & Fries -pikaruokaketjunhttp://www.taloussanomat.fi/yrittaja/2014/12/19/kotipizzan-omistaja-myi-hampurilaisketjun/201417489/137 Frankis Groupilta eli nykyiseltä Kotipizza Groupilta viime vuonna.Kaupan myötä Rolls-ravintoloiden määrä on kasvanut tänä vuonna noin 20:llä ja niitä on nyt 104.
Rollsin toimitusjohtaja Arto Virtakari kertoo, että vielä kymmenkunta Teboilin yhteydessä olevaa paikkaa on määrä muuttaa Rollseiksi vuoden loppuun mennessä. Hän arvioi, että ensi vuoden aikana ketju kasvaa 10–15 ravintolalla.
Rollsilla oli taloudellisesti vaikeaa vuoden 2008 jälkeen, ja sen aiempi taustayhtiö Rolls Family asetettiin konkurssiinhttp://www.taloussanomat.fi/yrittaja/2011/08/22/hampurilaisyritys-konkurssiin-pankki-ajoi-ahtaalle/201111681/137 vuonna 2011.
Aiemmin yhtiö pyöritti useita omia ravintoloita, mutta nykyisin ketju on täysin yrittäjävetoinen. Virtakarin mukaan konseptin ydintä ovat yrittäjät ja shop-in-shop-ratkaisut.
– Meidän tavoitteena ei ole ollut, että on mahdollisimman paljon paikkoja, vaan olemme miettineet, että ne soveltuvat meidän kuvioon: on valmis kauppapaikka ja etäisyydet Rollsista toiseen ovat riittävät.
Rolls ei kilpaile asiakkaista kaupunkien ytimissä. Virtakari sanoo, että ketjun markkina-aluetta ovat 5 000–10 000 asukkaan kylät ja liikenneasemat.
Rollsissa ei Virtakarin mukaan aistita, että kilpailu hampurilaisketjujen kesken olisi kiristynyt.
– Emme kauheasti katso sivuille. Meillä on oma paikka tässä kentässä. Olemme vähän sellaisilla paikkakunnilla ja kauppapaikoilla, jotka eivät välttämättä kiinnosta muita isoja toimijoita.
Hyvistä liikepaikoista ei kieltäydytä
Suomen suurin pikaruoka- ja hampurilaisketju on Hesburger, jonka ravintoloiden määrä on kasvanut viidessä vuodessa 40:llä nykyiseen 278:aan.Toimitusjohtajan Kari Salmelan mukaan ketjun kasvu on ollut aktiivista aina viime vuosiin saakka. Hän arvioi, että Hesburgereiden määrä pysynee noin 280:ssa seuraavan vuoden–kahden ajan.
– Emme pyri kasvattamaan verkostoamme. Pitkällä aikavälillä ketju voi kuitenkin vielä kasvaa ja toimipaikkojen määrä olla lähempänä 300:aa, Salmela sanoo.
Hesburgereita on muun muassa kauppakeskuksissa, liikenneasemilla ja omina ravintoloinaan.
– Kyse on siitä, miten hyviä liikepaikkoja tulee vastaan. Kun hyvää paikkaa on tarjottu, emme ole koskaan sanoneet, ettemme ota sitä.
Salmelan mielestä hampurilaisketjujen kilpailu on ollut kovaa joka puolella Suomea jo vuosia eikä tilanne ole muuttunut viime aikoina.
Hesburger avasi toukokuussa Turkuun meksikolaista pikaruokaa tarjoavan El Nam -ravintolan. Salmela kertoo, että todennäköisesti se halutaan laajentaa ketjuksi jossain vaiheessa, mutta sen aika ei ole vielä.
Kommentit
Näytä lisää