Ei työtä, ei liikeideaa – löytyykö elanto täältä?

Koko franchising-alan liikevaihdon arvioidaan kasvavan tänä vuonna noin viisi prosenttia. Ketjut tarvitsevat jatkuvasti uusia yrittäjiä sekä kasvun että tavallisen vaihtuvuuden vuoksi.

Pörssiin listautuva Kotipizza on franchising-ketju.

2.7.2015 6:01 | Päivitetty 2.7.2015 10:29

Vaikean taloustilanteen vuoksi liikkeellä on entistä enemmän franchising-yrittäjyydestä kiinnostuneita ihmisiä, arvioi Suomen Franchising-yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.

– Kun ihmisillä on epävarmuutta työuransa suhteen tai ei ole työtä, mietitään erilaisia vaihtoehtoja ja yrittäjyys nousee esiin. Franchising-yrittäjyys on ikään kuin helpompi vaihtoehto, jos ei ole yrittäjyyskokemusta tai omaa liikeideaa, Vastamäki sanoo Taloussanomille.

Franchising-sektori on Vastamäen mukaan tyypillisesti muuta yrittäjyyttä kilpailukykyisempi malli taantumassa.

Pörssiin listautuvan Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen kertoo, että kyselyitä franchising-yrittäjyydestä on tullut eri puolilta Suomea. Kotipizzalla on noin 250 franchising-yrittäjää.

Tervaisen mukaan pikaruokaketjut ovat kasvattaneet myyntiään samaan aikaan, kun koko ravintola-alan myynti on laskenut viime vuonna ja edelleen alkuvuonna.

– Meillä alkuvuoden myynnin kasvu oli 4,9 prosenttia ja toukokuussa 9,8 prosenttia. Totta kai se on luonut kiinnostusta, että miten tällaisessa markkinassa syntyy kasvua, hän sanoo.

Myös pääkaupunkiseudun uusyrittäjyyskeskuksista kerrotaan, että ketjuyrittäjyys kiinnostaa monia, ja yritysneuvontaan tulee viikoittain aloittavia franching-yrittäjiä.

– Yrittäjyys ylipäätänsä näyttää kiinnostavan ja lisääntyvän tässä taloustilanteessa, sanoo neuvontapalveluja uusille yrittäjille tarjoavan Yritys-Vantaan toimitusjohtaja Marketta Korhonen.

Pirkanmaan TE-toimiston yrityspalvelujen asiantuntija Terhi Vesa puolestaan kertoo, että franchising-ketjut ovat aktiivisesti mukana TE-toimistojen järjestämissä rekrytointitapahtumissa.

Satojen uusien yrittäjien tarve

Suomessa on yli 250 franchising-ketjua pikaruuasta kiinteistönvälitykseen ja kuntokeskuksista isännöinti- ja siivouspalveluihin.

Franchising-yhdistyksen mukaan sektori työllistää yli 100 000 työntekijää, ja ketjujen yhteenlaskettu liikevaihto on yli viisi miljardia euroa.

Vuoden 2014 kasvuselvitykseen osallistuneet franchising-ketjut ennakoivat yhteenlasketun liikevaihtonsa kasvavan 4,5 prosenttia tänä vuonna. Optimistisimmat näkymät tulevaisuudesta oli palvelualoilla. Vastamäen mukaan esimerkiksi hoiva-alalla menee vahvasti.

Suomessa toimivat ketjut ennakoivat tarvitsevansa noin 850 uutta yrittäjää ja noin 2 200 uutta työntekijää tämän vuoden loppuun mennessä.

Franchising-toiminta perustuu tuotonjakoon, jossa yrittäjä maksaa yritykselle yhteistyömaksuna tietyn prosenttiosuuden liikevaihdostaan. Maksun suuruus vaihtelee tyypillisesti 5–10 prosentin välillä.

Liittymismaksu vaihtelee ketjusta riippuen yleensä muutamasta tuhannesta eurosta muutamaan kymmeneen tuhanteen euroon. Investointitarve voi kuitenkin olla kaikkiaan suurempi, sillä monesti yrittäjä tarvitsee pääomaa esimerkiksi kalusto-, laite- ja varastoinvestointeihin.

Esimerkiksi Kotipizza ottaa yrittäjiensä kuukausimyynnistä 6,5 prosenttia franchising-maksua ja neljä prosenttia markkinointimaksua.

Ketjuun liittyminen edellyttää sopimusmaksua, joka on 10 000 euroa viiden vuoden sopimuksella. Maksua ei peritä enää uudelleen, jos sopimus jatkuu viiden vuoden jälkeen. Yhtiön mukaan maksu sisältää muun muassa rekrytointikulut ja liiketilan hankintakulut

"Luvut voivat olla ketjun keskiarvoja"

Franchising-yrittäjyys perustuu ketjun ja yrittäjän väliseen sopimukseen. Ketju tarjoaa yrittäjälle valmiin liiketoimintamallin ja brändin sekä sitoutuu antamaan yrittäjälle tukea ja ohjausta. Yrittäjä puolestaan sitoutuu toimimaan konseptin ja ketjun yhteisten pelisääntöjen mukaan.

Monta riitatilannetta voitaisiin välttää, jos sekä franchising-antajalla että -yrittäjällä on mahdollisimman realistiset odotukset ja ennusteet yritystoiminnalle, sanoo Suomen Yrittäjien lainopillinen asiamies Atte Rytkönen.

– Jos on lukuja, pitää aina muistaa, että ne voivat olla ketjun osalta keskiarvolukuja. Ei voida välttämättä sanoa, että ne toteutuvat. On totta kai erilaista pyörittää jonkinlaista kauppaa Helsingin keskustassa kuin muualla Suomessa, jossa asiakaskuntaa on vähemmän tai markkinat ovat pienemmät, Rytkönen muistuttaa.

Ketjut valitsevat yrittäjiksi omiin yrittäjäprofiileihinsa sopivia henkilöitä. Franchising-yhdistyksen Vastamäki huomauttaa, että on tietysti parempi, jos on aidosti kiinnostunut yrittäjyydestä sen sijaan, että on ryhtymässä yrittäjäksi ikään kuin pakon sanelemana.

– Ketjujen intressi on varmistaa, että yrittäjällä on edellytykset pärjätä. Huonosti pärjäävä yrittäjä tuo ketjulle huonoa mainetta, työtä ja kustannuksia.

(Oikaisu 2.7.2015 klo 10:28: Kotipizza täsmensi antamiaan tietoja: ketju ei vaadi 4 000 euron liittymismaksua, toisin kuin jutussa alunperin kerrottiin. Ketju ei myöskään tee enää 12 000 euron sopimuksia 10 vuodeksi.)

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?