Burritosota leimahti Suomessa – uudet ketjut käyvät kilpasille

Suomeen on tulossa samaan aikaan ainakin kaksi meksikolaishenkistä, aivan samaan konseptiin luottavaa pikaruokaketjua. Kyllä tänne mahtuu, ketjuista vakuutetaan.

Pikaruokaburritoissa otetaan mallia Yhdysvalloista.

7.5.2015 18:37

Sekä Kotipizza että Royal Konseptiravintolat avaavat ensimmäiset meksikolaisravintolansa kesän aikana ja aikovat kasvattaa ketjuja nopeasti.

Kumpikaan yrityksistä ei tiennyt etukäteen toisen suunnitelmista.

– Tiesin, että jotain siellä Kotipizzassa puuhaillaan, mutta luulin että he kehittävät vain pizzakonseptiaan, Royal Konseptiravintoloiden toimitusjohtaja Rolf Wirta kertoo.

Wirta ei ainakaan myönnä pelkäävänsä kilpailua.

– Ilmeisesti kysyntää on, ja silloinhan pitää luoda tarjontaa. Sehän vain kasvattaa tietoisuutta hyvästä tuotteesta.

Samaa sanoo Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen.

– Tiedettiin kyllä se, että ilman kilpailua ei tulla selviämään. Mutta se on tervetullutta, että kuluttajalle tulee enemmän vaihtoehtoja.

Hesburger ehtii ensimmäisenä

Suomalaisketjut katsovat Yhdysvaltoihin, missä meksikolaisketju Chipotle on vienyt asiakkaita McDonald'silta. Suomessakin puhutaan nyt fast casual -ruokailusta.

– Ihmiset haluavat syödä rennosti ja mutkattomasti, hyvistä raaka-aineista valmistettuja aterioita alle kympillä, Kotipizzan Tervanen määrittelee.

Royalin ensimmäinen meksikolainen aukeaa Helsingin Kluuvissa viimeistään kesäkuun alkupuolella ja seuraava Vantaan Jumbossa kaksi viikkoa myöhemmin. Viimeistään ensi vuoden aikana ravintoloita tulee neljä lisää.

Kotipizzan ensimmäinen Chalupa avautuu Helsingin Kallioon toivottavasti kesän aikana, ja neljälle seuraavillekin on paikat katsottuna.

Pisimmälle on ehtinyt Hesburger, joka avaa meksikolaisravintolan Turussa ensi viikolla. Hesburger ei vielä ainakaan kerro laajentumissuunnitelmista.

– Kyseessä on yksi ravintola, eikä sen laajentumisesta ole tehty mitään päätöksiä. Olemme tutkineet tämän tyyppisen konseptin mahdollisuuksia jo pari-kolme vuotta, Hesburgerin varatoimistusjohtaja Jari Vuoti sanoo.

Sama sisältö, eri pelikenttä

Royalin meksikolaisissa luotetaan terveellisyyteen, tuoreisiin raaka-aineisiin ja valinnanvaraan. Makuja on iso valikoima, joista kuluttaja valitsee mieleisensä ja annos valmistetaan hänen silmiensä edessä, Wirta kuvaa.

Ja kuulostaa aivan Tervaselta.

– Luin hänen kommenttejaan tuossa yksi päivä ja ajattelin, että tämä on kuin minun omista esitelmistäni, Wirta myöntää huvittuneena.

Jotain eroa ketjuilla sentään on.

Royal aikoo viedä ravintolansa kauppakeskuksiin, kun Kotipizzan Chalupat tulevat pääasiassa isojen kaupunkien keskustoihin ja kivijalkoihin – vaikka kauppakeskuskin on "ihan mahdollinen" vaihtoehto.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?