Piti päihittää K- ja S-bonukset – "Ei buustia"

Julkaistu:

Etuohjelma Pins on kerännyt vajaassa vuodessa yli miljoona jäsentä ja kymmeniä uusia kumppaneita. Analyytikon mukaan se ei kuitenkaan ole onnistunut haastamaan S- ja K-ryhmien kanta-asiakasohjelmia.
Uusi Pins-etuohjelma lanseerattiin vuosi sitten toukokuussa. Suomen Lähikaupan kanta-asiakasohjelman Ykkösbonuksen korvanneella Pinsillä on tällä hetkellä noin 1,2 miljoonaa jäsentä Suomessa.

Lanseerauksen jälkeen etuohjelmaan on liittynyt viitisenkymmentä pienyritystä lähinnä Suomesta, kertoo ohjelmaa ylläpitävän Coalition Rewards Finlandin toimitusjohtaja Anssi Suominen. Hänen mukaansa Pins keskittyy nyt pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

– Tavoitteena on saavuttaa iso määrä kumppanuuksia tämän vuoden loppuun mennessä ja siitä eteenpäin. Puhutaan sadoista kumppanuuksista, Suominen kertoo.

Pins on ketjusta riippumaton etuohjelma, johon kuuluu Siwan ja Valintatalon lisäksi kotimaisia ja kansainvälisiä kumppaneita, verkkokauppoja ja paikallisia pk-yrityksiä. Mukana on toimijoita Verkkokauppa.comista lentoyhtiö AirBalticiin, talouslehti The Economistiin ja Hotels.comiin.

Yksikään Pinsin kumppani ei ole tähän mennessä jättänyt etuohjelmaa.

– Meidän malli on kustannustehokas. Kumppaniyritykselle muodostuu kustannuksia vain, kun etuohjelmakauppa käy. Siksi kumppaneille ei tule tarvetta jättää ohjelmaa kustannussyistä hiljaisena aikanakaan, Suominen kertoo.

Etukorttia käytetään kivijalkakaupoissa

Pins-kortti toimitettiin viime toukokuussa noin miljoonalle Suomen Lähikaupan kanta-asiakkaalle. Suomisen mukaan valtaosa asiakkaista on ottanut Pinsin käyttöön. Etuohjelma kiinnostaa eniten 24–64-vuotiaita kuluttajia.

– Jäsen voi käyttää jo pienen määrän kanta-asiakasetua omaksi edukseen ostamalla sillä esimerkiksi ruokaa lähikaupoista, Suominen sanoo.

Pins-korttia käytetään enemmän kivijalkakaupoissa kuin verkkokaupoissa. Kuluttajat keräävät pisteitä aktiivisimmin ruokakaupoista, hotelleista, ravintoloista sekä koruja, silmälaseja ja kodin elektroniikkaa myyvistä liikkeistä, Suominen listaa.

Kaikkiaan ohjelmassa on mukana yli 300 yritystä ja yli 400 kotimaista ja ulkomaista verkkokauppaa.

Vaikea tilanne tulokkaalle

Tutkimusyhtiö Inderesin pääanalyytikko Sauli Vilén arvioi, ettei Pins ole saanut sellaista lähtöä kuin sille varmasti toivottiin. Hänen mukaansa uusi etuohjelma ei ole muuttanut Suomen Lähikaupan kilpailuasemaa.

– Pins ei ole tuonut Lähikaupalle sitä toivottua buustia. He toivoivat, että ohjelmasta tulisi isompi juttu, joka olisi oikeasti varteenotettava vaihtoehto K:lle ja S:lle. Ei se sitä ole, vaikka siihen liittyi kohtuullinen määrä yrityksiä, Vilén sanoo.

– Uskon, että käyttöaktiivisuus ei ole sillä tasolla kuin sen haluttaisiin olevan.

Vilén näkee, että S-bonus ja K-plussa ovat niin hallitsevia, että tilanne on haastava uudelle etuohjelmalle, etenkin jos sen tuoma lisäarvo on vähänkään epäselvä kuluttajille. Hänen mielestään Pins-ohjelma on kokonaisuutena edelleen varsin sekava.

"Hyvä, että on kilpailua"

SOK:n asiakkuusjohtaja Marjaana Saarikoski ei näe merkittäviä eroja Pinsin ketjusta riippumattoman mallin ja vanhojen ketjusidonnaisten etuohjelmien välillä.

– Yhteistyökumppaneita on muillakin. Harva isoista kanta-asiakasohjelmista perustuu ainoastaan omaan tarjontaan.

– Sinänsä on hyvä, että on kilpailua ja kuluttajille monipuolista tarjontaa. Kuluttajat valitset omaan elämäntilanteeseensa sopivimman ja heitä parhaiten hyödyttävän ohjelman, Saarikoski kommentoi.

Keskosta kerrottiin Taloussanomille, ettei yhtiö kommentoi kilpailijoiden toimintaa.

Sijainti on etuohjelmaa tärkeämpi kriteeri

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuspäällikön Anu Raijaksen mielestä Pins ei eroa paljoakaan ideologiselta taustaltaan K- ja S-ryhmien kanta-asiakasohjelmista. Myös näiden ohjelmien kautta voi saada etuja muualta kuin kaupan kassalta, esimerkiksi vakuutuksista ja ravintoloista.

– Etuohjelmilla on toki merkitystä, mutta monilla muilla tekijöillä on enemmän merkitystä kuluttajille, Raijas kertoo.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston vuoden alussa julkistaman kyselytutkimuksen mukaan kaupan sopiva sijainti on kuluttajalle tärkein tekijä päivittäistavaroiden ostospaikan valinnassa. Kanta-asiakasohjelmilla on selvästi sijaintia ja aukioloaikoja vähäisempi merkitys asiassa.

Silti noin puolet kyselyn vastaajista sanoi, että etuohjelmilla on paljon vaikutusta ostospaikan valintaan.

Kanta-asiakasohjelmilla pyritään ennen kaikkea sitouttamaan asiakkaita ja palkitsemaan heitä asiakasuskollisuudesta.

– Etuohjelman tavoitteena on ilman muuta tuoda etua kaupalle. Ohjelmien tavoite on, että saadaan uskollinen asiakas, joka ei käy muissa kaupoissa tai käyttää vähemmän kilpailijoiden kauppoja, Raijas sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tutkimus osoittaa erityisesti naisten kärsivän kylmyydestä toimistoissa – merkittävä vaikutus aivotoiminnalle

    2. 2

      Nuoripari aiheutti talon putkistolle valtavan vahingon – vuokraemäntä joutui vuosiksi kymppitonnien velkoihin

    3. 3

      Savolaisen maatalon piirongin takaa löydetty testamentti sittenkin mitätön? Taistelu jättiomaisuudesta jatkuu

    4. 4

      Kommentti: EU:n kohtalon kysymykset ratkaistaan muualla kuin parlamentissa

    5. 5

      Trump: Huawein tilanne voi ratketa osana Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppaneuvotteluja

    6. 6

      Ex-pomo kertoo: Kiinteistö­kuningatar-Kaisaan satsattiin ”niin paljon kuin rahkeet kesti” – huippu­palkka, kalliita autoja ja koulutuksia

    7. 7

      Transtech saattaa lomauttaa, vaikka valittaa työvoimapulaa – toimitusjohtaja kertoo, mistä on kyse

    8. 8

      Pitäisikö näistä velkaisilta perityistä maksuista luopua? ”Silloinhan pääsisi veloista halvemmalla”

    9. 9

      Suomalainen Jolla voi hyötyä Huawein tapauksesta – ”Ei-amerikkalainen vaihtoehto”

    10. 10

      Aktian pääekonomisti Heidi Schauman siirtyy Swedbankiin – pankki haluaa vahvistaa toimintaansa Suomessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nuoripari aiheutti talon putkistolle valtavan vahingon – vuokraemäntä joutui vuosiksi kymppitonnien velkoihin

    2. 2

      Pitäisikö näistä velkaisilta perityistä maksuista luopua? ”Silloinhan pääsisi veloista halvemmalla”

    3. 3

      HS: Asuntosijoittamisen buumi johti ylihintaisiin asuntoihin – ”Tuli ihan paha mieli, kun ihmiset ostivat ylihintaisia asuntoja huonolta paikalta”

    4. 4

      Savolaisen maatalon piirongin takaa löydetty testamentti sittenkin mitätön? Taistelu jättiomaisuudesta jatkuu

    5. 5

      Transtech saattaa lomauttaa, vaikka valittaa työvoimapulaa – toimitusjohtaja kertoo, mistä on kyse

    6. 6

      Suomalainen Jolla voi hyötyä Huawein tapauksesta – ”Ei-amerikkalainen vaihtoehto”

    7. 7

      Kiina vaatii Yhdysvaltoja korjaamaan "väärät tekonsa" – Huawein kohtelusta virallinen vastalause

    8. 8

      Aktian pääekonomisti Heidi Schauman siirtyy Swedbankiin – pankki haluaa vahvistaa toimintaansa Suomessa

    9. 9

      Tutkimus osoittaa erityisesti naisten kärsivän kylmyydestä toimistoissa – merkittävä vaikutus aivotoiminnalle

    10. 10

      Työllisyysaste kääntyi hienoiseen laskuun huhtikuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nuoripari aiheutti talon putkistolle valtavan vahingon – vuokraemäntä joutui vuosiksi kymppitonnien velkoihin

    2. 2

      Kommentti: Jopa 7 300 e/kk – tämä naimisiin menneiden outo etuus pitäisi heittää romukoppaan

    3. 3

      Suomalaisgini valittiin maailman parhaaksi, Valvira kielsi tuotteen markkinoinnin – virkamies esittää maarajoitusta Suomelle

    4. 4

      Pyöräliitto varoittaa ilmaisista polkupyöristä – laatu niin huono, ettei huoltamokaan suostu korjaamaan

    5. 5

      Yrittäjä osoittaa selvän syyn Suomea vaivaavaan hitsaajapulaan: ”Kävin pajassa, jossa en olisi päivääkään töissä”

    6. 6

      Lehdenjakaja nosti 56 lainaa ja osti 37 000 euron auton – silloin velkojien mitta täyttyi

    7. 7

      Eläkejohtaja: Sdp:n esitys voisi tuoda keskieläkkeeseen 140 euron leikkauksen vuodessa

    8. 8

      Eläkeläisen lämmitysjärjestelmä hajosi – remonttifirmat iskivät kiinni ja myivät kymmenillätuhansilla turhia urakoita

    9. 9

      HS: Huippukokki Helena Puolakka paljastaa ravintoloissa näkemänsä kauhut – päivän päätteeksi pomo vei hakkaamansa työntekijät ensiapuun

    10. 10

      S-ryhmä päätti alentaa kotimaisen kalan hintaa – Katso vertailu: Kuinka vastaavat Kesko ja Lidl?

    11. Näytä lisää