Yrittäjä

Piti päihittää K- ja S-bonukset – "Ei buustia"

Julkaistu:

Etuohjelma Pins on kerännyt vajaassa vuodessa yli miljoona jäsentä ja kymmeniä uusia kumppaneita. Analyytikon mukaan se ei kuitenkaan ole onnistunut haastamaan S- ja K-ryhmien kanta-asiakasohjelmia.
Uusi Pins-etuohjelma lanseerattiin vuosi sitten toukokuussa. Suomen Lähikaupan kanta-asiakasohjelman Ykkösbonuksen korvanneella Pinsillä on tällä hetkellä noin 1,2 miljoonaa jäsentä Suomessa.

Lanseerauksen jälkeen etuohjelmaan on liittynyt viitisenkymmentä pienyritystä lähinnä Suomesta, kertoo ohjelmaa ylläpitävän Coalition Rewards Finlandin toimitusjohtaja Anssi Suominen. Hänen mukaansa Pins keskittyy nyt pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

– Tavoitteena on saavuttaa iso määrä kumppanuuksia tämän vuoden loppuun mennessä ja siitä eteenpäin. Puhutaan sadoista kumppanuuksista, Suominen kertoo.

Pins on ketjusta riippumaton etuohjelma, johon kuuluu Siwan ja Valintatalon lisäksi kotimaisia ja kansainvälisiä kumppaneita, verkkokauppoja ja paikallisia pk-yrityksiä. Mukana on toimijoita Verkkokauppa.comista lentoyhtiö AirBalticiin, talouslehti The Economistiin ja Hotels.comiin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Yksikään Pinsin kumppani ei ole tähän mennessä jättänyt etuohjelmaa.

– Meidän malli on kustannustehokas. Kumppaniyritykselle muodostuu kustannuksia vain, kun etuohjelmakauppa käy. Siksi kumppaneille ei tule tarvetta jättää ohjelmaa kustannussyistä hiljaisena aikanakaan, Suominen kertoo.

Etukorttia käytetään kivijalkakaupoissa

Pins-kortti toimitettiin viime toukokuussa noin miljoonalle Suomen Lähikaupan kanta-asiakkaalle. Suomisen mukaan valtaosa asiakkaista on ottanut Pinsin käyttöön. Etuohjelma kiinnostaa eniten 24–64-vuotiaita kuluttajia.

– Jäsen voi käyttää jo pienen määrän kanta-asiakasetua omaksi edukseen ostamalla sillä esimerkiksi ruokaa lähikaupoista, Suominen sanoo.

Pins-korttia käytetään enemmän kivijalkakaupoissa kuin verkkokaupoissa. Kuluttajat keräävät pisteitä aktiivisimmin ruokakaupoista, hotelleista, ravintoloista sekä koruja, silmälaseja ja kodin elektroniikkaa myyvistä liikkeistä, Suominen listaa.

Kaikkiaan ohjelmassa on mukana yli 300 yritystä ja yli 400 kotimaista ja ulkomaista verkkokauppaa.

Vaikea tilanne tulokkaalle

Tutkimusyhtiö Inderesin pääanalyytikko Sauli Vilén arvioi, ettei Pins ole saanut sellaista lähtöä kuin sille varmasti toivottiin. Hänen mukaansa uusi etuohjelma ei ole muuttanut Suomen Lähikaupan kilpailuasemaa.

– Pins ei ole tuonut Lähikaupalle sitä toivottua buustia. He toivoivat, että ohjelmasta tulisi isompi juttu, joka olisi oikeasti varteenotettava vaihtoehto K:lle ja S:lle. Ei se sitä ole, vaikka siihen liittyi kohtuullinen määrä yrityksiä, Vilén sanoo.

– Uskon, että käyttöaktiivisuus ei ole sillä tasolla kuin sen haluttaisiin olevan.

Vilén näkee, että S-bonus ja K-plussa ovat niin hallitsevia, että tilanne on haastava uudelle etuohjelmalle, etenkin jos sen tuoma lisäarvo on vähänkään epäselvä kuluttajille. Hänen mielestään Pins-ohjelma on kokonaisuutena edelleen varsin sekava.

"Hyvä, että on kilpailua"

SOK:n asiakkuusjohtaja Marjaana Saarikoski ei näe merkittäviä eroja Pinsin ketjusta riippumattoman mallin ja vanhojen ketjusidonnaisten etuohjelmien välillä.

– Yhteistyökumppaneita on muillakin. Harva isoista kanta-asiakasohjelmista perustuu ainoastaan omaan tarjontaan.

– Sinänsä on hyvä, että on kilpailua ja kuluttajille monipuolista tarjontaa. Kuluttajat valitset omaan elämäntilanteeseensa sopivimman ja heitä parhaiten hyödyttävän ohjelman, Saarikoski kommentoi.

Keskosta kerrottiin Taloussanomille, ettei yhtiö kommentoi kilpailijoiden toimintaa.

Sijainti on etuohjelmaa tärkeämpi kriteeri

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuspäällikön Anu Raijaksen mielestä Pins ei eroa paljoakaan ideologiselta taustaltaan K- ja S-ryhmien kanta-asiakasohjelmista. Myös näiden ohjelmien kautta voi saada etuja muualta kuin kaupan kassalta, esimerkiksi vakuutuksista ja ravintoloista.

– Etuohjelmilla on toki merkitystä, mutta monilla muilla tekijöillä on enemmän merkitystä kuluttajille, Raijas kertoo.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston vuoden alussa julkistaman kyselytutkimuksen mukaan kaupan sopiva sijainti on kuluttajalle tärkein tekijä päivittäistavaroiden ostospaikan valinnassa. Kanta-asiakasohjelmilla on selvästi sijaintia ja aukioloaikoja vähäisempi merkitys asiassa.

Silti noin puolet kyselyn vastaajista sanoi, että etuohjelmilla on paljon vaikutusta ostospaikan valintaan.

Kanta-asiakasohjelmilla pyritään ennen kaikkea sitouttamaan asiakkaita ja palkitsemaan heitä asiakasuskollisuudesta.

– Etuohjelman tavoitteena on ilman muuta tuoda etua kaupalle. Ohjelmien tavoite on, että saadaan uskollinen asiakas, joka ei käy muissa kaupoissa tai käyttää vähemmän kilpailijoiden kauppoja, Raijas sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    3. 3

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    4. 4

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    5. 5

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    6. 6

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    7. 7

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    8. 8

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    9. 9

      Cheekin firmalla miljoonien kassa – ura loppuu, mutta rahaa riittää

    10. 10

      Pohjois-Karjalan mahtimiehiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    9. 9

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    10. 10

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää