Yrittäjät joutuvat jatkuvasti puhelinhuijausten kohteeksi - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Yrittäjä, varo tätä huijausta

Julkaistu: 12.5.2014 6:01, Päivitetty 9.5.2014 17:07

Kun pienyrittäjä saa puhelun keskellä kiireistä päivää tai myöhään illalla, soittajana saattaa hyvinkin olla huijari. Suomen Yrittäjien mukaan puhelinhuijaukset ovat valtavan kallis riesa yrittäjille. Hakupalvelua myyvän henkilön mukaan koko ala on turhaan leimattu.

Vuosi sitten helsinkiläistä rakennus- ja kiinteistöpalvelua pyörittävä virolaisyrittäjä sai myöhäisen puhelun. Soittaja myi juuri perustetulle yritykselle näkyvyyttä lisäävää internet-hakupalvelua. Pian parisataa euroa vaihtoi omistajaa. Sopimuksen kesto: kolme vuotta.

Vasta äskettäin yrittäjä tajusi tulleensa huijatuksi. Kun hän yritti perua palvelun, myyjä vetosi kolmen vuoden sopimukseen, josta ei yrittäjän mukaan ole mitään näyttöä eikä kirjausta. Kun yrittäjä ei maksanut, palvelun myyjä soitteli maksujen perään myöhään illalla. Asia on edennyt perintätoimiston kautta käräjäoikeuden porteille.

Virolaisyrittäjän tapaus on vain pisara meressä.

– Näitä tulee aivan pilvin pimein. Vuositasolla noin 140 000 yksinyrittäjää kohtaa hakemistopalveluihin liittyvää harhaanjohtavaa markkinointia, sanoo Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkula Taloussanomille.

Se vastaa yli 80 prosenttia kaikista yksinyrittäjistä. Virolaisyrittäjän tapauksessa hän luuli saavansa Fonectan kaltaista laajaa palvelua. Sen sijaan hän koki saaneensa jotain paljon tehottomampaa.

Makkulan mukaan harhaanjohtava markkinointi aiheuttaa joka vuosi useiden kymmenien miljoonien eurojen vahingot. Kun uusi yritys ilmestyy kaupparekisteriin, puhelut alkavat välittömästi. Yrittäjiin kohdistetaan huijauksia, koska heillä ei ole kuluttajien tavoin vahvaa oikeudellista suojaa.

– Heiltä peritään aggressiivisesti ja uhkaillaan maksuhäiriömerkinnöillä ja muilla. Yrittäjät säikähtävät tätä, ja moni kokee että maksamalla päästään ongelmasta eroon.

Neuvojayrittäjille

Yrittäjien pitää ensinnäkin olla valppaana puhelintilanteessa, Makkula sanoo. Tämä on erityisen tärkeää, kun kiireiselle yrittäjälle soitetaan keskellä päivää tai myöhään illalla.

– Jos lasku tulee siitä huolimatta, että ei ole mitään tilannut, siitä on reklamoitava. Sama koskee tilannetta, jossa palvelu ei vastaa sovittua.

Yrittäjällä on myös henkilötietolain mukaan oikeus saada nauhoitetusta puhelusta nauhoite. 

Muutamamätä omena?

Taloussanomat tavoitti puhelimen päästä virolaisyrittäjän tapauksessa toimineen hakupalvelumyyjän. Hän pitää väitteitä harhaanjohtavasta toiminnasta "törkeinä".

– Ongelma on siinä, että muutama Directan kaltainen hakemistoalan firma on ollut oikeudessa ja pilannut alan maineen, hakupalveluyrittäjä sanoo.

Suomen Yrittäjien Makkula myöntää, että väitteessä on jotain perää. Hän kuitenkin pitää selvänä sitä, että kyse ei ole vain muutamasta mädästä omenasta.

– Hyvin voimakkaasti näissä näkyy harhaanjohtava toiminta. Tulee laskuja ilman tilauksia, tai tulee palvelu josta ei olla sovittu.

Hakupalvelumyyjä on myös suivaantunut yrittäjien toiminnasta. Hänen mielestään trendi on, että kaikki pitävät hakupalvelumyyjiä huijareina.

– Yrittäjien pitäisi katsoa omaa napaansa, että jätetään laskut maksamatta. Kyllä puhelimessa tehty sopimus on sitova.

Makkula painottaa, että asialliset laskut tulee aina maksaa. Muuta sympatiaa häneltä ei heru.

– Meillä on tällainen ilmiö, että toistasataa tuhatta yrittäjää vuodessa joutuu harhaanjohtavan markkinoinnin uhriksi. Silloin ongelma on se markkinointi – ei se, että laskuista reklamoidaan perusteettomasti, hän täräyttää.

"Erittäin iso ongelma"

Suomen Yrittäjät saa vuositasolla noin 50 000 juridista yhteydenottoa. Niistä ainakin 15 000 liittyy harhaanjohtavaan markkinointiin.

– Kyse on päivittäisestä ongelmasta. Tämän keskustelun aikana meidän neuvontaamme on tullut kahdesta viiteen puhelua tästä aiheesta.

Makkula toivoo, että asiaan puututtaisiin kovemmin lainsäädäntötasolla. Pienyrittäjät ovat nyt suhteellisen vapaata riistaa.

– Tämä on erittäin iso ongelma yrittäjille. On huolestuttavaa, että yhteiskunta ei saa tätä ilmiötä kuriin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?