Business Insider: Tällaiset työntekijät ärsyttävät eniten - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Viisi tyyppiä – tällaisia ovat ärsyttävimmät työntekijät

Verkkolehti Business Insider listasi viisi ärsyttävintä työntekijätyyppiä. Ja ratkaisut, kuinka heidän kanssa tullaan toimeen.

13.3.2014 14:20 | Päivitetty 13.3.2014 14:25

Jokaisella työpaikalla on työntekijöitä, jotka ärsyttävät työnantajaa ja muita työntekijöitä. Verkkolehti Business Insider listasi viisi ärsyttävintä työntekijätyyppiä:

1. Työntekijä, joka ei kunnioita aikatauluja

Myöhässä tuleva ja aikaisin lähtevä työntekijä ärsyttää. Hänen työnjälkensä on hyvää, mutta hän myöhästyy kokouksista ainakin vartin.

Kaikilla ei ole ajantajua. Toiset ovat vain epäkohteliaita. Jos ongelmana on ajantaju, myöhästelevän työntekijän voi hakea matkalla kokoukseen. Jos työntekijä on epäkohtelias, voi kokouksen aloittaa ilman häntä ja antaa isot, mielenkiintoiset projektit jollekin toiselle.

Töistä myöhästymistä tai aikaista kotiinlähtöä kannattaa katsoa läpi sormien, jos työnjälki on erinomaista.

2. Valittaja

Valittaja kiertää toimistolla ja kertoo, miten asiat ovat pielessä ja järjestetty epäreilusti. Hän käyttäytyy edelleen kuin yläkoululainen. Valittajan palkkakin on hänen omasta mielestään liian pieni.

Valittajalle voi antaa alkuun varoituksen, kertoa hänelle, ettei työtovereista haluta kuulla jatkuvasti negatiivisia asioita. Palkasta kannattaa olla tiukka.

– Jos uskot, että saat parempaa palkkaa muualta, onnea työnhakuun, työnantaja voi sanoa, verkkolehti kirjoittaa.

3. Laiskuri

Laiskuri ei saa hommia valmiiksi, sälyttää työnsä muiden harteille ja on ylipäänsä työntukkeena. Business Insiderin mukaan laiskurille kannattaa antaa potkut, jos toiminta ei parane varoituksen jälkeen.

4. Sosiaalisesti kyvytön nero

Nerot ovat erilaisia. He saattavat pukeutua epäsiististi, eivät ymmärrä sosiaalisia vihjeitä tai sanovat epämiellyttäviä asioita. Stereotyypillä on vastineita tosimaailmassa. Silloin tällöin työpaikalla saattaa olla nero, joka tekee hyvin töitä, mutta sanoo sopimattomia asioita.

Ratkaisuna voi olla etätyö ja sähköpostikommunikaatio. Sosiaalisilla vihjeillä ei ole yhtä suurta merkitystä sähköpostiviestissä kuin kasvokkain. Etätyö on mahdollisuus sekä työntekijälle että työnantajalle.

5. Takertuja

Takertuja kaipaa koko ajan positiivista palautetta. Jos häntä kritisoi, tilanne päättynee kyyneliin. Takertuja haluaa edetä puolen vuoden jälkeen eikä voi ymmärtää, jos häntä ei ylennetä. Jokaisesta sähköpostivastauksesta pitäisi saada papukaijamerkki.

Takertujan ongelmana voi olla huono kasvatus. Hänelle ei ole välttämättä asetettu rajoja. Sen vuoksi perustavanlaatuinen keskustelu voi riittää. Takertuja ei ole kenties koskaan kuullut, että perustyö pitää hoitaa ilman kiitosta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?