Lähiruokaa kotiovelle? – Tuottajat kiinnostuivat verkkomyynnistä - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Lähiruokaa kotiovelle? – Tuottajat kiinnostuivat verkkomyynnistä

Onnellisten kanojen munia, vapaana laitumella kirmaavien nautojen lihaa sekä luomutomaatteja Matti ja Maija Maajussilta suoraan kotiovelle toimitettuna? Maataloustuottajien keskusliitto MTK:ssa pohditaan verkkokaupan mahdollisuuksia jäsenistölle. Jo nyt netistä voi tilata esimerkiksi 20 kilon lihalaatikon kotiin kuljetettuna.

31.7.2013 14:21 | Päivitetty 31.7.2013 15:28

Lähiruokaintoilijoille sekä kahden suuren kauppaketjun valtaan kyllästyneille ruoan tilaaminen suoraan tuottajilta on kiinnostava ajatus.

Elintarvikkeiden myynti internetissä on ollut tähän saakka vähäistä ja suurimmat toimijat verkonkin puolella ovat Kesko sekä S-ryhmä. Vaihtoehtoja silti on, kuten lähiruokaan ja luomuun keskittyviä kauppoja, sekä tilojen omaa verkkomyyntiä.

Monenkirjavaasivustoa

Yhteydenotot jäsenistöltä saivat keskusliitto MTK:n perustamaan työryhmän miettimään verkkokaupan liiketoimintamahdollisuuksia.

– Siellä on hyvin eri pohjilta toimivia verkkokauppamalleja tällä hetkellä. Käsitykseni mukaan kukaan ei ole vielä pystynyt tekemään ruoan verkkomyynnistä kannattavaa liiketoimintaa pitkällä aikavälillä, sanoo MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi.

Syväniemi uskoo, että ruoan verkkokauppa kasvaa mutta ettei siitä tule valtavirtaa vielä aikoihin.

Asiantuntijan näppituntuman vahvistaa Verkkokauppatilasto, jonka mukaan ruoan verkkokauppa kasvoi 72 prosenttia viime vuonna.

– Verkko tuo vaihtoehtoja maatalousyrittäjälle oman liiketoiminnan kehittämiselle. Uskon, että seuraavan viiden vuoden aikana saamme erilaisia verkkotoimintamalleja. Joku niistä löytää kyllin kannattavan ansaintalogiikan, jotta ruokaa voidaan ainakin jossakin määrin välittää verkkokauppojen kautta.

20 kiloaherefordia

Logistiikka ei ole enää ongelma kylmäsäilytystä vaativillekaan elintarvikkeille. Muun muassa Itellalla on kylmäkuljetuspalvelu, joka ulotettiin vuoden vaihteessa koskemaan myös kuluttajille tehtäviä toimituksia.

Kustannukset ovat kuitenkin korkeita palvelulle, jossa ostokset kuljetetaan kylmässä kotiovelle saakka. Esimerkiksi kymmenen kilon toimittaminen maksaa 20–30 euroa matkan pituuden mukaan, Itellasta kerrotaan.

Itellan palvelua käyttää nyt satakunta yritystä. Niiden joukossa on Laidun Hereford -yritys, joka myy verkossa hereford-naudan lihaa kolmelta eteläpohjanmaalaiselta tilalta suoraan kuluttajalle.

Pienin tilattava lihapaketti on viisi kiloa, suurin 20 kiloa.

Toimituksista vastaava Niko Kurumaa kehuu verkkokaupan lähteneen liikkeelle hyvin.

– Myynti on kasvanut selkeästi, kun tavoitamme kuluttajat suoraan. Ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita ekologisesti ja eettisesti tuotetusta ruoasta, ovat olleet innostuneita palvelusta. Koska liha ei kulje monen väliportaan kautta, kustannuksia säästyy.

Kurumaa kertoo, että tuote tehdään tilauksesta.

– Meillä ei ole mitään valmiina hyllyssä, vaan kun tilaus tulee, sitä mukaa leikataan lihaa.

MTK:n Syväniemi uskoo, että juuri tiettyyn erikoistuotteeseen keskittyvillä verkkokaupoilla on parhaat mahdollisuudet menestyä.

– Tällaisia voisivat olla esimerkiksi liha, riista, juustot ja leivonnaiset. Mitä itse voisin tilata saman tien, olisi karjalanpiirakat.

Helpotustakohtaamisongelmaan

Kannattavat toimitukset kuluttajille vaativat tarpeeksi suuria ostomääriä. Verkkokaupoissa tilausmäärät ovat olleet niin pieniä, että välikäsien leikkaantumisesta huolimatta hinnalla ei olla pystytty kilpailemaan.

Erityisasiantuntija Heidi Valtari Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Braheasta toivoo, että volyymit nousisivat. 

Ruoka-Suomi-teemaryhmän koordinaattorinakin toimiva Valtari uskoo, että verkkokauppa voisi menestyessään helpottaa nykyistä tilannetta, jossa lähiruoan kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa.

– Lähiruoan kysyntä kasvaa. Sitä suositaan, kun halutaan tietää, mistä ruoka tulee ja kuka sen on tehnyt. Haetaan tuottajan ja kuluttajan yhteyttä. Ruokaskandaalit ovat saaneet kuluttajat ajattelemaan ruoan alkuperää.

Syväniemen mielestä maataloustuottajien pitäisi herätellä kuluttajia lähiruoka-asiassa toimimaan eikä vain haaveilemaan.

– Kun teknologiat ja maksutavat kehittyvät, meidän pitäisi olla tosi rohkeita. Yrittäjien pitäisi haastaa kuluttajaa tähän, että jos haluaa lähiruokaa, pientuottajilta tulevaa ruokaa, pitää ottaa kaikki keinot käyttöön eikä vikistä.

Yhteistä kauppaa

MTK neuvoo maataloustuottajia lyömään hynttyyt yhteen.

– Yksin on kenenkään vaikea onnistua. Tarvitaan yrittäjien entistä tiiviimpää ja syvempää yhteistyötä tulevaisuudessa tälläkin saralla. Intuitioni sanoo, että toimialalla on mahdollisuuksia, Syväniemi sanoo.

MTK:ssa pohditaan syksyllä, pitäisikö hankerahoitusta suunnata verkkokaupan kehittämiseen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?