Finpro: Suomalaiset alihankkijat suuntaavat STX:lle Ranskaan - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Suomen telakkaväki läksi hattu kourassa Ranskaan

Joukko suomalaisia laivanrakennusalan yrityksiä suuntaa Ranskaan tavoitteenaan osallistua STX:n uuden Oasis 3 -risteilijän rakennustöihin, kertoo yritysten kansainvälistymistä edistävä asiantuntijaverkosto Finpro.

11.2.2013 13:53 | Päivitetty 11.2.2013 17:18

Finpron järjestämällä ranskalaisvierailulla yritykset tutustuvat telakan osto-organisaatioon ja toimintatapoihin. Suomalaiset tapaavat myös henkilökohtaisesti ostoista päättäviä ihmisiä.

– Suomalaisilla on hyvät lähtökohdat neuvotteluissa jo historiansa puolesta, vaikka rakennettava risteilijä poikkeaakin aikaisemmista, sanoo Finpron Ranskan vientikeskuksen päällikkö Heli Pasanen-Zentz Taloussanomille

Suomalaisyritykset matkaavat tapaamaan STX:n päättäjiä ensi viikon lopulla. Mukaan lähtee ainakin kymmenen alihankkijaa, mutta määrä ei ole vielä tarkentunut.

Finpron arvion mukaan alihankintaverkoston toimittajavalintoja tehdään pian matkan jälkeen, eli vielä kevään aikana.

– STX:n Ranskan telakan kanssa käytyjen alustavien keskustelujen pohjalta arvioimme, että suomalaisyrityksillä on mahdollisuus saada tilauksia kokonaisarvoltaan noin 40-60 miljoonan euron edestä. Kovassa kilpailussa suomalaisten etuna on kokemus kahden aiemman Oasis-risteilijän rakentamisesta, sanoo Finpron meriteollisuusprojekteista vastaava seniorikonsultti Ulla Lainio tiedotteessa.

Suomalaisyritysten tukena ovat ranskalaiset telakka-asiantuntijat, Finpron Ranskan toimisto ja Team Finland -verkosto.

– Meriteollisuuden alihankintaverkoston osaamisen kehittäminen ja säilyttäminen Suomessa on kaikkien tahojen yhteisenä tavoitteena, Pasanen-Zentz sanoo.

– Suomalaisten meriteollisuusyritysten kilpailuvalttina ovat korkea teknologia, toimintavarmuus ja cleantech-osaaminen.

Finpro toteuttaa yhteistyössä ELY-keskusten kanssa useita meriteollisuuden kansainvälistymisohjelmia.

– Meneillään olevissa ja päättyneissä ohjelmissa on viime vuosina löydetty suomalaisille laivanrakennus- ja offshore-teollisuuden yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia muun muassa Brasiliasta ja Norjasta, Lainio sanoo.

Amerikkalainen Royal Caribbean -varustamo päätti joulukuussa, että sen seuraava risteilijä rakennetaan STX:n telakalla Saint Nazairessa eikä Turussa, kuten aiemmat vastaavat risteilijät. Turun miljarditilaus kaatui rahoitusvaikeuksiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?